در معرض آزمایش قرار گرفتن ساخت‌وسازها با زمین لرزه کرمانشاه ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه عنوان کرد:

در بازسازی مناطق زلزله ‌زده کم کاری نکرده ‌ایم

،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با عنوان این که هزار مهندس درگیر بحث ساخت و ساز در مناطق زلزله ‌زده هستند، عنوان داشت: هرگز کم کاری نکرده ‌ایم.

کد خبر: 961216014 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ اسفند ۹۶ - ۵:۳۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با عنوان این که هزار مهندس درگیر بحث ساخت و ساز در مناطق زلزله ‌زده هستند، عنوان داشت: هرگز کم کاری نکرده ‌ایم.

در بازسازی مناطق زلزله ‌زده کم کاری نکرده ‌ایم

در بازسازی مناطق زلزله ‌زده کم کاری نکرده ‌ایم

در بازسازی مناطق  زلزله ‌زده کم کاری نکرده ‌ایم

علی محمد پناه با گلایه در مورد انتقادهای مطرح شده از طرف برخی مسئولان استان مبنی بر کم کاری و عدم توانایی سازمان نظام مهندسی استان در انجام طراحی نقشه و نظارت بر ساخت و ساز در مناطق زلزله زده، اظهار داشت: متاسفانه انتقادهای بسیاری نسبت به عملکرد سازمان می‌ شود که در بحث این زلزله کم کاری کرده ‌ایم و یا برای بحث تهیه نقشه و نظارت ‌ها توانایی نداریم و مدام بحث سر اینست که مهندس از خارج از استان بیاورند و کارها را انجام دهند.
محمد پناه گفت: این در حالیست که ما نه تنها کم کاری و قصور نکرده‌ایم، بلکه در قبال تلاش شبانه روزی هم که داریم تا به حال یک ریال دریافت نکرده‌ایم و با این شرایط مدام باید این نقد و انتقادها را بشنویم که صحت ندارد.
وی ادامه داد: از زمان وقوع زلزله تا سی تا چهل روز بعد کار امدادرسانی در مناطق در حال انجام بود که این امر با توجه به وسعت و شدت زلزله امری طبیعی است.
وی مطرح کرد: پس از کار امدادرسانی، واحدها توسط کارشناسان بنیاد مسکن ارزیابی شده و به چند نوع احداثی نوع ۱ و ۲ و انواع واحدهای تعمیری تقسیم بندی شدند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه تصریح کرد: ساخت واحدهای روستایی و طراحی نقشه برای آن ها توسط نظام فنی و روستایی که تحت نظارت بنیاد مسکن است انجام می‌ شود و سازمان نظام مهندسی در بحث تهیه نقشه در واحدهای شهر دخیل است.
محمد پناه خاطر نشان کرد: پس از ارزیابی صورت گرفته نهایتا تا به امروز ۲۴۱۰ پلاک جهت تهیه نقشه به نظام مهندسی استان ارجاع شده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه در توضیح “پلاک” گفت: هر پلاک می‌ تواند شامل ۲ تا ۳ واحد یا بیش تر باشد و وقتی صحبت از حدود ۲۴۱۰ پلاک می‌ شود به طور حدودی می‌ توان گفت شامل ۵ هزار واحد ساختمانی می‌ شود.
وی تاکید کرد: پس از ارجاع تهیه نقشه ۲۴۱۰ پلاک به نظام مهندسی، چند مشکل در راستای تهیه نقشه وجود داشت و یکی در بحث تعرفه کار است.
محمد پناه عنوان داشت: در حالت عادی تعرفه تهیه نقشه بیست و شش هزار تومان به ازای هر مترمربع است که قطعا در شرایطی همچون زلزله اخیر انجام کار با این تعرفه منطقی نیست و برای همین ما حداکثر تخفیف که بیست درصد بود را در این تعرفه لحاظ کردیم.
وی گفت: مجددا بنیاد مسکن نسبت به بالابودن تعرفه معترض شد که درنهایت وزیر راه تعرفه خدمات مهندسی در مناطق زلزله زده را اعلام کرد که در بحث طراحی نقشه ۴ هزارتومان به ازای هر مترمربع و در بحث نطارت ۶ هزار تومان به ازای هر مترمربع و در مجموع تعرفه خدمات مهندسی ده هزار تومان به ازای هر مترمربع تعیین شد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه افزود: این تعرفه که به نسبت تعرفه عادی خدمات مهندسی عملا یک سوم است باز هم مورد انتقاد قرار گرفته و این درحالی است که تعرفه را ما تعیین نکرده ایم، بلکه خود وزیر راه و شهرسازی در این مورد تصمیم گرفته اند.
وی بیان کرد: از طرفی مسئولیت مهندسین ساختمان مادام العمر است و هر اتفاقی حتی اگر پنجاه سال بعد رخ دهد، باز پای مهندس ساختمان گیر است و باتوجه به این مسئولیت سنگین فکر نمی ‌کنم این میزان تعرفه رقم بالایی باشد.
وی افزود: به هرحال تهیه نقشه ۲۴۱۰ پلاک در بین هشتاد دفتر مهندسی استان تقسیم شد و دفاتر مجبور بودند با تمام مالکان تماس برقرار کرده و از آن ها بخواهند برای تهیه نقشه به دفتر مراجعه کند.

