رئیس کمیسیون انرژی، محیط‌زیست، استاندارد و مصالح ساختمانی سازمان نظام‌مهندسی کشور بیان کرد:

خشکی زاینده‎‌رود، تشدید کننده ی فرونشست زمین

احمدرضا طاهری اصل با عنوان این که در حال حاضر زمینهای اطراف اصفهان دچار فرونشست شده اند، تصریح کرد: متاسفانه این اتفاق در اصفهان در حال وقوع است و اگر چاره اندیشی نکنیم بطور قطع حادثه وخیمی رخ خواهد داد.

کد خبر: 970907004 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ آذر ۹۷ - ۱۰:۲۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،احمدرضا طاهری اصل با عنوان این که در حال حاضر زمینهای اطراف اصفهان دچار فرونشست شده اند، تصریح کرد: متاسفانه این اتفاق در اصفهان در حال وقوع است و اگر چاره اندیشی نکنیم بطور قطع حادثه وخیمی رخ خواهد داد.

خشکی زاینده‎‌رود، تشدید کننده ی فرونشست زمین

خشکی زاینده‎‌رود، تشدید کننده ی فرونشست زمین

خشکی زاینده‎‌رود فرونشست زمین  را تشدید کرد

وی:با تاکید بر این که فرونشست زمین و ساختمانهای مسکونی در اصفهان موضوعی جدی است، ادامه داد: پیش از خشکی زاینده رود، چاههای فلمن از رودخانه تغذیه میکردند، ولی امروز با خشکی زاینده رود، همه این چاهها خشک شده اند و به نوعی خشکی رودخانه فرونشست زمین را تشدید کرد.

طاهری اصل گفت:

طی سالهای گذشته، عمق چاههایی که مردم بخصوص برای کشاورزی حفر کرده اند از حدود بیست تا پنجاه متر به دویست تا سیصد متر رسیده و حتی به آبهای شور رسیده ایم و این علامتها نشان میدهد که بیش تر آبهای شیرین و قابل دسترسی اصفهان را استفاده کرده ایم.

وی :با تاکید بر این که آبهای موجود در زمین را بیش از توان مصرف کرده ایم و هروز خاک دچار پوکی شده است، اظهار داشت: این اتفاق در شهر دامنه نزدیکی داران به روشنی دیده میشود تا جاییکه شاهد یک و نیم متر فرونشست زمین بودیم و خانه ها از هم جدا شدند، متاسفانه این اتفاق نیز در اصفهان در حال وقوع است و اگر چاره اندیشی نکنیم بطور قطع حادثه وخیمی رخ خواهد داد.

رئیس کمیسیون انرژی، محیط‌زیست، استاندارد و مصالح ساختمانی سازمان نظام‌مهندسی کشور:

با عنوان این که در حال حاضر ساختمانهای ما اکنون بر روی این خاک سست قرار گرفته و احداث شده اند، تصریح کرد: در این شرایط با فرونشست زمین و تخلیه منابع آبی، بطور قطع وزن ساختمانها به سمت پایین کشیده میشود و اکنون این اتفاق با ایجاد ترکهای کج در داخل ساختمانها، دیوارها، گوشه بین سقف و دیوار و … به روشنی دیده میشود.

وی: با اشاره به این که شرایط ساختمانها و فرونشست آن ها متفاوت است، افزود: کلیه ساختمانها از فرونشست به یک شکل آسیب نمی بینند و احتمال دارد ساختمانی که با فونداسیون خوب بنا شده و به نوعی مقابل برابر زمین لرزه است، حتی پس از فرونشست کل ساختمان بصورت یکپارچه پایین میرود که این نیز خطر بزرگی است.

خشکی زاینده‎‌رود، تشدید کننده ی فرونشست زمین

طاهری:

با عنوان این که در حال حاضر زمینهای اطراف اصفهان دچار فرونشست شده اند، خاطر نشان کرد: خشکی زاینده رود فرونشست زمین را بیش تر کرد . از طرف دیگر این اتفاق به علت برداشتهای بی رویه کشاورزان از چاه ها و آبهای زیر زمینی سرعت بیش تری به خود گرفت.

وی :

در مورد طرح ۷ ماده ای استاندار سابق اصفهان تحت عنوان احیای زاینده رود و بهبود وضعیت سفره های زیرزمینی آب، ادامه داد: این طرح بیش تر مربوط به اصفهان است و شاید بطور کامل نتواند از فرونشست زمین در کل استان جلوگیری کند.

رئیس کمیسیون انرژی، محیط‌زیست، استاندارد و مصالح ساختمانی سازمان نظام‌مهندسی کشور:

با تاکید بر این که نمیتوان با احیای زاینده رود نسبت به حل این مشکل بطور کامل دست یافت، یاد آور شد: البته این طرح پیشنهادی برای تغذیه منابع آبهای زیرزمینی تاثیر ندارد تنها میتواند پارکها و درختان اطراف زاینده رود را نجات دهد.
منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۷
867 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0