نگران کننده بودن افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار در بخش کشاورزی مازندران نگران کننده بودن افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار در بخش کشاورزی مازندران

نگران کننده بودن افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار در بخش کشاورزی مازندران

نگران کننده بودن افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار در بخش کشاورزی مازندران ، این استان به خاطر کشاورزی حتی به شکل سنتی اش پاینده است و بدون در نظر گرفتن این ویژگی به مرور در ورطه زوال قرار می گیرد

کد خبر: 001209032 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ اسفند ۰۰ - ۱۱:۲۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نگران کننده بودن افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار در بخش کشاورزی مازندران ، این استان به خاطر کشاورزی حتی به شکل سنتی اش پاینده است و بدون در نظر گرفتن این ویژگی به مرور در ورطه زوال قرار می گیرد

نگران کننده بودن افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار در بخش کشاورزی مازندران

نگران کننده بودن افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار در بخش کشاورزی مازندران
رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران:
افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار در بخش کشاورزی مازندران نگران کننده است
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه سال گذشته چهارصد و هفتاد و یک نفر در بخش های مختلف کشاورزی مشغول به فعالیت و متاسفانه سی و پنج نفر از شاغلین این سازمان در اداره کل منابع طبیعی بیکار شدند، افزود: افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار در بخش کشاورزی مازندران نگران کننده است.
حجت الله علیمحمدی، مازندران را استانی با محوریت کشاورزی خواند و افزود: باید در برنامه ها و طرحهای توسعه ای کشور، مازندران را در کشاورزی تعریف کنند، این استان به خاطر کشاورزی حتی به شکل سنتی اش پاینده است و بدون در نظر گرفتن این ویژگی به مرور در ورطه زوال قرار می گیرد.
علیمحمدی ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر برخی دانسته یا نادانسته به بهانه های مختلفی چون ترویج گردشگری و صنعت در حال تضعیف کشاورزی در مازندران هستند که دیر یا زود به تضعیف و نابودی اقتصاد این استان منجر می گردد. چون نظر ما این است که باید اولویت اول مازندران، کشاورزی و رونق آن باشد و در کنار آن به گردشگری و صنعت پرداخته شود. ترویج گردشگری و صنعت بدون در نظر گرفتن کشاورزی، مازندران را به پسرفت و عقب ماندگی سوق میدهد. باید این استان را کانون و منبع غذایی کشور دید و تفکرات همه به سمت توسعه کشاورزی استان تغییر یابد تا در آینده نزدیک شاهد شکوفایی اقتصاد مازندران باشیم.
رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه همه ما یا کشاورز هستیم یا کشاورز زاده، افزود: بخوبی می‌دانیم که استمرار نگاه فعلی و ادامه روند موجود، سرخوردگی کشاورزان و تضعیف صنعت کشاورزی را در پی دارد و باید نگاهی نو و کشاورزی محور به مازندران داشت تا این استان بتواند در کنار آن در حوزه گردشگری و صنعت نیز حرفهایی برای گفتن داشته باشد. وقتی درآمد کشاورز، کفاف مخارج زندگی او را ندهد، تغییر شغل، زمین فروشی، تغییر کاربری زمین و … اتفاق می افتد و مازندران را به جای استانی تولیدکننده به استانی مصرفی تبدیل می سازد.
وی با بیان اینکه با رویکرد جدید و دانش محور وارد این سازمان شدیم، نه رویکردی سنتی و دستمزد محور، گفت: بکار بردن واژه هایی چون “مظلوم و محروم” برای قشر کشاورز زیبنده نیست و فقط در کشور ما صورت می گیرد، در حالی که در کشورهای توسعه یافته این واژه ها توهین به کشاورز محسوب می گردد. آنها کشاورزان را در رده های نخست جامعه می بینند، منتها ما به این وضعیت عادت کردیم و کشاورزان را در رده های پایین و جزو اقشار آسیب پذیر جامعه می بینیم. ما این آمادگی را داریم که چنین نگاهی را در استان و کشور تغییر دهیم و با فرهنگ سازی مناسب، کشاورزان را در رده های نخست اقتصاد و معیشت ببینیم. مجموعه این موارد نشان می دهد که زیرساخت‌های ما درست نیست و در این امر سهل انگاری هایی صورت گرفته است.
رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به اهمیت تولید در توسعه و پتانسیل مازندران در تولید محصولات کشاورزی، گفت: امروزه امنیت غذایی و نقش مهمی که جهاد کشاورزی در ارائه طرحها و برنامه‌های مربوطه دارد بر همگان روشن است باید به تولید محصولات باکیفیت و مغزی اندیشید تا هم در سر سفره های مردم ما قرار گیرد و هم در بخش صادرات، یاریگر اقتصاد کشور باشد. سازمان نظام مهندسی در تحقق این نکات مهم، آمادگی کامل دارد و با تمام توان و عملکردی جهادی برای رسیدن به اهداف مدنظر تلاش می کند.
وی با بیان اینکه سازمان نظام‌ مهندسی کشاورزی استان شانزده هزار و هفتصد نفر عضو دارد که از این تعداد ده هزار نفر جویای کار هستند، افزود: شورای استان متشکل از یازده نفر ( هفت نفر انتخابی و چهار نفر نماینده دولتی) است و به شکل خصولتی اداره می ‌گردد. هم‌چنین پنجاه و چهار مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی و ۹۵ مرکز مهارت آموزی کشاورزی در استان فعال است.
وی با بیان اینکه رتبه بندی‌ های کشاورزی مختص سازمان نظام مهندسی کشاورزی است، گفت: ما در بحث صدور مجوزها سعی کردیم بیشترین اثرگذاری را با کم‌ترین وقت داشته باشیم. متاسفانه همه می ‌خواهند روی سفره صدور مجوزها لقمه ای بردارند و در بسیاری از موارد موازی کاریها باعث سرخوردگی سرمایه‌گذار و پشیمانی او میشود. پیشنهاد ما این است که صفر تا صد صدور مجوز را به ما بسپارند و دیگر دستگاههای متولی هر خواسته و برنامه ای دارد ما اجابت می کنیم. در حال حاضر تمامی فرایندهای صدور مجوز در سامانه انجام می ‌شود و این نشان از شفافیت ما دارد.

