با تصمیم گیری مطلوب مهندسان، ساخت متوازن و متعادل شهرها میسر خواهد شد با تصمیم گیری مطلوب مهندسان، ساخت متوازن و متعادل شهرها میسر خواهد شد

با تصمیم گیری مطلوب مهندسان، ساخت متوازن و متعادل شهرها میسر خواهد شد

با تصمیم گیری مطلوب مهندسان، ساخت متوازن و متعادل شهرها میسر خواهد شد ، همكاران ما در ادوار گذشته شوراي مركزي اقدامات بسيار خوبي را شروع کرده اند

کد خبر: 010821008 تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ آبان ۰۱ - ۸:۳۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، با تصمیم گیری مطلوب مهندسان، ساخت متوازن و متعادل شهرها میسر خواهد شد ، همكاران ما در ادوار گذشته شوراي مركزي اقدامات بسيار خوبي را شروع کرده اند

با تصمیم گیری مطلوب مهندسان، ساخت متوازن و متعادل شهرها میسر خواهد شد

با تصمیم گیری مطلوب مهندسان، ساخت متوازن و متعادل شهرها میسر خواهد شد
گفتگو با سینا صبری به مناسبت روز جهانی شهرسازی
سینا صبری عضو شهرسازی هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و عضو هیأت رئیسه شورای مرکزی، به مناسبت روز جهانی شهرسازی بیان داشت: با تصمیم گیری مطلوب مهندسان، ساخت متوازن و متعادل شهرها میسر خواهد شد.
مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:
سینا صبری عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد مهم‌ترین برنامه های شورای مرکزی دوره نهم تصریح کرد: همكاران ما در ادوار گذشته شوراي مركزي اقدامات بسيار خوبي را شروع کرده اند و پي گيري هاي موثري تا كنون انجام پذيرفته است. در دوره نهم شوراي مركزي نظام مهندسي قصد داريم با استفاده از تجارب ارزشمند دوره هاي پيشين و خرد جمعي به جمع بندي و نتيجه نهايي برسانيم. از جمله اقدامات و اولويتهايي كه مد نظر است عبارت است از:
-تكميل مطالعات گرداوری مبحث مستقل شهرسازي از مجموعه مقررات ملي ساختمان
-پي گيري نهايي شدن بازنگري شرح خدمات رشته شهرسازي در موضوعات طراحي و نظارت شهرسازي و ابلاغ نهايي آن به استان‌ها
-تنظيم مباني تعرفه و قيمت گذاري خدمات شهرسازي و ايجاد وحدت رويه در موضوعات صلاحيت، ظرفيت و خدمات شهرسازي  در استانها با لحاظ کردن شرايط بومي و اختصاصي
-پي گيري برگزاري منظم دوره هاي آموزشي جهت ارتقای دانش حرفه مندان شهرسازي در استان‌ها از جمله برنامه های ما در دوره نهم شورای مرکزی است.
وی در مورد ارزيابي خود از ارایه خدمات شهرسازي در استان‌ها گفت:
طبق اخرين اطلاعاتي كه از استان هاي مختلف كشور دريافت شده، وحدت رويه اي جهت ارائه خدمات وجود نداشته و طي اسيب شناسي اوليه اي كه انجام شده از علل اصلي عدم هماهنگي موجود، خلا وجود شرح خدمات بروز و دستور العملهاي هماهنگ در موضوعات فرايند ارایه خدمات، تعرفه، صلاحيت، ظرفيت مي توان نام برد. همان‌طور كه عنوان شد، ايجاد نظام نامه ها و فرايندهاي ارائه خدمات به صورت هماهنگ در استانها مي تواند در جهت رفع مشكلات پيش گفته خیلی موثر باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چقدر مباحث مقررات ملي ساختمان فعلي مي تواند پاسخ‌گوی نیازهای شهر سازی باشد، گفت:
در حال حاضر بیست و دو مبحث مقررات ملي براي تنها چهار رشته منتشر شده به نحوي كه براي هر رشته و در موضوعات بسيار جزئي  چندين مبحث اختصاص داده شده است. متاسفانه علي رغم اهميت رشته شهرسازي كه در زمره رشته هاي مادر و جامع در رشته هاي مهندسي طبقه بندي مي شود و بستر اصلي ساخت ساختمان ها، شهرها هستند تا كنون مبحث مستقلي به شهرسازي اختصاص داده نشده و در پاره اي مباحث اشاراتي مختصر و سطحي به موضوعات شهرسازي گرديده كه به هيچ وجه كفايت موضوعات مورد لزوم نیست. با توجه به اهميت و گستردگي خدمات شهرسازي وفق جدول شماره چهارده مبحث دوم مقررات ملي ساختمان ايجاب مي کند، گرداوری مباحث چند گانه موضوعات شهرسازي اعم از انطباق شهري ساختمان، انطباق كاربري اراضي شهري روستايي، تفكيك اراضي، سيما و منظر شهري، ملاحظات پدافند غيرعامل در شهرسازي و ساير خدمات كه به علت طولاني شدن از ذكر عناوين انها خودداري مي گردد، در دستور كار وزارت راه و شهرسازي و شوراي مركزي قرار گرفته و دستورالعملهاي متناسب با موضوعات در قالب مباحث مقررات ملي ساختمان تهيه و تنظيم شود.
وی در خاتمه در مورد ضرورت ارایه خدمات مهندسين شهرساز و ضرورت ايفاي نقش انها نیز گفت: شهرسازي بعنوان يكي از رشته هاي اصلي هفت‌گانه تعريف شده در قانون مصوب نظام مهندسي و كنترل ساختمان نقش بسزايي در افزايش كيفيت محل زندگي و سكونت شهروندان در محيط امن و ايمن ايفا مي کند. شهرسازي در حقيقت برنامه ريزي و طراحي براي همنشيني مناسب و بهينه كاربري ها، ساختمانها و دسترسي ها در ساخت شهر است كه در مقياس كلان در طرحهاي توسعه شهري توسط مشاوران ذي صلاح شهرسازي  و در مقياس اجرايي توسط مهندسان شهرساز صاحب صلاحيت سازمانهاي نظام مهندسي تنظيم و در نهايت به مرحله ساخت و بهره برداري مي رسد. در حال حاضر شاهد حضور روز افزون با درصد رشد بالاي مهندس شهرساز داري پروانه اشتغال به كار حرفه اي با صلاحيتهاي طراحي و نظارت در كشور هستيم كه پتانسيل بالقوه جهت هدايت و توسعه ي متوازن و ساخت مطلوب شهرها محسوب مي گردد. افزايش كيفيت محل زندگي و سكونت در شهرها از اهداف عاليه نظام بوده و در اهداف قانون نظام مهندسي به دفعات توجه به ضوابط و دستورالعملهاي شهرسازي مورد تاكيد قرار گرفته است.

با حضور موثر مهندسان شهرساز در مراحل تصميم سازي و تصميم گيري هدايت مطلوب و ساخت متوازن و متعادل شهرها ميسر خواهد شد و شاهد فراهم امدن بستري مناسب جهت رشد و شكوفايي شهروندان  در محيطي ارام و مناسب به دور از ناسازگاري ها و معضلات شهري خواهيم بود. توجه به حفظ هويت و ارزش هاي ويژه شهري،كاهش ريسك و هزينه هاي مواجه با مخاطرات طبيعي و مصنوع و هم چنين بهره مندي از شهرهاي كارا و پاسخده با حضور و بهره گيري از خدمات مهندسين متخصص شهري امكان پذير خواهد بود.
جهت مشاهده
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ آبان ۰۱
247 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0