رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی درباره صادرات این استان گفت

آذربایجان غربی استان برتر کشور در صادرات سیب

آذربایجان غربی 50 درصد صادرات 250 هزار تنی سیب کشور را به خود اختصاص داده است و نیز امکان افزایش صادرات از استان نیز وجود دارد به طوری که دست کم 300 هزار تن از سیب تولیدی استان سیب درجه یک بوده و قابلیت صادرات دارد. اگر بازارهای افغانستان و پاکستان و مصوبه تهاتر موز با سیب نبود، فروشندگان و تولیدکنندگان امسال نیز با مشکل بازارهای فروش مواجه می‌شدند. سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی با 10 هزار فارغ‌التحصیل عرصه کشاورزی از آمادگی کافی در زمینه ترویج و راهنمایی کشاورزان در زمینه تولید محصول با کیفیت برخوردار است.

کد خبر: 5672 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ دی ۹۵ - ۱:۰۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان ۵۰ درصد صادرات ۲۵۰ هزار تنی سیب کشور را به خود اختصاص داده و استان برتر کشور در این خصوص است.

آذربایجان غربی استان برتر کشور در صادرات سیب

استان برتر کشور در صادرات سیب

آذربایجان غربی استان برتر کشور در صادرات سیب

اسمعیل کریم زاده در پانزدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی آذربایجان غربی که شامگاه سه شنبه برگزار شد، بیان کرد: با وجود این سهم قابل توجه، امکان افزایش صادرات از استان نیز وجود دارد به طوری که دست کم ۳۰۰ هزار تن از سیب تولیدی استان سیب درجه یک بوده و قابلیت صادرات دارد. وی در ادامه افزود: سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی با ۱۰ هزار فارغ‌التحصیل عرصه کشاورزی از آمادگی کافی در زمینه ترویج و راهنمایی کشاورزان در زمینه تولید محصول با کیفیت برخوردار است که باید از این ظرفیت بیش از وضعیت موجود بهره ببریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان غربی، بهنام تاج‌الدینی، نیز در این جلسه اظهار کرد: سن باغ‌های سیب درختی استان بالاست ولی با این وجود، میزان تولید آنها مطلوب است و بازارهای خوبی مثل عراق، ترکمنستان و افغانستان خریدار سیب استان هستند. صادرات سیب درجه ۲ استان نیز نیازمند مشوق‌های صادراتی است. ۹۰ درصد صادرات سیب درختی استان در نتیجه مشوق‌های یارانه‌ای صورت گرفته که در نتیجه طرح تهاتر سیب و موز بوده است. در ادامه اظهار داشت: اگر بازارهای افغانستان و پاکستان و مصوبه تهاتر موز با سیب نبود، فروشندگان و تولیدکنندگان امسال نیز با مشکل بازارهای فروش مواجه می‌شدند.

وی از روند درجه‌بندی و ارزیابی سیب درختی تولیدی آذربایجان غربی در مرز تمرچین انتقاد و اظهار کرد: این موضوع نیازمند بررسی است چراکه اگر این تنگ نظری‌ها در ارزیابی‌های سیب درختی استان در مرز تمرچین اصلاح نشود، بازار سیب درختی اقلیم کردستان عراق را از دست خواهیم داد.

به گزارش اخبار نظام مهندسی، رتبه نخست تولید سیب درختی کشور با تولید سالانه ۸۵۰ هزار تا یک میلیون تن از سطح ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار از باغ‌ها از آن استان آذربایجان غربی است. بر اساس اظهارات مسئولان صادرات سیب درختی امسال نیز مطلوب بوده و بازارهای مطلوبی برای محصول تولیدی استان وجود دارد.

آذربایجان غربی استان برتر کشور در صادرات سیب

منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ دی ۹۵
1263 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0