فراموشی گزارش نظام مهندسی در حادثه پلاسکو اکبر ترکان

وزیر راه و شهرسازی کمر همت به حذف نظام مهندسی بست

اکبر ترکان که با عمران، ساخت ‌و ‌ساز و فراز ‌و ‌نشیب‌ های سازمان‌ های نظام ‌مهندسی بیگانه نیست و به گواه بسیاری از فعالان و متخصصان این حوزه با زیر و بم بسیاری از رخدادهای این بخش آشنا است. شاید برای همین است که به‌ راحتی نمی‌ تواند از کنار تصمیماتی که ممکن است جامعه مهندسی را با چالش روبرو سازد بگذرد. شاهد این ادعا گفتگوی ما با وی و واکنش صریح و بی ‌پرده ‌ای است که نسبت به برخی از تصمیمات دکتر آخوندی به ‌ویژه ابلاغیه ‌های اخیر در مورد «لغو برداشت پنج درصد» و «تعارض منافع» اتخاذ می‌ کند.

کد خبر: 961222004 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ اسفند ۹۶ - ۱۱:۰۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، اکبر ترکان که با عمران، ساخت ‌و ‌ساز و فراز ‌و ‌نشیب‌ های سازمان‌ های نظام ‌مهندسی بیگانه نیست و به گواه بسیاری از فعالان و متخصصان این حوزه با زیر و بم بسیاری از رخدادهای این بخش آشنا است. شاید برای همین است که به‌ راحتی نمی‌ تواند از کنار تصمیماتی که ممکن است جامعه مهندسی را با چالش روبرو سازد بگذرد. شاهد این ادعا گفتگوی ما با وی و واکنش صریح و بی ‌پرده ‌ای است که نسبت به برخی از تصمیمات دکتر آخوندی به ‌ویژه ابلاغیه ‌های اخیر در مورد «لغو برداشت پنج درصد» و «تعارض منافع» اتخاذ می‌ کند.

