شمارش معکوس برای تحولات در نظام مهندسی آخوندی، وزیر راه و شهرسازی - رجبی، ریاست سازمان نظام مهندسی

شمارش معکوس برای تحولات در نظام مهندسی

در شرایطی که هنوز جلسه مشترک وزارتخانه و نظام مهندسی برگزار نگردیده مسوولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده ‌اند که در راه اجرای اصلاحات ساختاری در سازمان نظام مهندسی ساختمان جدی هستند.

کد خبر: 970228002 تاریخ انتشار: جمعه ۲۸ اردیبهشت ۹۷ - ۱:۴۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، در شرایطی که هنوز جلسه مشترک وزارتخانه و نظام مهندسی برگزار نگردیده مسوولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده ‌اند که در راه اجرای اصلاحات ساختاری در سازمان نظام مهندسی ساختمان جدی هستند.

شمارش معکوس برای تحولات در نظام مهندسی

شمارش معکوس برای تحولات در نظام مهندسی

شمارش معکوس برای  تحولات در نظام  مهندسی

سازمان نظام مهندسی در مسیر تغییرات مد نظر وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته و بنظر می ‌رسد ابزار باز دارندگی آن را در اختیار ندارد. البته وزیر کشور، کمیسیون عمران مجلس و ریاست سازمان نظام مهندسی، بخش نامه ‌های ۳ ‌گانه عباس آخوندی را فراتر از حدود اختیارات او دانسته‌ اند. با این وجود منوچهر شیبانی اصل ـ مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ـ بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی در این زمینه جایگاه قانونی دارد و اگر قرار باشد تغییراتی در متن قانون اعمال گردد باید در هیات وزیران تصویب شود.
اخطار وزارتخانه به سازمان ‌های نظام مهندسی در برخی استان‌ ها
حامد مظاهریان ـ معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ـ نیز با اشاره به این ‌که بخش نامه ‌های وزیر قطعی و لازم‌ الاجرا است از دادن اخطار به سازمان‌ های نظام مهندسی استان ‌هایی که هنوز ارجاع نظارت را راسا انجام می ‌دهند خبر داد.
وی هم‌چنین گفت: در اجرای بخش نامه‌ های موسوم به ۵ درصد، تعارض منافع و حق انتخاب مهندس توسط مالک جدی هستیم و با متخلفان برخورد می ‌کنیم.
این اظهارات بعد از آن بیان شد که وزیر راه و شهرسازی روز ۴ شنبه بیست و ششم اردی بهشت ماه در همایش در دانشکده فنی دانشگاه تهران در مورد اصلاحاتی که اخیراً در نظام‌ مهندسی صورت داده، اظهار داشت: هیچ مماشاتی نداریم و حتما مقررات را اجرا می‌ کنیم. با قاطعیت هم اجرا می ‌کنیم. البته معنای این صحبت این نیست که فردا عملیات انقلابی صورت دهیم بلکه کم کم موارد بازنگری‌ شده را جلو می‌ بریم.
از طرف دیگر سازمان نظام مهندسی گفته است که دستورالعمل‌ های وزیر را قبول ندارد و فرج‌الله رجبی، ریاست این سازمان به استان ‌های تابعه نامه زده که بخش نامه‌ های وزیر را اجرا نکنند و در صورت اجرا با متخلفان برخورد می ‌شود. با این حال، مظاهریان از تمکین سازمان‌ های نظام مهندسی در استان‌ های بزرگ از دستورات وزیر سخن می ‌گوید.
دومین قربانی نظام مهندسی کیست؟
اما شنیده‌ ها حاکی از آنست که نظام مهندسی دو، سه استان هنوز طبق روال قبلی، ارجاع نظارت را انجام می ‌دهند و ممکن است در روزهای آینده شاهد تعلیق دومین ریاست نظام مهندسی باشیم. بعد از آن ‌که روز پنجم اردی بهشت ماه بدستور عباس آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ پروانه اشتغال بکار حسن قربانخانی ـ ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ـ به علت بی‌ توجهی به بخش نامه‌ های وزیر، معلق شد شرایط محافظه ‌کارانه ‌ای در بدنه این سازمان ایجاد شده و ارجاع نظارت در بسیاری از استان‌ ها تعطیل شده است. با این وجود گفته می‌ شود دو، سه استان هنوز طبق روال سابق، ارجاع را انجام می ‌دهند و زمزمه‌ هایی به گوش می ‌رسد مبنی بر این ‌که تعلیق پروانه اشتغال ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از این استان‌ ها بزودی به مدیرکل راه و شهرسازی استان مربوطه ابلاغ خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: سیصد امضا پشت یک نظارت!
روز ۴ شنبه، وزیر راه و شهرسازی در همایش “مهندسی و بازمهندسی آن” افزود: بعضاً در یک نظارت اسم سیصد مهندس قرار دارد، معلوم است که در این فرآیند امضافروشی دارد بیداد می کند.
وی هم‌ چنین گفت: مفهوم تعارض منافع در ایران یک مفهوم پذیرفته شده است و برای آن قبحی قائل نیستند. کار با نیت خیر انجام می‌ شود اما کاملا غیراخلاقی است.
عباس آخوندی با ذکر مثالی در این مورد، تصریح کرد: فرض کنید یک نفر از من درخواست کند که بطور رایگان طراحی یک ساختمان را بعنوان مهندس ناظر بعهده بگیرم. اگر اینکار را انجام دهم صدا و سیما از من بعنوان وزیر نمونه تجلیل می ‌کند ولی وقتی به عمق ماجرا نگاه کنیم می‌ بینیم این کار کاملا غیراخلاقی است زیرا اگر در فرآیند طراحی خطایی از من سر بزند همه کسانیکه باید مرا مورد بازخواست قرار دهند زیردست من هستند.
آخوندی در بخش دیگری از صحبت ‌های خود به انتقاد از نگاه سوسیالیستی پرداخت و افزود: به علت این که اقتصاد ایران نفت ‌پایه است معمولا مهندسان دولت پرپول را دوست دارند و می‌ گویند اگر هفتاد درصد پول به بخش ‌های دولتی و سی درصد آن به بخش خصوصی برسد ایده‌ آل است. آخر کار این آب مدام کم می ‌شود و ارزش افزوده ‌ای بوجود نمی ‌آید.

