رییس سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کشور در گفت‎: ایران را ابر اطلاعاتی منطقه کنیم

کد خبر: 808 تاریخ انتشار: جمعه ۷ آبان ۹۵ - ۳:۳۰ ب.ظ
فخری زارع- کمتر از یک سال از اجرایی شدن برجام گذشته است و در این مدت هیات‎های تجاری بسیاری برای همکاری با صنایع مختلف به ایران آمد و رفت داشته‎اند. در این بین، با وجودی که صنعت ICT تقریبا در حاشیه بوده، اما دست‎اندرکاران آن بیکار ننشسته و سعی کرده‎اند در این مدت، نشست‎هایی با طرفین خارجی داشته باشند تا از این طریق شرکایی برای سرمایه‎گذاری در بخش فاوا پیدا کنند. در این رابطه با ناصر علی سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کشور به گفت‎وگو نشسته‎ایم. او در این گفت وگو عنوان می‎کند که در شرایط کنونی باید تدابیری اتخاذ شود تا ایران پایگاه نگهداری اطلاعات منطقه شود یا به گونه‎ای «ابری شود برای منطقه». مشروح این گفت‎و‎گو را در ادامه می خوانید.
صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در مدتی که از اجرایی شدن برجام می گذرد، با چه شرایطی مواجه شده است؟
از زمانی که برجام اجرایی شده، اتفاقات خوبی در اقتصاد کشور افتاده است که صنعت ICT نیز از آن مستثنا نیست. قطعا وقتی زمینه‎های ‎رونق اقتصادی ‎فراهم شود، صنعت ما نیز از آن بهره‎مند خواهد شد.
البته باید بدانیم رونق اقتصادی ‎این نیست که برجام اجرایی ‎شده و حالا همه خوشبختیم؛ بلکه در این دوران باید بیشتر از گذشته کار کنیم.
در زمان تحریم‎ها تلاش شرکت‎ها بیشتر برای‎ حفظ بقا بود نه توسعه اقتصادی، ‎اما با اجرایی‎ شدن برجام فعالان اقتصادی بیشتر به فکر توسعه کسب و کار خود هستند که تلاش به مراتب بیشتری‎ می‎طلبد.
گاهی‎ برخی ‎عنوان می‎کنند اجرایی شدن برجام تاثیری ‎بر کسب و کار نداشته است. باید بگویم قطعا برجام بر تمام آحاد جامعه تاثیر گذاشته و باید در این حین نگاه ما نیز تغییر کند و از برجام به رونق اقتصادی ‎برسیم.
از نظر اقتصادی‎ راه برای ‎فعالیت گسترده شرکت باز شده است. به طور مثال صادرات نرم افزار با مشکلات زیادی‎ همراه بود که اکنون بعضی‎ از زمینه‎های‎ آن فراهم شده است. در چند سال گذشته اگر جوانی ‎می‎خواست اپلی‎کیشن خود را یک دلار بفروشد، به دلیل تحریم بودن بانک مرکزی‎ امکان نداشت؛ اما اکنون خوشبختانه شرایط فراهم شده است و استارت‎آپ‎ها باید از این شرایط استفاده کنند.
پیش از این حرف زدن درباره صادرات سخت بود. درحالی که اکنون شرکت‎های‎ نرم‎افزاری‎ باید در این راه گام بردارند؛ زیرا در منطقه به دلیل همزبانی‎ یا مشابهت خط و زبان فرصت‎های‎ خوبی ‎پیش روست و کشورهای ‎همسایه از نظر تولید نرم‎افزار از ما بسیار عقب‎ترند؛ ازاین رو فرصت بزرگی‎ نصیب ما شده تا به بازار صادرات منطقه دسترسی ‎داشته باشیم. با وجودی‎ که اکنون در عراق حضور جدی‎ داریم، اما صادرات صنعت فاوا به این کشور بسیار ناچیز است. بنابراین به اعتقاد من این دوران برای ‎شرکت‎ها‎ فرصتی طلایی به وجود آورده است؛ مگر اینکه هیچ تلاشی ‎برای ‎توسعه کسب و کار خود نکنند.
با توجه به اینکه بسیاری ‎از نرم‎افزاری‎ها با مشکلات مالی‎ و نیروی ‎انسانی ‎مواجه‎اند و آن طورکه باید رشد نکرده‎اند، اکنون چند درصد از شرکت‎های ‎نرم‎افزاری ‎آمادگی‎ صادرات محصول را به کشورهای‎ همسایه دارند؟
درخصوص آمادگی‎ شرکت‎های ‎نرم‎افزاری ‎باید بگویم که متاسفانه ساختاری‎ وجود داشته و دارد که خواسته یا ناخواسته ریسک سرمایه‎گذاری ‎در این حوزه را بالا برده و نگذاشته شرکت‎های ‎نرم‎افزاری ‎رشد کنند.
یکی‎از مهم‎ترین دلایل، عدم رعایت قانون کپی‎رایت است که بارها درباره آن صحبت شده و ۳۰ سال است از آن ضربه می‎خوریم.
