امضا فروشی در نظام ‌مهندسی فریاد می کشد وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:

امضا فروشی در نظام ‌مهندسی فریاد می کشد/ لایحه جامع نظام ‌مهندسی را به دولت داده ‌ایم

عباس آخوندی اظهار داشت: بعضاً در یک نظارت اسم سیصد مهندس قرار دارد، معلوم است که در این فرآیند امضا فروشی دارد بیداد می کند.

کد خبر: 970227007 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۷ - ۱:۴۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی عباس آخوندی اظهار داشت: بعضاً در یک نظارت اسم سیصد مهندس قرار دارد، معلوم است که در این فرآیند امضا فروشی دارد بیداد می کند.

امضا فروشی در نظام ‌مهندسی فریاد می کشد

امضا فروشی در نظام ‌مهندسی فریاد می کشد

امضا فروشی در نظام ‌مهندسی  فریاد می کشد/ لایحه جامع نظام ‌مهندسی را به دولت داده ‌ایم

وزیر راه در همایش با عنوان «مهندسی و بازمهندسی آن» در دانشکده فنی دانشگاه تهران، گفت: مشکل اول مهندسی در ایران تعارض منافع است و کسی به جنگ این قضیه نرفته است.
آخوندی ادامه داد: مفهوم تعارض منافع در ایران یک مفهوم پذیرفته شده است و برای آن قبحی قائل نیستند. کار با نیت خیر انجام می ‌شود اما کاملا غیراخلاقی است.
وی با ذکر مثالی در این مورد افزود: فرض کنید یک نفر از من درخواست کند که بطور رایگان طراحی یک ساختمان را بعنوان مهندس ناظر بعهده بگیرم. اگر اینکار را انجام دهم صدا و سیما از من بعنوان وزیر نمونه تجلیل می‌ کند ولی وقتی به عمق ماجرا نگاه کنیم می ‌بینیم این کار کاملا غیراخلاقی است زیرا اگر در فرآیند طراحی خطایی از من سر بزند تمام کسانیکه باید مرا مورد بازخواست قرار دهند زیردست من هستند.
وزیر راه با عنوان این که از دل تعارض منافع بنگاه بزرگ بیرون نمی ‌آید، بیان کرد: هم اکنون ۲ بازار در بحث مهندسی داریم؛ یکی نظام فنی و اجرایی کشور و دیگری سازمان نظام‌مهندسی ساختمان. اولا این موضوع که در یک کشور ۲ بازار وجود دارد یک گرفتاری است. ما تنها کشوری هستیم که در بحث مهندسی ۲ بازار داریم که این یک مبنای خیلی انحرافی است.
آخوندی گفت: نظام مهندسی تبدیل به محل توزیع کوپن شده است بدون این که بدانیم نظام تعهدات چگونه است و چه کسی به چه کسی باید پاسخگو باشد. می‌ گویند که ما رابطه مالک و مهندس را قطع می‌ کنیم. مگر چنین امکانی وجود دارد؟ مالک حق دارد بداند چه کسی قرارست به او خدمات بدهد. نظام مهندسی می‌ خواهد نظام کوپن را داشته باشد بنابراین همه سعی خود را بر قطع رابطه مالک و مهندس بکار می ‌گیرد.
وی اظهار داشت: بعضاً در یک نظارت اسم سیصد مهندس قرار دارد. معلوم است که در این فرآیند امضا فروشی دارد بیداد می کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نظام‌ مهندسی به توزیع کوپن تبدیل شده و نظام فنی اجرایی نسبت به تخلفاتش پاسخگو نیست و تعهدی ارائه نمی ‌دهد. نظام فنی اجرایی مبتنی بر یک سری تجویزهای مختلف است. وقتی به اجزا نگاه می‌ کنیم می ‌بینیم تمام اجزا در هر مرحله کار خود را بخوبی انجام می‌ دهند. ولی هیچکس مسئول عملکرد نهایی نیست.
آخوندی تصریح کرد: البته تعارض منافع فقط منحصر به بخش مهندسی نیست این موضوع ریشه فساد در بسیاری از سطوح است. تا زمانیکه تعارض منافع وجود دارد امکان فساد هم وجود دارد.
وی ادامه داد: همان مدل فنی اجرایی را در نظام مهندسی اجرا کردند. گفتند اگر ناظر از طرف مالک باشد حافظ منافع عمومی نیست. اگر از سوی شهرداری باشد ناظر ضرر می ‌کند بنابراین تضاد را به بدترین شکل ممکن اجرا کردند که آنهم قطع کردن رابطه مالک و ناظر بود. مالک باید پول را بدهد و کاری نداشته باشد. انتخاب با سازمان نظام‌ مهندسی است که مسئول توزیع کوپن است لذا هیچکس به هیچکس پاسخگو نیست.

امضا فروشی در نظام ‌مهندسی فریاد می کشد

وزیر راه و شهرسازی با عنوان این که این معادله ساده باید حل گردد، تصریح کرد: ما در ایران فرق بین بازرس و ناظر را هنوز نمی ‌دانیم. قطعا شهرداری باید بازرس قرص و محکمی داشته باشد و ناظر و بازرس دو فرد جداگانه باشند که با هم منافع مشترک نداشته باشند.
آخوندی در بخش دیگری از صحبت ‌های خود به انتقاد از نگاه سوسیالیستی پرداخت و خاطر نشان کرد: به علت این که اقتصاد ایران نفت‌ پایه است معمولا مهندسان دولت پرپول را دوست دارند و می ‌گویند اگر هفتاد درصد پول به بخش‌ های دولتی و سی درصد آن به بخش خصوصی برسد ایده ‌آل است. آخر کار این آب مدام کم می ‌شود و ارزش افزوده ‌ای بوجود نمی ‌آید.
وی در پاسخ به این پرسش که لایحه جامع نظام‌ مهندسی در چه شرایطی قرار دارد، افزود: این لایحه را آماده کرده‌ ایم و به دولت دادیم که در حال بررسی است. البته لایحه جامع نظام‌ مهندسی را من در سال هشتاد و چهار به سازمان برنامه و بودجه دولت وقت دادم سپس دولت بعدی لایحه را پس گرفت تا این که اخیراً مجدداً آن را به دولت فرستادیم.
وزیر راه و شهرسازی درباره اصلاحاتی که اخیراً در نظام‌ مهندسی صورت داده، خاطر نشان کرد: هیچ مماشاتی نداریم و حتما مقررات را اجرا می‌ کنیم. با قاطعیت هم اجرا می ‌کنیم. البته معنای این صحبت این نیست که فردا عملیات انقلابی صورت دهیم بلکه کم کم موارد بازنگری‌ شده را جلو می‌ بریم.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ برگزاری آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ اردیبهشت ۹۷
1227 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0