پایین بودن کیفیت ساخت و ساز در ایران

کد خبر: 980908012 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ آذر ۹۸ - ۸:۴۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
شهرداری شناسنامه فنی ملکی را جدی نمی ‌گیرد/ کیفیت ساخت و ساز در ایران پایین است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که شهرداری تهران متاسفانه برخلاف قانون نظام مهندسی در مورد گسترش ساختمان ‌های دارای شناسنامه فنی، ملکی تخلف می‌ کنند بیان کرد: شهرداری تهران باید پیش از صدور پایان کار از سازنده‌ها درخواست شناسنامه فنی ملکی کند ولی متاسفانه به راحتی پایان کار را صادر می ‌کند.
محمد طاهری، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در جلسه هم‌اندیشی نحوه تعامل با افراد حقیقی و حقوقی فعال در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا صدور شناسنامه فنی ساختمان در تهران بخوبی اجرا می گردد یا خیر، بیان کرد: موضوعی که این روزها صنعت ساختمان با آن درگیر است حضور سازنده‌های غیر صلاحیت‌دار در این صنعت است.
طاهری با عنوان این که یکی از ضعف ‌هایی که در ساخت و سازهای شهری در استان تهران وجود دارد، تصریح کرد: اکثر ساختمان‌ هایی که در استان تهران احداث می ‌گردد، توسط مهندسان نیست و این یکی از ضعف‌ های صنعت ساختمان است.
رییس سازمان استان افزود: قطعا این موضوع سبب کاهش عمر مفید ساختمان ‌ها می ‌شود. بطوریکه در حال حاضر متوسط عمر مفید ساختمان‌ ها در ایران بیست الی سی سال است و نسبت به کشورهای پیشرفته و اروپایی بسیار عقب است.
وی با عنوان این که این موضوع باعث اتلاف منابع مالی در کشور می گردد، گفت: سازمان نظام مهندسی استان تهران در یک سال گذشته بر روی این موضوع متمرکز شد تا بتواند کیفیت ساخت و ساز و عمر مفید ساختمان‌ ها را افزایش دهد بنابراین تمرکز ویژه‌ای بر روی شناسنامه فنی ملکی شد.
طاهری عنوان کرد: ساختمان نیز همانند هر کالایی که از طرف خریداران آن کالا خریداری می‌ گردد باید دارای شناسنامه باشد چرا که شناسنامه فنی ملکی ساختمان بخوبی مشخصات، استاندارد بودن و بیمه داشتن ساختمان را نشان می‌ دهد ولی متاسفانه در صنعت ساختمان این موضوع وجود ندارد که برای هریک از آپارتمان ‌هایی که احداث می‌گردد نسبت به سایر آپارتمان‌ها وجه تمایزی داشته باشد.
وی افزود: یک ساختمان دارای شناسنامه فنی ملکی از آپارتمانی که این شناسنامه را ندارد بخوبی متمایز کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: رعایت مقررات ساختمان در ساختمان‌ هایی که دارای شناسنامه فنی ملکی هستند بخوبی نشان داده می‌ شود.
طاهری با تاکید بر این که در قانون نظام مهندسی به صراحت گفته است صدور شناسنامه فنی ملکی جزو وظایف سازمان نظام مهندسی است، گفت: شهرداری تهران متاسفانه پیش از صدور پایان کار از سازنده‌ها درخواست شناسنامه فنی ملکی نمی ‌کند در حالیکه قانون به صراحت اعلام کرده قبل از صدور پایان کار شهرداری باید از سازنده شناسنامه فنی ملکی را مطالبه کند.
وی افزود: این اقدام شهرداری که آن را نادیده می ‌گیرد و سازنده‌ها را الزام به دریافت شناسنامه فنی ملکی نمی ‌کند سبب می‌ شود تا این عامل بازدارنده برای کیفیت ساختمان چندان جدی گرفته نشود.
به گفته طاهری، در ماده سی و دو قانون آیین‌نامه اجرایی ماده سی و سه قانون نظام مهندسی به صراحت اشاره کرده که علاوه بر شهرداری ‌ها دفاتر اسناد رسمی نیز هم‌زمان با انتقال سند مالکیت باید شناسنامه فنی ملکی را در اختیار خریدار قرار دهند.
وی با عنوان این که با صدور شناسنامه فنی ملکی نقشه‌های ساخت و بیمه تضمین کیفیت هم ضمیمه آن خواهد شد، افزود: وجود شناسنامه فنی ملکی می ‌تواند بخوبی مشکلات فنی یک ساختمان را بدون تخریب نشان دهد و خریداران را بخوبی از استفاده مصالح و چگونگی ساخت در واحد مسکونی آگاه سازد.
طاهری با تاکید بر این که طی یک سال گذشته تغییرات اساسی در مورد صدور شناسنامه فنی ملکی ایجاد شده است، افزود: سازمان نظامی مهندسی استان تهران تلاش کرده صدور شناسنامه فنی ملکی را بصورت الکترونیکی انجام دهد. چرا که با این اقدام شناسنامه فنی ملکی دارای هولوگرام است و قابلیت جعل به هیچ وجه ندارد.
وی با اشاره به این که سامانه‌ای نیز طراحی شده که مالکان می ‌توانند وارد سامانه شده و با وارد کردن مشخصات ملک از وجود شناسنامه فنی ملکی در آپارتمان‌ ها و واحدهای مسکونی مطلع گردند.
وی با اشاره به این که بیمه تضمین کیفیت ساختمان یکی از حقوق ‌های بهره‌بردار است و هر خریدار مسکنی باید از سازنده آن را مطالبه کند، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌ های گذشته صدور شناسنامه فنی ملکی جدی گرفته نشده و سبب شده تا کیفیت ساخت و ساز پایین باشد و حقوق خریداران نیز ضایع گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: اگر خریداران به این فرهنگ برسند که ساختمان‌ ها باید دارای بیمه و شناسنامه باشند قطعا سازنده‌ها نیز کیفیت ساخت و ساز را بالا خواهند برد.
به گفته طاهری، صدور شناسنامه فنی ملکی از سال هشتاد و چهار در قانون نظام مهندسی تاکید شده است ولی متاسفانه خلاف این آیین نامه اجرایی اقدام می‌گردد. پس شهرداری ‌ها باید در زمان اتمام کار و زمانی که قصد صدور پایان کار دارند از سازنده‌ها شناسنامه فنی ملکی را مطالبه کنند.
وی ادامه داد: قطعا صدور شناسنامه فنی ملکی سبب ارتقا کیفیت ساخت و ساز و عمر مفید ساختمان‌ ها خواهد شد.
طاهری با تاکید بر این که اگر این اقدام در ساخت و ساز نهادینه گردد، دگرگونی خوبی در کیفیت ساخت و ساز و مقررات ملی ساختمان ایجاد خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا کشورهای همسایه از حضور مهندسان ایرانی در ساخت و ساز استقبال کردند یا خیر بیان کرد: طی سال ‌های گذشته کشورهای همسایه به خصوص سوریه،‌ عراق و افغانستان از مهندسان ایرانی استفاده زیادی کرده‌اند که این اقدام قطعا با حفظ ایجاد فرصت شغلی و ارزآوری برای کشور خواهد شد.
به گفته طاهری، صدور خدمات فنی مهندسی سبب اشتغال ‌زایی و انتقال دانش و ارزآوری برای کشور خواهد شد.
به گفته وی، قرار است وزیر مسکن سوریه با حضور در سازمان نظام مهندسی استان تهران با افراد حقیقی و حقوقی فعال در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی دیدار و گفت‌وگو کند.
منبع: خبرگزاری فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۸
422 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0