۳۰ سال پیش با وجود جنگ جوانان خلاقی‎، کار خود را در ایران همزمان با مایکروسافت و اپل آغاز کردند و اکنون تبدیل شده‎اند به شرکت‎های‎۳۰ تا ‎۴۰ نفری ‎و مایکروسافت و اپل به ۳۰ هزار نفری.
علت چیست؟ آیا ما توان نداشتیم. قطعا فضای ‎رشد و نموی آنها فراهم بوده است و شرایطی ‎ایجاد شده که سیلیکون ولی ‎به وجود آید. اگر اکنون صنعت نرم‎افزار حرف اول را در آمریکا می‎زند، به خاطر حمایت از قانون کپی‎رایت است. در شرایطی که این قانون در کشور ما ضمانت اجرایی‎ ندارد، چگونه یک شرکت نرم‎افزاری ‎رشد کند.
شما می‎گویید با اجرایی ‎شدن برجام شرایطی ‎فراهم شده که صنعت نرم‎افزار رشد کند، در صورتی‎که هنوز قانون کپی‎رایت اجرا نمی‎شود و شرکت‎های ‎نرم‎افزاری‎ با مشکلات زیادی‎ مواجه‎اند. پس چگونه می‎توان از فرصت صادراتی‎ که پیش آمده استفاده کرد؟
قطعا شرکت‎های ‎نرم‎افزاری ‎با مشکلات زیادی‎ مواجه‎اند. مشکلاتی‎ همچون نیروی ‎انسانی ‎و مهاجرت بسیار بالای‎ تحصیل کرده‎ها، قوانین بین کارفرما و کارمند که موجب می‎شود راندمان کار پایین آید. تامین اجتماعی، دارایی ‎و غیره که همه دست به دست هم داده‎اند و نگذاشته‎اند شرکت‎های ‎نرم‎افزاری‎ رشد کنند. برجام تنها راه را برای ‎شرکت‎ها ‎باز کرده است تا آنها بازار خود را توسعه دهند. حل این مشکلات و به طور کلی ‎توسعه صنعت فاوای‎ کشور نیازمند توجه بیشتری ‎است. از فاوا به عنوان یک صنعت نام برده می‎شود؛ درصورتی‎که هنوز به عنوان خدمات قبولش دارند. این در حالی ‎است که در تمام دنیا، صنعت مهم یعنی‎ICT.
متاسفانه اگر یک آبکش پلاستیکی‎ در کشور تولید شود، می‎گوییم صنعت. آن وقت بسیاری ‎فناوری ‎اطلاعات و ارتباطات را صنعت نمی‎دانند.
تعاریف باید بازنگری‎ شود. البته این را بگویم که دولت تدبیر و امید برای ‎رفع مشکلات همکاری‎ بسیار خوبی‎ دارد. درواقع صنعت فاوا را دوست دارند و همه جا از آن صحبت می‎کنند اما همانند والدینی‎ که وقتی ‎برای ‎فرزندانشان ندارند، وقت برای ‎صنعت فاوا نمی‎گذارند.
هیات‎های‎ تجاری ‎بسیاری ‎در مدت تقریبا یک ساله به ایران آمده‎اند یا از ایران به سایر کشورها رفته اند، آیا سازمان نظام صنفی ‎رایانه‎ای‎ کشور هم راستا با اتاق بازرگانی ‎با هیات تجاری ‎نشست و گفت‎و‎گو داشته است؟
کلمه‎ای‎ هست که گاهی به کار می‎برم؛ زینت المجالس یا زینت السمینار. یعنی ‎وقتی‎ همراه هیاتی ‎فقط برای‎ زینت می‎روی‎ و هیچ قراردادی‎ امضا نمی‎کنی. با همراهی ‎اینگونه کاملا مخالفم.
درحال حاضر مهم‎ترین هدف دولت حل مشکلات مربوط به نفت و گاز است و فناوری ‎اطلاعات در حاشیه است. طبیعی‎ است که دولت در وهله اول نگران صنعت هواپیما و خودرو باشد.
در این مدت ما نیز بیکار ننشسته ایم و به طور مثال برای پاره ای ‎مذاکرات ‎به ایرلند رفتیم تا شرکای تجاری جهت سرمایه‎گذاری ‎در صنعت خودمان را پیدا کنیم.
در هیاتی‎ که به ایرلند رفت، آیا فقط فعالان و دست‎اندرکاران صنعتIT  حضور داشتند؟
بله. من به همراه برخی‎ دوستان از سازمان رفتیم که امیدوارم درنهایت این رفت وآمدها به یک سرمایه‎گذاری ‎مشترک در ایران تبدیل شود. قطعا در این مذاکرات خط قرمزهایی ‎داریم و اجازه نمی‎دهیم خارجی‎ها بازار مصرف را در اختیار بگیرند. تلاش می‎کنیم شرکت‎ها‎ را دست به دست هم دهیم تا شرایط سرمایه‎گذاری‎ ایجاد شود.
