نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند صحبت های امیدوار کننده فرج الله رجبی

بلند شدن دود سفید از دودکش نظام مهندسی

صحبت های امیدوار کننده فرج الله رجبی در مورد تفاهم با عباس آخوندی نشان می ‌دهد در پی روزهای پر از ابلاغیه و نامه، فضا برای گفتگوی سازنده بین سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی مهیا شده است.

کد خبر: 961117008 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ - ۱:۲۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، صحبت های امیدوار کننده فرج الله رجبی در مورد تفاهم با عباس آخوندی نشان می ‌دهد در پی روزهای پر از ابلاغیه و نامه، فضا برای گفتگوی سازنده بین سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی مهیا شده است.

بلند شدن دود سفید از دودکش نظام مهندسی

بلند شدن دود سفید از دودکش نظام مهندسی

دود سفید از دودکش نظام  مهندسی بلند میشود

دو بخش نامه اخیر وزیر راه و شهرسازی که یکی به عدم اخذ ۵ درصد از دستمزد مهندسان و دیگری به منع اشتغال کارکنان نه دستگاه در سازمان نظام مهندسی ساختمان مربوط میشد، واکنش های مثبت و بعضا منفی را از طرف سازمان نظام مهندسی به دنبال داشت.
در این موقعیت، شب گذشته نشست فوق العاده کمیسیون روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها در حالی برگزار گردید که در جریان این جلسه، سیگنال های امیدوار کننده ای از طرف ریاست سازمان و روسای استان ها مبنی بر ارایه راهکارهایی برای دسترسی به تفاهم با وزارت راه و شهرسازی در مورد مسائل مورد مناقشه ارسال گریدد. چکیده این نشست، شاید این جملات رجبی بود که “بهیچ وجه مدعی نیستیم اشکالی در سازمان وجود ندارد” یا “هم وزارت راه و شهرسازی و هم سازمان نظام مهندسی خود را در مقابل مهندسان مسوول می‌ دانند”. این عبارات حاکی از آن بود که ریاست سازمان نظام مهندسی سر دعوا با وزارت خانه ندارد؛ اگر بعضی ها بگذارند!
نشست دیروز که بعضی خبرنگاران نیز در آن حاضر بودند نشان میداد با وجود موضع مثبت قاطبه عضوهای سازمان نظام مهندسی برای ارتباط سازنده و مفید با وزارت راه و شهرسازی، برخی تنگ نظریها از طرف معدود افرادی که تلاش میکردند در عین خط دهی به سایرین، زیر کاور بدنه فوقانی مخفی گردند، مانع از حصول به نتایج ثمربخش و امیدوارکننده میشود.
اظهار برخی جملات هم چون “وزارت خانه چوب لای چرخ ما گذاشته” یا “مسائل داخلی سازمان به وزارت خانه ارتباطی ندارد” حاکی از آن بود که در فضای مه آلود فعلی میان وزارت خانه و سازمان، برخی افراد، هم چنان در سعی بی ثمر برای گرفتن ماهی ‌های کوچک از آب گل آلود فعلی هستند و با تکرار عبارات حق به‌ جانب گرایانه، شرایط را به سمت ادامه نبرد میکشانند. اصرار بر ادامه کاغذ بازی و نامه نگاری های بی مورد، یکی از مصادیق این رفتار غیرمسوولانه است.
اما فرج الله رجبی که همه او را فرد آرام و خوشرویی میدانند، در عین گلایه مندی از بخش نامه عدم اخذ ۵ درصد دستمزد مهندسان که توسط عباس آخوندی صادر شده، مواضعی را ابراز کرد که نشان میداد گفتگوی سازنده را به تنشهای نگران کننده ترجیح میدهد. وی در نشست دیروز گفت که آمادگی داریم در یک شرایط آرام و بی حاشیه با وزیر راه و شهرسازی صحبت کنیم تا ابهامات و تنش ها برطرف گردد.
ریاست سازمان هم چنین با اعلام این که سازمان های نظام مهندسی بعنوان بخش غیردولتی خوداتکا باید تشویق شوند، اظهار داشت: “انتظار میرود در این شرایط، دولت از ما که هیچ بار مالی به دولت تحمیل نمیکنیم و کاملا خودکفا هستیم حمایت کند”. ریاست سازمان نظام مهندسی اینرا هم گفت که “قانونگذار وظایفی را بعهده نظام مهندسی تعیین کرده و مسوولیت هایی را به وزارت راه و شهرسازی محول کرده است”. این صحبت رجبی نشان میداد نقش بالادستی وزارت راه و شهرسازی را بعنوان حامی میپذیرد، ولی از طرفی انتظار دارد وزارتخانه به ساختار درونی سازمان نظام مهندسی ساختمان احترام بگذارد.
روز گذشته عباس آخوندی و دو معاون او مظاهریان و ایزدی، پروانه اشتغال بکار خود را به نشانه تمکین به بخش نامه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر منع اشتغال دوشغله های نه دستگاه در سازمان نظام مهندسی ساختمان تحویل دادند. اقدامی که بعضی انتظار داشتند با واکنش های منفی همراه گردد. ولی رجبی از این بخش نامه حمایت کرده و آنرا قدمی در جهت اصلاح مشکلاتی میداند که خود از یک سال گذشته تلاش هایی در جهت رفع آن ها انجام داده است؛ معضلاتی هم چون امضافروشی که رجبی میگوید برای ریشه کن کردن این پدیده ناخوشایند که توسط معدود مهندسانی انجام میشود برنامه هایی دارد. حمایت رجبی از حداقل یک اقدام وزیر راه و شهرسازی را باید به فال نیک گرفت.

