بحران ریزگردها در استان خوزستان

لزوم بازنگری در ضرایب منطقه ای کارهای پیمانکاری و حق الزحمه مشاوران

"بحران ریز گردها باعث شده است شهر اهواز مرکز استان خوزستان از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان شناخته شود.که باعث مشکلات تنفسی ساکنان این شهر شده است.احتمال آلوده بودن این ریز­گرد به مواد رادیواکتیو نگرانی­های گسترده­ای در مورد تأثیر این پدیده بر سلامت شهروندان به وجود آورده است. در آبان ماه سال 1394 در پی بارش باران اسیدی در این استان، برای صدها نفر مشکلات تنفسی پیش آمد. شدت ریزگردها در اهواز به اندازه­ای هست که از نهایت قدرت سنجش آنالیزورهای سازمان محیط‌زیست ایران بیشتر است."شرح فوق قسمتی از توضیحات ویکی‌پدیا از شهر اهواز و وضعیت ریزگردها و آب‌وهوای این شهر است.

کد خبر: 11316 تاریخ انتشار: شنبه ۹ اردیبهشت ۹۶ - ۹:۵۲ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)”بحران ریز گردها باعث شده است شهر اهواز مرکز استان خوزستان از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان شناخته شود.که باعث مشکلات تنفسی ساکنان این شهر شده است.احتمال آلوده بودن این ریز­گرد به مواد رادیواکتیو نگرانی­های گسترده­ای در مورد تأثیر این پدیده بر سلامت شهروندان به وجود آورده است. در آبان ماه سال ۱۳۹۴ در پی بارش باران اسیدی در این استان، برای صدها نفر مشکلات تنفسی پیش آمد. شدت ریزگردها در اهواز به اندازه­ای هست که از نهایت قدرت سنجش آنالیزورهای سازمان محیط‌زیست ایران بیشتر است.”شرح فوق قسمتی از توضیحات ویکی‌پدیا از شهر اهواز و وضعیت ریزگردها و آب‌وهوای این شهر است.لزوم بازنگری در ضرایب منطقه ای کارهای پیمانکاری

لزوم بازنگری در ضرایب منطقه ای کارهای پیمانکاری

لزوم بازنگری در ضرایب منطقه ای کارهای پیمانکاری

لزوم بازنگری در ضرایب منطقه ای کارهای پیمانکاری

سازمان محیط‌زیست ایران نیز در گزارشی رسمی اعلام می­نماید در سال ۹۴ وضعیت هوا در شهر اهواز به‌صورت زیر است: ۱۴۰ روز ناسالم، ۲ روز بسیار ناسالم، و ۱۷ روز خطرناک بوده است! طبق همین گزارش اهواز در سال ۹۴ تنها ۷ روز هوای پاک داشته است.      از طرف دیگر در بحث مناقصات پروژه­های عمرانی ضریب مثبتی وجود دارد بنام ضریب منطقه­ای،که از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جهت اعمال در قیمت اولیه برآورد شده یک پروژه با فهرست‌بها ابلاغ گردیده است.

معیار منطقه برای محاسبه قیمت­ها در فهرست‌بها شهر تهران است.پیمانکاران در تهران برای دسترسی به مصالح و ماشین­آلات هیچ‌گونه محدودیتی نداشته و نیروی انسانی ارزان و فراوان در اختیار دارند. لذا انجام کار در تهران و مناطق مشابه از این لحاظ با حداقل قیمت انجام می­شود. سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور برای جبران هزینه‌های اضافی، مناطق جغرافیایی ایران را به مناطق مختلف تقسیم کرده و با توجه به شرایط آب و هوایی و عوارض سطح زمین، چگونگی امکان دسترسی به نیروهای کار و تأمین مصالح برای هر یک ضریب مثبتی به نام ضریب منطقه در نظر گرفته است.قیمت­های فهرست‌بها با اعمال این ضریب، عمومیت داشته و در همه جای کشور قابل‌استفاده است.

با توجه به توضیحات فوق‌الذکر بی­تردید یکی از مهم‌ترین چالش­های پیش رو جهت اجرای پروژه­های عمرانی و نیز یکی از مهم‌ترین معیارهای تعیین ضریب منطقه­ای شرایط آب و هوایی هر منطقه می­باشد. بدیهی است در منطقه‌ای که از ۳۶۵ روز سال، در آن ۱۴۰ روز هوا ناسالم،۲ روز بسیار ناسالم و ۱۷ روز در حد خطرناک است و شدت ریزگردها در این منطقه به‌اندازه‌ای است که از نهایت قدرت سنجش آنالیزورهای سازمان محیط‌زیست ایران بیشتر است، و دمای هوا در این منطقه در روزهای زیادی از سال بسیار گرم و طاقت­فرسا است، نیروی کار متخصص در حال مهاجرت، استهلاک ماشین‌آلات و مصرف سوخت بسیار بالا و بازدهی نیروی کار بسیار پایین­تر از حد معمول است. حال اگر نگاهی به جدول ضرایب منطقه­ای منتشرشده بیاندازیم با اعداد و ارقام جالبی برخورد می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال ضریب منطقه­ای شهر اهواز در رشته راه‌سازی با این شرایط شرح داده‌شده ۱٫۰۳ است. این در حالی است که ضریب منطقه­ای شهر قم که در فاصله یک‌ساعتی شهر تهران قرار دارد و برخوردار از کلیه امکانات شهر تهران است و آب و هوایی به‌مراتب بهتر از شهر اهواز دارد دو درصد بالاتر یعنی ۱٫۰۵ است. مثال دیگر شهرستان شادگان است که بی­شک یکی از محروم­ترین و بدآب‌وهوا­­ترین نقاط ایران بشمار می­رود. این ضریب در رشته راه و باند در این شهرستان ۱٫۰۷ است. و همین ضریب در شهرستان شمیرانات از بخش لواسانات تهران فقط یک درصد کمتر یعنی ۱٫۰۶ است! . وضعیت ضرایب منطقه­ای مربوط به‌حق الزحمه مشاوران نیز در استان خوزستان بسیار پایین‌تر از سایر نقاط محروم می­باشد. لذا شایسته است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی در منطقه خوزستان با توجه به وقوع پدیده ریزگردها نسبت به بازنگری و اصلاح ضرایب منطقه­ای کارهای پیمانکاری و همچنین ضرایب منطقه­ای مربوط به‌حق الزحمه مشاوران اقدام فرماید.

 

پیروز رجبی نژاد

 

منابع:

بخشنامه ابلاغ ضریب­های منطقه ای کارهای پیمانکاری، شماره ۶۹۴۱۶/۹۴،  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور،۱۳۹۴

عمران سافت

 

 

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی برق نظارت اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ اردیبهشت ۹۶
2179 بازدید
2 نظر
امتیاز به این خبر:
15 0