به نظر شما بخش خصوصی ‎فاوا در چه حوزه‎هایی ‎آماده سرمایه‎گذاری ‎با شرکای‎ خارجی ‎است؟
در تمام حوزه‎های‎ فاوا فرصت سرمایه گذاری ‎وجود دارد. بازار ایران دارای‎ جذابیت بسیاری ‎برای ‎شرکت های‎ خارجی‎ است و نباید بدون سرمایه‎گذاری ‎آن را در اختیار شرکت‎های ‎خارجی ‎قرار داد. از طرفی ‎باید کشورهای‎ خارجی ‎را تشویق کنیم تا ایران پایگاه تولید و توزیع صنعت ICT شود.
در حوزه سرمایه‎گذاری،‎ بحث رایانش ابری را داریم که ایران می‎تواند پایگاه نگهداری‎ اطلاعات منطقه شود؛ زیرا زیرساخت‎های ‎لازم را دارد و کشور پهناوری ‎است. همچنین از نظر فارغ‎التحصیل معادل آمریکاست؛ بنابراین ما حرف برای‎ گفتن داریم.
بخش ‎خصوصی ‎ایران آمادگی ‎دارد سرمایه‎گذاری ‎جدی‎ کند چه خودش و چه با کمک شرکای‎ خارجی. ایران می‎تواند اکنون با برداشته شدن تحریم‎ها، ابری ‎شود برای‎ منطقه که موضوعی ‎استراتژیک است و جایگاه سیاسی ‎و اقتصادی ‎ایران را بالا می‎برد.
اگر در این خصوص غفلت و بی‎توجهی‎ شود، اطلاعات باارزش به جای‎ اینکه در کشورمان نگهداری ‎شود، در کشورهای‎دیگر نگهداری‎ خواهد شد.
سازمان نظام صنفی‎ رایانه‎ای ‎کشور در این زمینه چه کاری ‎انجام داده است؟
ملاقاتی‎ داشتیم با رییس منطقه آزاد استان گیلان و این بحث را مطرح کردیم تا در مناطق آزاد دیتاسنتر به دست بخش خصوصی ‎ایجاد شود.
چینی‎ها پایگاه دیتاسنتر را در قشم راه‎اندازی‎ می کنند؟
هیاتی ‎از چین آمد و اعلام کرد می‎خواهیم در قشم پایگاه دیتاسنتر خاورمیانه راه‎اندازی ‎کنیم. چرا چینی‎ها ‎به این موضوع فکر می‎کنند و ما نسبت به آن بی‎توجه هستیم. چرا خودمان با استفاده از سرمایه‎گذاران خارجی‎ این کار را نکنیم؟!
فرصت سرمایه‎گذاری ‎در صنعت فناوری ‎اطلاعات بسیار بالاست؛ چراکه ایران جایگاه ویژه‎ای ‎در منطقه دارد.
به عنوان رییس سازمان نصر کشور چه پیشنهاد و راهکاری ‎برای ‎فعالان صنعت فاوا دارید که بتوانند بهترین استفاده را از این دوران داشته باشند؟ 
تمام شرکت‎های ‎IT در حوزه‎های‎ گوناگون باید بزرگ فکر کنند در غیر این صورت زنده بودنشان زیر سوال می رود. شرکت های ‎سخت‎افزاری ‎نباید فقط به فکر گرفتن نمایندگی‎ باشند؛ بلکه باید شبکه خدمات پس از فروش خود را نیز وسعت بخشند.
در فضای ‎رقابتی شرکت‎ها ‎بیشتر تهدید می‎شوند و به سادگی ‎ورشکسته خواهند شد. توصیه من به آنها این است که بزرگ فکر کنند و به فروش دو عدد نرم‎افزار قانع نباشند. شرکت‎ها‎ طرح و ایده داشته باشند و در فضای ‎ایجادشده فعالانه برخورد کنند.
پس از برجام شرکت‎های ‎زیادی ‎به تکاپو افتاده‎اند تا نمایندگی‎ محصولات خارجی‎ را بگیرند حتی‎ بعضی ‎از تولیدکنندگان مان نیز به واردات روی ‎آورده‎اند، در این شرایط چگونه می‎توان حرف از سرمایه گذاری ‎زد؟
بله درست است. چون سابقه شرکت‎ها ‎همین بوده است و طبیعی‎ است آنها در مرحله اول به سمت واردات صرف بروند. ما نیازمند راند جدیدی ‎از صنعت‎گر در حوزه فناوری ‎اطلاعات هستیم که قدم به قدم این مسیر میسر می‎شود.
تولید در بخش سخت ‎افزار همواره پایین بوده است و تولیدکننده برای‎ اینکه ورشکسته نشود، به دنبال واردات رفته است. مدت کمی‎ است که بهره بانکی ‎از  ۳۰ درصد به ۱۵ درصد رسیده است و در این مدت دولت کارهای‎ مهم بسیاری‎ انجام داده است. فقط برجام نیست. قطعا اگر دولت در اهداف خود موفق شود، تولید رونق می گیرد.
 منبع: فناوران اطلاعات
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آبان ۹۵
1045 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0