زارعی بیان کرد: شهرداری کرمانشاه عامل بروز تخلف و ساخت و سازهای غیرمجاز زارعی بیان کرد: شهرداری کرمانشاه عامل بروز تخلف و ساخت و سازهای غیرمجاز

زارعی بیان کرد: شهرداری کرمانشاه عامل بروز تخلف و ساخت و سازهای غیرمجاز

زارعی بیان کرد: شهرداری کرمانشاه عامل بروز تخلف و ساخت و سازهای غیرمجاز ، است. عملا ساختمان بدون تخلف در کرمانشاه نداریم، آمار پروانه‌های صادره از سوی شهرداری کرمانشاه را "وحشتناک" توصیف کرد

کد خبر: 021114004 تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ بهمن ۰۲ - ۱:۴۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، زارعی بیان کرد: شهرداری کرمانشاه عامل بروز تخلف و ساخت و سازهای غیرمجاز ، است. عملا ساختمان بدون تخلف در کرمانشاه نداریم، آمار پروانه‌های صادره از سوی شهرداری کرمانشاه را “وحشتناک” توصیف کرد

زارعی بیان کرد: شهرداری کرمانشاه عامل بروز تخلف و ساخت و سازهای غیرمجاز

زارعی بیان کرد: شهرداری کرمانشاه عامل بروز تخلف و ساخت و سازهای غیرمجاز
شهرداری کرمانشاه عامل بروز تخلف و ساخت و سازهای غیرمجاز
رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه بیان کرد: شهرداری این استان برای اخذ درآمد بیشتر و تامین هزینه‌های خود با به خطر انداختن آسایش شهروندان و فروش مجوزهای غیر قانونی؛ مبلمان و زیبایی شهر را فدای درآمدهای سهل الوصول و تامین هزینه‌های سنگین خود کرده است.
پیش از این برخی کارشناسان شهرداری کرمانشاه را عامل اصلی قانون فروشی و ساخت و سازهای غیرمجاز معرفی می‌کردند اما در تازه‌ترین اظهار نظرها یک مسوول رسمی و ذی صلاح اذعان کرد این موضوع صحت دارد.
اگرچه پیش از این مدیران شهری دیدگاه برخی کارشناسان مبنی بر بی قواره شدن کرمانشاه با مجوز شهرداری را رد می‌کردند اما اکنون رییس سازمان نظام مهندسی استان تایید کرده است که پایبندی به قانون جایگاهی در مدیریت شهری ندارد؛ موضوعی که می‌تواند به دخالت نهادهای ناظر و بازرسی منجر شده و مسوولان شهر کرمانشاه را در جایگاه پاسخ‌گویی قرار دهد هرچند شورای شهر هم در این باره وظیفه ذاتی دارد.
اظهارات روز ۲شنبه رییس سازمان نظام مهندسی استان در گفت و گو با خبرنگاران حاکی است؛ شهرداری کرمانشاه برای اخذ درآمد بیشتر و تامین هزینه‌های خود با به خطر انداختن آسایش شهروندان و فروش مجوزهای غیر قانونی؛ مبلمان و زیبایی شهر را فدای درآمدهای سهل الوصول و تامین هزینه‌های سنگین خود کرده است.
وی با تاکید بر اینکه عملا ساختمان بدون تخلف در کرمانشاه نداریم، آمار پروانه‌های صادره از سوی شهرداری کرمانشاه را “وحشتناک” توصیف کرد و گفت: نتیجه اقدامات و عملکرد شهرداری کرمانشاه امنیت روحی و روانی شهروندان را به خطر انداخته است.
“نورالدین زارعی” ادامه داد: تخلفات شهرداری کرمانشاه در بحث مجوزهای صادره و ساخت و سازهای غیرمجاز سطح شهر بیشتر از ۱۰۰ درصد است به عبارت دیگر اگر فرض بگیریم آمار پروانه‌های صادره شهرداری ۱۰۰ مورد است، بیشتر از ۱۰۵ مورد آن تخلف دارد چراکه آن ۵ مورد بدون مجوز قانونی ساخته می‌شود.
رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه با یادآوری ضعف نظارت شهرداری کرمانشاه بر ساخت و سازها در کنار قانون فروشی این نهاد برای اخذ درآمد بیشتر گفت: وقتی شهرداری در اطراف یک خانه ویلایی و بر خلاف ضوابط شهری مجوز ساخت صادر می‌کند در واقع امنیت روحی و روانی شهروندان را به خطر می‌اندازد.
وی بر لزوم احترام به خواسته‌ها و نیازهای شهروندان کرمانشاه تاکید و بیان کرد: به عنوان مثال باید برای برخی از بخش‌های شهر فقط اجازه ساخت خانه ویلایی صادر شود؛ بایستی طوری برنامه‌ریزی گردد که برای هر سلیقه‌ای بتوانیم خدمات ارایه دهیم.
وی گفت: باید ضمن اینکه منافع سازندگان و مالکان را در نظر می‌گیریم کاری کنیم که قوانین و مقررات بخوبی اجرایی گردد و هزینه متخلف آنچنان بالا رود که تخلف نکند؛ مثلا سند پایان کار، آب و برق به متخلف داده نشود؛ اگر مسوولان همت کنند می‌توانیم در چند ماه به نتایج خوبی در کرمانشاه برسیم.
زارعی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی نقش بی‌بدیلی در کنترل کیفی ساخت و سازها دارد اما فاقد قدرت اجرایی کافی برای جلوگیری از ساخت ساختمان بی‌کیفیت است.
وی گفت: مهندسان ناظر تخلفات را به شهرداری گزارش می‌دهند و مدیران شهری موظفند جلو کار را بگیرند اما متاسفانه شهرداری همکاری لازم را ندارد.
رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه تصریح کرد: اکنون کنترل‌های آزمایشگاهی در حدی است که بدانیم ساختمان را در چه زمینی بسازیم؛ هم اکنون حدود نود آزمایشگاه ژئوتکنیک در استان کرمانشاه فعال هستند و با آزمایش خاک می‌توانیم ساختمانی فنی و اقتصادی طراحی کنیم و باید از این ظرفیت ها استفاده شود.
زارعی هم‌چنین افزود: در زلزله‌های بزرگ گذشته مانند بم و رودبار آمار تلفات جانی خیلی زیاد بود (افزون بر ۷۰ هزار نفر) ولی در زلزله سرپل‌ذهاب تلفات انسانی زیر هزار نفر بود؛ با بررسی‌ انجام شده مشخص گردید، قوانین ساخت و ساز در بم و رودبار رعایت نشده بود اما در سرپل‌ذهاب ۴۵ درصد آیین‌نامه‌ها انجام شد که باعث نجات جان افراد زیادی شد.
طبق نتیجه گیری سخنان زراعی رعایت صددرصدی آیین‌ نامه‌های ساخت و ساز می‌تواند به مقاوم سازی خانه‌ها در مقابل زلزله کمک کند موضوعی که در شهر کرمانشاه مورد بی توجهی شهرداری است.
کرمانشاه به عنوان بزرگ‌ترین شهر کُردنشین ایران با حدود یک میلیون نفر سکنه نهمین شهر پرجمعیت کشور و یکی از کلان‌شهرها است.
منبع: عصر ایران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ بهمن ۰۲
203 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0