بلند شدن دود سفید از دودکش نظام مهندسی

رئیس سازمان در نشست دیروز گفت: آن چه که من در باره اخذ ۵ درصد از دستمزد مهندسان فکر میکنم اینست که یک مصوبه قانونی است، ولی فراتر از آن اینست که در حوزه هایی که در اختیار سازمان هاست باید سازمان ها تصمیم گیرنده باشند. ماده سی و هفت میگوید سازمان ها میتوانند در مجامعشان اخذ درصدی از حق الزحمه مهندسین را در اموری که ارجاع میدهند مصوب کنند.
رجبی در مورد بخش نامه منع اشتغال در سازمان نظام مهندسی برای افراد شاغل در نه دستگاه دولتی خاطر نشان کرد: در باره بخش نامه دوشغله ها چون پیچیدگی قانونی بیش تری داشت و بنظر میرسید باید به لحاظ حقوقی و تطبیق با قوانین، تأمل با فرصت بیش تری بررسی گردد، نامه ای روی آن گذاشتم و به اداره قوانین مجلس فرستادم که بررسی کنند آیا با سایر قوانین تعارضی دارد یا خیر. مبنای اقدامات ما آن خواهد بود، پس عجله ای در رد فرمایش وزیر نداریم بلکه اصرار داریم براساس قانون عمل گردد.
وی با عنوان این که مسائل مهندسین درون سازمان و ارتباطش با وزارتخانه در همین محل طبق قانون، قابل حل و قابل نتیجه گیری است یاد آور شد: یکی از نکات اینست که باید بپذیریم که قانون، صدور پروانه اشتغال را بعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته، بنابراین باید حق بدهیم که آن ها هم بعنوان مرجع اصلی در این باره اظهارنظر کنند ولی با توجه به تعدد مراجعاتی که من داشتم بنا بر این شد که گزارشی از اظهارات و درخواست ها و اعلام نظرهایی که مهندسان عزیز داشتند تهیه و به هیات تطبیق ارایه کنند تا تصمیم بهتری اتخاذ گردد.
رییس سازمان نظام مهندسی اینرا هم گفت که بنظر من در قرن ۲۱ نمیشود از نقش سازمان های مردم نهاد غافل شد؛ آنهم از یک سازمان مردم نهاد پانصد هزار نفری که در سی و یک استان سازمان و سیصد شهر دفتر دارد و بیش از بیست سال کار مهندسی انجام میدهد. این سازمان ها سرمایه ملی هستند. ولی آیا منظور از سرمایه ملی اینست که هیچ اشکالی ندارند؟ مگر تشکیلاتی سراغ دارید که اشکال نداشته باشد؟ عنوان کردند که سازمان ها پول دارند، آیا این پول را از پولشویی، قاچاق، ساخت و ساز خلاف یا رانت بدست آورده ایم یا مهندسان به ما داده اند؟ ما بدنبال سازمان های بالنده و توانمند خودتکا هستیم که طبق اصل چهل و چهار بتوانند مسوولیتشان را انجام دهد و هیچ هزینه ای بر دولت تحمیل نکنند. ده ها خدمات مثل آموزش، کنترل، برگزاری سمینارها، پژوهش و غیره انجام میدهیم بدون این که یک ریال بر گردن دولت فشار وارد کنیم.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ بهمن ۹۶
1008 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
1 0