قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان پس از سی سال در آذرماه سال گذشته تصویب شد
قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان پس از سی سال در آذرماه سال گذشته تصویب شد ، حوادث ایجاد شده در بلندمرتبه ها درس عبرت نشده است و کیفی سازی ساختمانهای بلندمرتبه همچنان بلاتکلیف است و این موضوع موجب تشدید نگرانیها شده است
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان پس از سی سال در آذرماه سال گذشته تصویب شد ، حوادث ایجاد شده در بلندمرتبه ها درس عبرت نشده است و کیفی سازی ساختمانهای بلندمرتبه همچنان بلاتکلیف است و این موضوع موجب تشدید نگرانیها شده است
قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان پس از سی سال در آذرماه سال گذشته تصویب شد
خاکخوری سی ساله اصلاح قانون کنترل و نظارت ساختمان
حوادث ایجاد شده در بلندمرتبه ها درس عبرت نشده است و کیفی سازی ساختمانهای بلندمرتبه همچنان بلاتکلیف است و این موضوع موجب تشدید نگرانیها شده است.
در حالی سالگرد تخریب ساختمان متروپل را پشت سر میگذاریم که این حادثه دلخراش موجب از بین رفتن تعدادی از هموطنانمان در استان خوزستان شد. در سالگرد این حادثه ناظر اول که زیر نظر سازمان نظام مهندسی است چندین بار گزارش تخلفات را رد کرده بود اما شهرداری بهعنوان ناظر نهایی پروژههای ساختمانی، گزارش مهندس ناظر را نادیده گرفته و نپذیرفته بود.
این مطلب نشان میدهد که مجری ذیصلاح جایگاه خاصی در صنعت ساختمان ندارد و این شهرداری است که تصمیم نهایی را برای ساختمانها خواهد گرفت. وقتی در خیابانهای کلانشهری چون تهران نیز قدم می زنیم شاهد ساختوسازهایی هستیم که اصطلاحاً به آن بلندمرتبه سازی میگویند و این ساختمانها مشخص نیست چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد. در سال ۱۳۹۵ ساختمان پلاسکو با قدمت ۵۴ ساله فرو ریخت و کارشناسان علت این ریزش ناگهانی را نا ایمن بودن ساختمان عنوان کردند.
در این رابطه سال گذشته علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: مدتی است که اقدامات لازم در حوزه ایمن سازی ساختمانهای سطح پایتخت در ۲۲ منطقه شهر تهران آغاز شده و اصل کار شهرداری در حوزه ساختمانهای ناایمن شناسایی است؛ چرا که ایست ساختمانهای نا ایمن هیچ وقت وجود خارجی نداشته است.
بی شک در پایتخت ساختمانهای ناایمن زیادی وجود دارند و خطرات ریزش آنها نیز جدی است که از آنها میتوان به ساختمان آلومینیوم که یکی از ساختمانهای قدیمی مانند پلاسکو است اشاره کرد که خطر ریزش آن به علت نا ایمن بودن خیلی بالاست.
پس از چهار سال هشدار برای جلوگیری از ساخت و سازهای ناایمن در کشور و تصویب اصلاح قانون نظارت نظام مهندسی فاجعه متروپل، ساختمان نوسازی که از نظر نظام مهندسی مشکلاتی داشت اما شهرداری آن را تأیید کرده بود اتفاق افتاد. تنها به این علت، که به هشدارهای داده شده توجهی نشد و این ساختمان نوساز فروریخت.
با وجود همه هشدارهای داده شده در مورد ساختمانهای ناایمن فاجعه متروپل آبادان اتفاق افتاد اما این موضوع نیز موجب نشد تا داستان ساختمانهای ناایمن، چه قدیمی و چه نوساز جدی گرفته شود و هنوز هم از لیست حداقل ۱۲۹ ساختمان بزرگ و در آستانه خطر که از آن صحبت شده بود خبری نیست و این لیست اعلام نشده است.
بهنظر میرسد ساختمانهای قدیمی ایمنی بیشتری نسبت به نوسازها دارند و بهتر است بهجای شهرداری سازمان نظام مهندسی ب ساختمانها نظارت داشته باشد تا شاید ساختمانهای ایمن تری احداث گردد.
قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمانها
قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان پس از سی سال در آذرماه سال گذشته تصویب شد. اما تا به امروز اجرایی نشده است و نظام مهندسی براساس قانون سی سال گذشته نظارتهای را انجام میدهد. از طرف دیگر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری است که در این مدت به حیاط خلوت تبدیل شده است.