تعداد پانصد و هفتاد کارشناس در زمینه ارائه خدمات فنی شامل صدور مجوز، طرح، نقشه، ساخت و پیمانکاری فعالیت دارند و صفر تا صد صدور مجوز آبزیان و بحث ‌خدمات فنی، خدمات کشاورزی، آبزی پروری، پرورش‌ماهی و میگو در این سازمان انجام می شود، همچنین صدرو مجوزها بصورت آنلاین بوده و این اقدام در راستای شفاف سازی انجام شده است. هم‌چنین ۱۵۰۰ کارشناس تحت پوشش این سازمان بوده و دارای رتبه و پروانه هستند و با وجود اینکه رتبه کشاورزی مختص سازمان نظام مهندسی است اما شاهد آن هستیم که این رتبه از سوی دیگر سازمان‌ ها نظیر برنامه و بودجه انجام می ‌شود.
رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اعلام اینکه سال گذشته ۴۷۱ نفر در بخشهای مختلف کشاورزی مشغول به فعالیت و متاسفانه ۳۵ نفر از شاغلین این سازمان در اداره کل منابع طبیعی بیکار شدند، تصریح کرد: پنجاه نفر از کارشناسان در طرح نوین کشاورزی مشغول فعالیت هستند و هدف از این کار کاهش هزینه تولید و افزایش کسب و کار است. هم‌چنین سی و پنج پروانه موافقت اصولی صادر شده که از این تعداد پروانه شش مورد به بهره برداری رسیده است ضمن اینکه با توجه به ملی بودن دریای خزر گاهی مشاهده می شود فرد بدون اخذ مجوز در دریا قفس نصب می کند.
وی در ادامه از پایش تمام فروشندگی ‌های سموم در استان خبر داد و افزود: شهرهای بزرگی که بیشترین مشکلات را داشتند رصد کردیم و تاکنون صد و سی واحد غیر مجاز شناسایی شد و با اجرای طرح ساماندهی فروشندگی‌ های غیرمجاز فرصت یک‌ساله براساس شرایط سازمان نظام مهندسی به این فروشندگی‌ها داده شد ا نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند. هم‌چنین ۸۱۴ فروشگاه مجاز عرضه سموم در استان وجود دارد و توصیه ما این است که کشاورزان بصورت خودسرانه و بدون مشورت کارشناسان و تهیه نسخه، سموم کشاورزی را تهیه و استفاده نکنند. به همین منظور سامانه پایش سموم مصرفی استان را در فروشگاه‌های سموم کشاورزی استان فعال کردیم و سازمان حفظ نباتات کشور با از بین بردن حد و مرزها اقدامی انجام داده تا هرکسی که خواهان راه‌اندازی سم‌ فروشی است مجوز داده شود و شاید علتش، افزایش رقابت فنی باشد و با افزایش سم ‌فروشی‌ها مردم به فروشندگی‌ هایی مراجعه کنند سم باکیفیت‌ تر و با قیمت کمتری خریداری کنند.
علیمحمدی، در پاسخ پرسشی درباره علل برگشت محصولات صادراتی از کشورهای همسایه، گفت: اگرچه پیش بینی چنین سوالی را داشتم اما حقیقتا بنا بر مصالحی دلم نمیخواهد در این باره صحبت کنم فقط کوتاه بگویم که علت برگشت محصولات ما بخاطر عدم رعایت کد “کیوآر” بوده است. نصب کد (QR) بر روی محصولات، همان ارائه جزئیات تولید محصول کشاورزی، مکان، محل و شیوه تولید است و به سه زبان‌ ترجمه خواهد شد. نصب کیو آر برای صادرات محور کردن کشاورزی ضروری است یعنی محصولات کشاورزی باید شناسنامه تولیدی داشته باشند. متاسفانه برخی دستگاه ها اجرای آن را نمی ‌پذیرند و باور ندارند. در این راه نیز باید پلکانی حرکت کنیم و مسائل بهداشتی دنیا را برابر با استانداردهای جهانی رعایت کنیم. امروزه کشورها برای استفاده از سموم، استانداردهای خوبی دارند و تلاش می کنند استفاده از سموم را به حداقل برسانند اما ما برخی از این تغییرات سیاستی آن‌ها را رعایت نکردیم و همین سبب بازگشت محصولات ما شد. البته این محصولات که در کشور مورد استفاده قرار گرفت و این بمعنای نا استاندارد بودن آنها نیست بلکه بهتر حداقل های استانداردهای جهانی نیز رعایت گردد.
منبع: خبر آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ اسفند ۰۰
623 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0