معضل پروژه های عمرانی

معارضین حقیقی و حقوقی، معضل پروژه های عمرانی

امروزه بخش عمده سرمایه هر کشور، به خصوص کشورهای در حال¬ توسعه به پروژه های عمرانی و زیربنایی آن اختصاص دارد و یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی هر جامعه موفقیت در اجرای پروژه های عمرانی آن محسوب می گردد. عمده ترین معضلی که اغلب پروژه های بزرگ با آن مواجه هستند، تأخیر فازهای مختلف و در نهایت اتمام کار پروژه می باشد.

کد خبر: 960309022 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ خرداد ۹۶ - ۱۲:۲۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،امروزه بخش عمده سرمایه هر کشور، به خصوص کشورهای در حال­ توسعه به پروژه­های عمرانی و  زیربنایی آن اختصاص دارد و یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی هر جامعه موفقیت در اجرای پروژه­های عمرانی آن محسوب می­گردد. عمده­ترین معضلی که اغلب پروژه­های بزرگ با آن مواجه هستند، تأخیر فازهای مختلف و در نهایت اتمام کار پروژه می­باشد. همچنین به دلیل رابطه مستقیم میان زمان و هزینه اجرای پروژه، افزایش زمان اجرا اغلب منجر به افزایش هزینه­ها می­شود.معارضین حقیقی و حقوقی، معضل پروژه های عمرانی

معارضین حقیقی و حقوقی، معضل پروژه های عمرانی

معارضین حقیقی و حقوقی، معضل پروژه های عمرانی

معارضین حقیقی و حقوقی، معضل پروژه های عمرانی

دربسیاری از پروژه­ها تسریع در بهره­برداری پروژه از اهمیت زیادی برخوردار است و تأخیر در اتمام آن خسارات سنگینی به اهداف پروژه  وارد می­کند. اگر بهره­برداری از پروژه­ها با تأخیر مواجه شود، ضمن اتلاف سرمایه­های ملی، برخی از آنها توجیه فنی و اقتصادی خود را از دست خواهند داد. در حال حاظر یکی از مهمترین دلایل تاخیر در اتمام پروژه­های عمرانی وجود معارضین حقیقی و حقوقی است. به عنوان مثال، اکثر پروژه­های راهسازی نیازمند تغییر مسیر تأسیسات زیرزمینی و هوایی مانند لوله آب، گاز،تیر برق، فیبر نوری و… می­باشند. جهت رفع این مشکلات نیاز به همکاری ادارات ذیربط می­باشد. گاهی زمان سپری شده جهت جابجایی و تغییر مسیر تاسیسات موجود در طرح  از زمان در نظرگرفته شده برای اجرای آن پروژه بیشتر می­شود. مورد دیگری که در رابطه با معارض در پروژه­های راهسازی ممکن است به وجود بیاید بحث مالکیت­های حقیقی است. اگر راه از مسیری بگذرد که مالکیت زمین آن مربوط به اشخاص حقیقی باشد باید زمین از افراد خریداری گردد. و رسیدن به توافق بر سر قیمت زمین و انجام پیگیری­های اداری مانند احراز مالکیت افراد، تهیه نقشه و … باعث افزایش زمان پروژه خواهد شد. برخورد مسیر با تپه­های باستانی و نواحی حفاظت شده توسط اداره میراث فرهنگی نیز می­تواند منجر به توقف عملیات اجرایی و حتی تغییر مسیر راه گردد. به همین دلیل عدم شناسایی معارضین پروژه توسط مشاور مطالعات در مطالعات اولیه و عدم رفع معارض قبل از شروع پروژه توسط کارفرمایان می­تواند باعث بروز مشکلات مذکور گردد. لذا مشاور موظف است در مطالعات اولیه و هنگام تهیه اسناد مناقصه نسبت به اخذ استعلام از کلیه ارگان­های ذیربط اقدام نموده و به کارفرما گزارش دهد. و کارفرما در پی رفع معارض برآید.

اما متأسفانه معمولا با توجه به فشارهای سیاسی به کارفرما جهت تعجیل در شروع برخی پروژه­ها از یکطرف و طولانی بودن روند مراحل اداری در نهادهای دولتی، جهت رسیدگی به مسایل مربوط به معارضین از طرف دیگر، حساسیت کارفرمایان نسبت به این مهم کاسته شده است و بعد از شروع پروژه با به وجود آمدن معارض­ها زمان پروژه افزایش می­یابد.لذا جهت حل و فصل مسایل مربوط به معارضین حقیقی و حقوقی کل پروژه­های هر استان با حداقل بروکراسی اداری،  تشکیل ستادی زیر نظر استانداری هر استان و متشکل از نمایندگان استانداری، قوه قضاییه ، نیروی انتظامی و اداراتی چون راه­وشهرسازی، جهاد­کشاورزی،  بنیاد­مسکن، منابع طبیعی، میراث­­فرهنگی،       آب­وبرق، مخابرات،گاز و … ضروری بنظر می­رسد. این ستاد  می­تواند با برگزاری جلسات منظم، پیگیر رفع معارضین قبل و حین اجرای پروژها باشد.

 

 

 

اطلاعات عمومی تاسیسات برقی و الزامات آن

 

 

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ خرداد ۹۶
3877 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
18 0