وزیر راه و شهرسازی کمر همت به حذف نظام مهندسی بست

وزیر راه و شهرسازی کمر همت به حذف نظام مهندسی بست

وزیر راه و شهرسازی کمر همت به حذف نظام مهندسی بست

این اظهارات صریح ریاست سابق سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان کشور، عضو شورای اقتصاد و سرمایه گذاری و مشاور ریاست جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت‌ های فرسوده و ناپایدار شهری که در ادامه آن را میخوانیم.
آقای دکتر؛ از نظر جنابعالی صدور ابلاغیه‌‎ های اخیر وزارت راه و شهرسازی در مورد «لغو برداشت پنج درصد» و «تعارض منافع» در راستای تأمین چه هدفی انجام گرفته است؟ آیا اهدافی که از طرف وزارت در این مورد عنوان شده است از‌جمله ارتقای سلامت اداری، حفظ حقوق بهره‌ بردار، ارتقای کیفیت ساخت ‌و‌ ساز، ایجاد شغل برای مهندسان جوان و … محقق می شود؟
بندی در آئین ‌نامه وجود دارد که می‌ گوید مواردی که قانون سکوت کرده است براساس نظریه و استعلام وزیر عمل کنیم. از این بند سال‌ های پیش استفاده کرده ‌ایم و در موارد ابهام، نظر وزیر را دریافت می‌ کردیم.
آن چیزهایی که ایشان نظر می ‌دهند موارد ابهام نیست و کسی هم پرسش نکرده که ایشان بلا‌انقطاع ابلاغیه صادر می ‌كنند یا به نوعی قانون گذاری می‌ کنند. ایشان باید بگذارند همه کار خودشان را انجام دهند و اگر به ابهامی برخورد کردیم نظرشان را جویا شویم.
باید برای ابلاغیه ‌ها به ایشان تذکر داده شود که آیا این موارد ابهام دارد یا نوعی قانون گذاری است. آخوندی نظرشان اینست که سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان باید از فرآیند نظارت حذف گردد. کلیه آئین ‌نامه کنترل ساختمان یا تدابیر دیگر همه در نهایت به این موضوع ختم می ‌شوند که سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان باید از چرخه نظارت خارج شود؛ ولی ما بر این باور هستیم که حقوق مصرف ‌کنندگان را نمی ‌توان به بساز ‌و ‌بفروش‌ ها سپرد.
در سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان ۳ وظیفه بعهده داریم؛ یکی این که طراحی انجام شده را با مقررات ملّی ساختمان تطبیق دهیم كه به آن تائید نقشه هم گفته می‌ شود. کارفرما یا سازنده می‌ تواند نقشه ‌اش را به هر‌که بخواهد برای طراحی واگذار کند. ولی چگونه می ‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که این نقشه و این محاسبات براساس مقررات ملّی ساختمان است؟ در آئین ‌نامه پیش ‌بینی شده است که سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان به ‌عنوان تأیید، نقشه‌ های اجرایی را كنترل می ‌كند كه اگر خوب بود تأیید می ‌کند که ببیند براساس مقررات ملّی است یا نه. ما بیست سال است که این کار را انجام می ‌دهیم و نمی ‌توانیم این وظیفه را به بساز‌و‌بفروش واگذار کنیم.
وظیفه دیگر انتخاب ناظر است. اگر ناظر و وظایفش را بعهده بساز‌ و‌ بفروش بگذاریم احتمال امضا‌ فروشی‌ ها بیش تر می ‌شود. با‌ توجه ‌به این كه می ‌دانیم آخوندی با امضا‌ فروشی مخالف هستند باید به ایشان تذکر داد که وقتی شما انتخاب ناظر را بعهده بساز‌ و‌ بفروش قرار می ‌‌دهید، بساز‌و‌بفروش با فردی صحبت می ‌‌کند و تنها برای امضا قراردادهایی نوشته می ‌شود كه این عین امضا‌ فروشی است.
در زمانی ‌که من و زنگنه عضو هیئت ‌مدیره استان تهران بودیم، هفتاد و هشت تا هشتاد درصد همه کارهای ساخت‌ و ‌ساز در تهران دست بیست و هفت شرکت بود و بهیچ شرکت دیگری هم اجازه فعالیت نمی‌ دانند. در وزارتخانه هم قدرت بسیاری داشتند. وقتی سیستم نظارتی پیاده شد این شرکت ‌ها روزها جلوی وزارتخانه لشکرکشی می ‌کردند. به‌ طوری ‌که مردم تصور می‌ کردند هزاران نفر با آن‌ ها همراه هستند در‌ حالی‌ که آن‌ ها همان بیست و هفت شرکت محدود بودند. اینکار حق همه مهندسان است. آخوندی حواسشان نیست، می‌ خواهند انتخاب ناظر را به ‌دست بساز‌ و ‌بفروش بسپارند که در این صورت همان داستان قبلی تکرار می ‌شود.
وظیفه سوم شناسنامه فنّی ساختمان است. معمولاً هر وسیله‌ برقی و مكانیكی که تهیه می ‌کنیم بروشوری برای طرز مصرف دارد. در یک ساختمان که ثمره پس ‌انداز عمر یک نفر است، چه کسی می ‌داند در آن از چه مصالحی استفاده شده است، فونداسیون آن چطور است، در چه عمقی است، با چه مقاومت بتنی اجرا شده است. وقتی ساختمان تمام میگردد همه چیز نقاشی شده و پنهان می ‌شود. ولی حق مصرف ‌کننده است که بداند آن زیر چه خبر است.