در بازسازی مناطق زلزله ‌زده کم کاری نکرده ‌ایم

وی یاد آور شد: ما نمی ‌توانیم بدون حضور مالک نقشه تهیه کنیم و باید مالک خواسته ‌های خود در مورد نقشه ساختمان را مطرح کند و عملا در حال حاضر پانصد تا ششصد مالک تمایلی برای انجام کار در شرایط کنونی ندارند و می‌ خواهند ساخت و ساز را پس از عید انجام دهند و مراجعه نمی ‌کنند.
وی بیان کرد: از طرف دیگر ما به نتایج آزمایشگاه مکانیک خاک برای تهیه نقشه نیاز داشتیم که نتایج آن بیست وهشتم دی به ما اعلام شد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه گفت: از طرف دیگر بعد از تهیه نقشه این ۲۴۱۰ پلاک باید باید نقشه مورد قبول مالک باشد، بعد باید این نقشه به طرح معماری و بعد به طرح سازه تبدیل گردد و انتخاب ناظر ساخت انجام گردد که همه این ها زمان بر است.
وی افزود: در زلزله کرمان پس از ۵ ماه نخستین نقشه طراحی و اولین پروانه صادر شد، ولی در حال حاضر ما با گذشته بیش از ۳ ماه از مجموع ۲۴۱۰ پلاک ارجاعی، برای هفتصد تا هشتصد پلاک طرح اولیه آماده شده و تاییدیه مالک را گرفته ایم و عملا حدود چهارصد و پنجاه پلاک که حدود هزار واحد میشود در مراحل صدور پروانه قرار دارند.
محمدپناه مطرح کرد: اگر مالکان پای کار بیایند نهایتا ظرف دو ماه کار تهیه نقشه تمام ۲۴۱۰ پلاک به اتمام می ‌رسد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر هشتاد و هشت دفتر مهندسی با بیش از هزار مهندس درگیر بحث مناطق زلزله زده هستند و شبانه روز فعالیت دارند، اما مدام صحبت از این است که مهندس از استان دیگر می ‌آوریم.
محمد پناه گفت: هم اکنون بیش از سیزده هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند که از میان آن ها حدود ۶ هزار عضو پروانه دار داریم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه اظهار داشت: ما تمام ظرفیت لازم برای انجام کارهای مربوط به ساخت و ساز در مناطق زلزله زده را در استان داریم، چرا باید مدام صحبت از این باشد که مهندس از خارج از استان می آوریم و نظام مهندسی استان کم کاری کرده است.
وی خاطر نشان کرد: انجام همه امور ذکر شده زمان ‌بر است و نمیتوان زودتر از این کارها را انجام داد. ما شبانه روز فعالیت می‌ کنیم بدون این که تا به حال ریالی دریافت کرده باشیم.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیل آزمون نظام مهندسی نظارت تاسیسات برقی مهر ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ اسفند ۹۶
1016 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0