رئیس نظام مهندسی ساختمان تهران

حق‌الزحمه مهندسان از سال آینده به حساب اعضا واریز می‌شود/ امکان توقف پروژه‌های فاقد مجری ذی‌صلاح از سوی مهندس ناظر/تهدید مهندسان ناظر ازسوی برخی دستگاه‌ها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به تعامل نهاد متبوعش با شهرداری تهران به منظور اجرای مجری ذی‌صلاح گفت: به زودی اطلاعیه‌ای به مهندسان ناظرابلاغ خواهد شد که براساس آن مهندسان ناظر به پروژه های ساختمانی که فاقد مجری ذی صلاح است اجازه فعالیت نخواهند داد و سازمان نظام مهندسی نیز از اعضا در این مسیر حمایت خواهد کرد و نتیجه این مکانیزم باعث خواهد شد که شهروندان بدانند چه کسانی مخالف اجرایی کردن مقررات ملی ساختمان هستند.

کد خبر: 7028 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵ - ۴:۲۸ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)حسن قربانخانی صبح امروز در جریان یک نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار صما مبنی بر اینکه سرنوشت اجرای مجری ذی صلاح چه شد و با توجه به انعقاد تفاهم نامه بی فرجام این سازمان با شهرداری و نیز نامه نگاری‌های بی نتیجه وزارت راه، آیا امیدی برای اجرای قانون مجری ذی صلاح وجود دارد یا خیر؟ تاکید کرد: قانون مجری ذی صلاح درحال سپری کردن مسیر قانونی خود است و سازمان نظام مهندسی ساختمان براساس رایزنی هایی که با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و نیز سیستم بانکی انجام داده به دنبال تسهیل شرایط برای محقق کردن این مهم است.امکان توقف پروژه‌های فاقد مجری ذی‌صلاح از سوی مهندس ناظر

Untitled-16

امکان توقف پروژه‌های فاقد مجری ذی‌صلاح از سوی مهندس ناظر

وی با بیان اینکه به زودی اطلاعیه‌ای به مهندسان ناظر ابلاغ خواهد شد که آنها را نسبت به بکارگیری مجری ساختمان ها در پروژه های ساختمانی ملزم خواهد کرد اظهارداشت: براساس مقررات ملی ساختمان، مهندس ناظر تا زمانی که مجری ذی‌صلاح در ساختمان حضور نداشته باشد اجازه اجرای عملیات ساختمانی ندارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران سهم و اهتمام سازمان نظام مهندسی را برای اجرایی شدن این قانون بالا توصیف کرد و از پیگیری‌های این سازمان و برگزاری نشست‌های مشترک برای تحقق این امر خبر داد و گفت: به زودی اطلاعیه ای به مهندسان ناظر ابلاغ خواهد شد که بر اساس آن و با توجه به مقررات ملی ساختمان آنها به پروژه‌های ساختمانی که فاقد مجری ذی صلاح هستند اجازه ادامه فعالیت نخواهند داد.

قربانخانی ادامه داد: برخی از ارگان‌ها به مهندسان ناظر فشار می‌آورند و آنها را تهدید می کنند تا مهندسان از اجرای مقررات ملی ساختمان کوتاه بیایند این درحالی است که با ساز‌و‌کاری که طراحی شده مهندس ناظر موظف است که پروژه های ساختمانی فاقد مجری ذی صلاح را گزارش و اجازه انجام عملیات ساختمانی را ندهد و سازمان نظام مهندسی نیز از این مهندسان حمایت های لازم را به عمل خواهد آورد و این فرآِیند باعث خواهد شد که در نهایت مردم متوجه شوند چه مسوولی مخالف اجرای مقررات ملی ساختمان است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال صما که با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی پیشتر وعده داده بود به منظور جلوگیری از تکرار اتفاقات پرونده اختلاس ۴۰ میلیارد تومانی وجوه حق ‌الزحمه مهندسان درآینده نزدیک به حساب سازمان واریز نخواهد شد و سرنوشت این امر چه شد ؟ تاکید کرد: به زودی این مهم اجرایی می شود و در حال انجام مقدمات لازم هستیم به طوری که احتمالا از سال آینده وجوه حق الزحمه مهندسان ناظر به حساب آنها واریزخواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه این نشست خبری همچنین با بیان مقدماتی با اشاره به اینکه سال ۱۳۶۹ همزمان با وقوع زلزله منجیل و رودبار منجر به کشته شدن ۳۵هزار نفرازهموطنانمان شد تاکید کرد: همزمان با این اتفاق دو تشکیلات شامل سازمان نظام مهندسی ساختمان و نیز ستاد بحران راه اندازی شد.