وزیر راه و شهرسازی کمر همت به حذف نظام مهندسی بست

دولت بهمین منظور تهیه شناسنامه فنّی و ملکی را تصویب کرده است. اگر شما شناسنامه را ورق بزنید در آن تکلیف خریدار معلوم است. از پی تا تمام مراحل داخلی در آن عنوان شده است. این شناسنامه را نیز نمی ‌توان به بساز‌ و ‌بفروش سپرد.
درک نمی‌ کنم معنای این اقدامات و تصمیمات آقای آخوندی چه چیزی است. آیا می ‌شود کنترل نقشه را حذف کرد؟ آیا می ‌شود نظارت ناظر را حذف کرد؟ آیا می‌ شود شناسنامه فنّی ملکی را حذف کرد؟
جامعه مهندسی را متهم می ‌کنند که شما برای دریافت پنج درصد این حرف‌ ها را می‌ زنید. اصلاً از این سهم چشم ‌پوشی می‌کنیم. ولی باید مشخص گردد که این وظیفه را چه کسی باید انجام دهد.
من تصمیم نقد حوزه وظایف وزارت راه و شهرسازی را ندارم. زیرا در آن صورت باید بیان کنیم که ایشان مسئول شهرسازی اشتباهی است که در دوره خودشان اتفاق افتاده است. ایشان برای کنترل شهرسازی مصوب شورایعالی معماری و شهرسازی هیچ ابزاری ندارد. وظیفه خود را انجام نداده‌ اند. این که چرا طرح شهرسازی كه به تصویب می‌ رسد را باید كنار گذاشت معلوم نیست ومعتقد هستیم وزارت خانه در این مورد وظیفه ‌اش را به ‌درستی انجام نداده است.
کمیسیون محترم مجلس نمی ‌داند که باید چه چیزی را از آن‌ ها بخواهد. شورایعالی شهرسازی بر طرح جامع تأکید کرده است ولی چه تضمینی بر اجرای آن وجود دارد؟ چه کسی باید نظارت بر اجرای آن داشته باشد؟ ایشان باید تیم‌ های مهندسی شهرسازی در تمام شهرها داشته باشد. سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان هم به آن ‌ها حقوق می ‌دهد. باید مهندسان شهرساز، نقشه‌ بردار و ترافیك را بکار بگیرند تا کمک کنند طرح جامع شهری که به تصویب شورایعالی معماری شهرسازی می‌ رسد اجرا گردد. مانند الان که اجرا نمی ‌شود، آقای آخوندی می ‌دانند که این طرح اجرا نمی ‌شود؟ ایشان کدام نظارت را بر شهرسازی شهرها دارند.
ایشان تمام تلاششان را برای حذف کردن سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان گذاشته ‌اند در‌ حالی‌ که وظیفه اصلی وزارت راه و شهرسازی که کنترل شهرسازی است بر زمین مانده و انجام نداده ‌اند و نمی ‌دانند که باید انجام دهند. ایشان باید در معاونت شهرسازی خود نظام‌ نامه ‌ای را تنظیم کنند که مهندسان شهرساز سازمان نظام‌ مهندسی بر نظارت بر شهرسازی وظیفه‌ مند گردند. در این جا دیگر با شهرداران طرف هستند نه صاحبان املاک. شهرسازان بایستی بر این مسئله كه آیا شهرسازی درست اجرا می‌ شود یا نه نظارت كنند؟ باید بررسی كنیم جایی ‌كه تراكم مشخصی برای آن تعریف شده آیا درست اجرا می ‌شود یا این که شهردار منطقه كار دیگری انجام می ‌دهد ؟ امّا ایشان وظایف را رها كرده ‌اند و تلاششان معطوف به بی‌ خاصیت كردن سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان شده است.
البته مطالبه ‌گری نکرده‌ ایم ومتأسفانه تعامل هم در این مورد صورت نگرفته است، به نظر جنابعالی در حال حاضر چه باید كرد؟
تا الان مشکلات داخل خودمان بوده و نمی‌ خواستیم به بیرون منتشر کنیم. نمی ‌خواستیم علیه وزارت خانه حرف بزنیم. سرو‌صدا کنیم. الان ناچار شده‌ ایم که بگوییم این وظایف بر زمین مانده و ایشان بجای پرداختن به این وظایف مرتب ابلاغیه صد و بیست و سه صادر می ‌کند.
معتقدم باید آئین‌ نامه کنترل ساختمان را به آئین‌ نامه کنترل شهرسازی و ساختمان تغییر بدهیم تا این كه مدیران وزارت راه و شهرسازی متوجه شهرسازی شوند.
موضوعی را به‌ عنوان کنترل ساختمان برای کم خاصیت کردن سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان مطرح کرده ‌اند. آقای وزیر باید وارد وظیفه اصلی خود که شهرسازی است بشوند. بایستی آئین ‌نامه را پس بگیرند. من حاضر هستم با تیمی در سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان آئین‌ نامه کنترل شهرسازی را بنویسیم و آن‌ را به دولت ارائه دهیم.
از‌آن جا‌ که تمام استان‌ های کشور را بازدید کرده ‌ام می‌ توانم بگویم از متوسط خوبی در کنترل ساختمان برخورداریم. کم تر استانی را دیده‌ ام كه در آن کیفیت ساختمان، ارتقا نیافته باشد. مردم حتی در روستاها نیز خانه ‌های خوبی می‌ سازند. خانه ‌هایی که طبق مقررات ملّی ساختمان احداث شده‌ اند و شما می ‌توانید مطمئن باشید که در زلزله های تا ۷٫۵ ریشتر فرو نمی‌ ریزند. این افتخار بزرگی است که نتیجه اقدامات سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان است. معتقد هستم کنترل ساختمان کار خودش را با موفقیت انجام داده است.
کارنامه سازمان ‌ها در تک تک استان‌ ها كه چقدر ساختمان با نظارت سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان و رعایت مقررات ملّی ساختمان ساخته شده خیلی روشن، مثبت و تا حدود بسیار بالایی برای ما اطمینان ‌آور است. ولی كنترل و كیفیت شهرسازی كه از اهمیت به‌ سزایی هم برخوردار است متأسفانه بر زمین مانده است و مغفول واقع شده است.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ اسفند ۹۶
1142 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0