نگرانی از وضعیت هزار ساختمان بالای دوازده طبقه در تهران/ پلاسکو را هم میتوانستیم نگه داریم نگرانی از وضعیت هزار ساختمان بالای دوازده طبقه در تهران/ پلاسکو را هم میتوانستیم نگه داریم

نگرانی از وضعیت هزار ساختمان بالای دوازده طبقه در تهران/ پلاسکو را هم میتوانستیم نگه داریم

نگرانی از وضعیت هزار ساختمان بالای دوازده طبقه در تهران/ پلاسکو را هم میتوانستیم نگه داریم ، هزار ساختمان بالای دوازده طبقه در تهران داریم که متاسفانه نگه‌داری نمی ‌شوند و الزامات اجرایی ندارند

کد خبر: 010311011 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ خرداد ۰۱ - ۶:۵۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نگرانی از وضعیت هزار ساختمان بالای دوازده طبقه در تهران/ پلاسکو را هم میتوانستیم نگه داریم ، هزار ساختمان بالای دوازده طبقه در تهران داریم که متاسفانه نگه‌داری نمی ‌شوند و الزامات اجرایی ندارند

نگرانی از وضعیت هزار ساختمان بالای دوازده طبقه در تهران/ پلاسکو را هم میتوانستیم نگه داریم

نگرانی از وضعیت هزار ساختمان بالای دوازده طبقه در تهران/ پلاسکو را هم میتوانستیم نگه داریم
نگرانی از وضعیت هزار ساختمان بالای دوازده طبقه در تهران/ پلاسکو را هم میتوانستیم نگه داریم
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد: هزار ساختمان بالای دوازده طبقه در تهران داریم که متاسفانه نگه‌داری نمی ‌شوند و الزامات اجرایی ندارند.
حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران افزود: پس از زلزله رودبار و منجیل ساخت و ساز با کیفیت بهتری انجام شده اما کفایت نمیکند و باید ایرادات و اشکالات را با همکاری یک دیگر برطرف کنیم.
شکیب با بیان اینکه متروپل از ساختمانهای مهمی بوده که قبل از اخذ پروانه اقدام به ساخت کرده است، افزود: با وجود اینکه مقررات ساخت و ساز بسیار پیچیده است و با توجه به وجود منطقه آزاد که قانون در آن پی‌گیری نشده است، سازمان نظام مهندسی در آن بطور رسمی ورود نکرده است. وضعیت به اندازه ای بحرانی بوده که هنوز ساختمان کامل نشده بود و این اتفاق افتاد.
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه ساختمان متروپل زیر بار یک دوم ثقلی خود بوده و دچار این حادثه شده است، گفت: اگر بیش از این بار را تحمل میکرد شاید بیش از هزار نفر در این حادثه جان خود را از دست می دادند.
وی با اشاره به ساختمان پلاسکو و عدم نگه‌داری درست آن افزود: در سال نود و دو، نگهداشت این ساختمانها بعنوان قانون تصویب شده و هیچ الزامات قانونی برای آن اجرا نشده و هزار ساختمان بالای دوازده طبقه در تهران داریم و متاسفانه نگه‌داری نمیشوند و الزامات اجرایی ندارند. اگر مبحث ببست و دوم رعایت شده بود ساختمان پلاسکو را هنوز در اختیار داشتیم.
وی ادامه داد: باید برای چند ساختمان بصورت نمونه نقشه معماری، سازه ای و تاسیسات مکانیکی و مکانیزم فروریزی را تهیه کنیم تا ببینیم در صورت بروز حادثه، چه میزان از ساختمان فرو میریزد. این مکانیزم باید در اختیار آتش نشانی قرار بگیرد و به آنها آموزش داده شود.
شکیب با بیان اینکه این امر هنوز محقق نشده است، افزود: می توانیم دنبال کنیم که این طرح اجرایی گردد و ساختمانهای بلندمتربه ملزم به اجرای آن شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون مسکن مهر احداث و به لحاظ کمیتی کار بزرگی در دنیا انجام شد، افزود: کاش از لحاظ کیفیتی نیز این اتفاق می افتاد. در مسکن ملی نیز همین اتفاق می افتد و باز هم از کیفیت غافل میشویم.
وی با اشاره به اینکه سی درصد هزینه صرف ساخت و ساز می شود، گفت: در زلزله ها هفتاد درصد هزینه ها که شامل تاسیسات است از بین میرود. ما علم و دانش را داریم و هزینه چندانی نیز نمی خواهد و باید در این زمینه کار شود تا بتوانیم تاسیسات را داشته باشیم. ما که می دانیم در کشور زلزله خیزی هستیم چرا نباید این سازه ها را حفظ کنیم.
شکیب افزود: باید از این شرایط درس بگیریم و کیفیتها را که دانش و توان آن را داریم افزایش دهیم حتی اگر ده درصد کم‌تر بسازیم. باید عمر مفید صد ساله ساختمانها را داشته باشیم و بعد از آن نیز بتوانیم آن را بازسازی و تعمیر کنیم.
وی با اشاره به مطرح شدن پیشنهاد کاهش ریسک خطر در تهران در گذشته گفت: تمام الگوریتم آن در گذشته تهیه شد اما به علت تغییرات مدیریتی به نتیجه نرسید. متاسفانه دانش ما پیاده سازی نمی شود و یکی از دلایل اصلی آن این است که نظام درون سازمانی و برون سازمانی رعایت نمی گردد.
وی با اعلام اینکه باید ارتباطات به درستی برقرار گردد تا محصول استانداردی را در ساختمانها شاهد باشیم، افزود: در سازمان نظام مهندسی نیز اشکالات جدی وجود دارد اما باید تلاش کنیم که برطرف شود. صرفا نباید روی کمیت کار کنیم و باید دانش خود را برای ارتقاء کیفیت ساختمان پیاده کنیم.
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ خرداد ۰۱
216 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0