شمارش معکوس برای تحولات در نظام مهندسی

وی هم ‌چنین در پاسخ به این پرسش که لایحه جامع نظام ‌مهندسی در چه شرایطی قرار دارد، بیان کرد: این لایحه را آماده کرده ‌ایم و به دولت دادیم که در حال بررسی است. البته لایحه جامع نظام‌ مهندسی را من در سال هشتاد و چهار به سازمان برنامه و بودجه دولت وقت دادم سپس دولت بعدی لایحه را پس گرفت تا این که اخیراً مجدداً آن را به دولت ارسال کردیم.
نشست مشترک هنوز برگزار نگردیده است
سخنان وزیر در شرایطی مطرح می ‌شود که رجبی به آخوندی پیشنهاد مذاکره بر سر موارد مناقشه را داده است. یازدهم اردی بهشت ماه ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان با عنوان این ‌که وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد گفتگو بر روی مسائل مورد مناقشه را پذیرفته است ادامه داد: نباید طوری تلقی گردد که سازمان‌ های نظام مهندسی در برابر اصلاحات مدنظر وزارتخانه مقاومت می ‌کنند بلکه ما معتقد به اصلاح امور هستیم.
گفته می ‌شود این نشست قرار است با حضور احمد خرم، حبیب‌الله بی طرف، فرج‌الله رجبی، حامد مظاهریان و عباس آخوندی برگزار گردد. هنوز این جلسه تشکیل نشده است.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آسیب شناسی آزمون نظام مهندسی

 

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ اردیبهشت ۹۷
1818 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0