قربانخانی با بیان اینکه همزمان با راه اندازی این نهادها چاره اندیشی برای راهکاری های افزایش مقاومت ساختمان ها قانون نظام مهندسی ساختمان صورت گرفت افزود: بر این اساس قانون نظام مهندسی درقالب آزمایشی و سپس در سال ۷۴ به صورت قطعی تصویب شد که هدف از آن اجرای مقررات ملی ساختمان بود.

وی با اشاره به اینکه یکی ازاهداف اصلی این قانون رعایت مقررات ملی ساختمان در وجوه مختلف است درهمین حال تاکید کرد: هدف از اجرای مقررات ملی ساختمان رعایت بهداشت ، سهولت در بهره برداری وصرفه جویی درانرژی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درهمین حال با تاکید براین امر که با توجه به قرارگرفتن ایران در رده کشورهای حادثه خیز رعایت مقررات ملی ساختمان امری لازم الاجرا است همچنین افزود: باتوجه به اینکه امرطراحی توسط مهندسان صورت می گیرد بنابراین بخش طراحی به صورت بهینه ای اجرایی می شود.

قربانخانی همچنین افزود: ۶۸ درصد ساختمان‌های تهران با متراژ پایین‌تر از ۱۵۰۰ متر و از برخی نظارت‌ها در ساخت و ساز محروم هستند و این امر درحالی است که در بخش اجرای ساختمان مطابق ماده ۴ قانون نظام مهندسی هر کسی به این بخش ورود پیدا می‌کند باید واجد صلاحیت باشد.

وی با بیان اینکه این امر درحالی است که دربخش اجرا و نظارت دچار ضعف هستیم تاکید کرد: در بخش نظارت و اجرا با وجود گذشت دو دهه از تأسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اما دارای وضعیت حادی هستیم وبا توجه به این امر هنوز در وضعیت مطلوبی به لحاظ صرفه‌جویی انرژی قرار نگرفته ایم به طوری که میانگین مصرف انرژی درساختمانها درکشورما ۵ برابر میانگین جهانی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران همچنین درادامه اظهارات خود با انتقاد از سیستم بانکی که اقدام به ارائه تسهیلات رایگان به سازندگان غیرحرفه ای می کند خاطرنشان ساخت: به طورمتوسط سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان ثروت به خاطر پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها هدر رمی رود.

وی درادامه تاثیر یکسال افزایش عمرمفید ساختمان را در بردارنده صرفه جویی مالی هنگفتی دانست و گفت: اگرمیانگنین عمر مفید ساختمان‌های کشور ۳۰ سال باشد به ازای هر سال افزایش عمر ساختمان‌ها این امکان وجود دارد که۴ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با یادآوری این موضوع که با توجه به اینکه سال ۹۲ حدود ۱۰۰ میلیون متر مربع در تهران ساخت و ساز صورت گرفته است افزود: اگر هزینه یک متر مربع را تقسیم بر ۳۰ سال کنیم به ازای هر سال ۴ هزار میلیارد تومان ثروت کشور از بین رفته است و یا به عبارتی در این سال‌ها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه کشور به باد رفته است.

منبع: صما

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ بهمن ۹۵
1132 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0