در سال ۱۳۹۹ دقیقاً یک سال قبل از حادثه متروپل؛ قانون بازنگری نظام مهندسی در مجلس تصویب شد در آن زمان نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دستور کار دوم کمیسیون بررسی کلیات طرح بازنگری در قانون نظام مهندسی بود، این قانون یکی از مباحث بسیار مهم در سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی بهعنوان متولی اصلی حوزه ساختمان است؛ قانون مذکور سالها مورد بازنگری قرار نگرفته و مشکلات متعددی ایجاد کرده است. کلیات طرح بازنگری در قانون نظام مهندسی پس از بررسی به تصویب رسید و مقرر شد جزئیات آن در کمیتههای مربوطه مطرح و مورد بررسی قرار بگیرد.
به فاصله اندکی از صحبتهای این نماینده، در خردادماه ۱۴۰۱ ساختمان نوساز متروپل فروریخت. با توجه به هشدارهای سازمان نظام مهندسی در مورد نا ایمن بودن ساختمان در نهایت ساختمان ساخته شد و داغ بزرگی بر دل مردم آبادان گذاشت.
نقش نظام مهندسی در حادثه متروپل
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در واکاوی فنی فاجعه متروپل گفت: حادثه متروپل را باید بررسی کنیم تا با شناخت زمینههایی که در آن اشکال وجود دارد؛ برای رفع نواقص اقدام لازم را انجام دهیم.
حمزه شکیب افزود: ما باید تمام جوانب را بسنجیم و ببینیم در سازمان نظام مهندسی چه نقشی میتوانیم در راستای کاهش حوادث داشته باشیم.
وی گفت: در سازمان نظام مهندسی تلاش میکنیم تا با یک رویکرد جدید بر پایه و اساس آموزش و قرار دادن آن بهعنوان محور اصلی کار، جایگاه تک تک اعضای سازمان نظام مهندسی را در سطح کشور ارتقا دهیم.
شکیب افزود: باید با ارتقای آموزش بتوانیم هنر و خلاقیت مهندسان را با هویت واقعی به جامعه نشان دهیم.
وی ادامه داد: سوال ما در حادثه متروپل این است که چرا سازمان نظام مهندسی در طراحی نظارت و اجرا حذف شده و چه عواملی باعث شده ساختار سازمان نظام مهندسی را از گردونه طراحی و نظارت حذف کنند و این نظارت و طراحی را به فرد یا افراد فاقد صلاحیت ارجاع دهند.
گارانتی و بیمه راهکاری برای ساخت و ساز اصولی
فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن در مورد تخلفات نظارت مهندسی بیان کرد: تخلفات ساختمان سازی مربوط به بلند مرتبهها نمی شود بلکه خانههای دو طبقه و ویلایی نیز با تخلف رو به رو هستند، نکته اینجاست که ریزش یکسری از ساختمانها مانند متروپل جنبه رسانهای پیدا میکنند اما نیمی از ریزشهای ساختمانی که در اثر ساختوساز غیرایمن بهوجود میآیند هرگز رسانهای نمیشوند.
بیضایی تصریح کرد: در بخش تخلفات ساختمان سازی میتوان به زلزله سرپل ذهاب اشاره کرد که در آن زلزله خانههای یک طبقه و دو طبقه نوساز نیز تخریب شدند و استحکام خانههای بیست سال ساخت بیشتر از خانههای نوساز بود.
وی ادامه داد: ساخت و سازهای غیراصولی سبب ریزش میشود حتی در زلزله ترکیه نیز که نظارت حقوقی و بیمه شکل گرفته بود خانههای نوساز بیشترین تخریب را داشته است.
وی با اشاره به راهکار جلوگیری از ساخت و سازهای غیراصولی گفت: یکی از راهکارهای اصولی بیمه ساختمانهاست زیرا بیمهها به علت اینکه در حوادث باید هزینه پرداخت کنند و برای جلوگیری از پرداخت هزینههای بی دلیل نظارت بهتری بر ساختمانها دارند.
بیضایی افزود: راهکار دیگر گارانتی کردن ساختمان است. این گارانتی پس از فروش ساختمانها باعث می شود که سازندگان برای اینکه هزینه گارانتی پرداخت نکنند ساختمانها را با کیفیت بهتری بسازند.
در این مدت ساختمان سازیها بحث برانگیز بوده است چرا که نظارت بر ساخت و ساز به شیوه ۳۰ سال پیش درحال اجرا است و این مسئله خطرات زیادی را بههمراه داشته است و شاید اگر قانون نظارت بر ساخت و سازها تغییر کرده و نظارت به شکل اصولی و قانونی شکل بگیرد مشکل غیر ایمن بودن ساختمانها نیز برطرف شود.
فروریختن ساختمان متروپل حادثهای بود که ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ در خیابان امیرکبیر (امیری) واقع در مرکز آبادان رخ داد. در پی وقوع این حادثه، بخشی از برج شماره ۲ متروپل فروریخت. این حادثه ۴۳ فوتی و ۳۷ نفر مصدوم داشتهاست
منبع: خبرگزاری مهر