مخالف اصلاح آیین ‌نامه ساختمان هستیم ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مطرح کرد:

مخالف اصلاح آیین ‌نامه ساختمان هستیم/”مال‌ ها” فقط برای مردم گرفتاری ایجاد کردند

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این ‌که مخالف اصلاح آیین‌ نامه ساختمان هستیم از صدور دو هزار حکم علیه مهندسین خبر داد و بیان کرد: ‌تضعیف نظام مهندسی خلاف سیاست‌ های کلی نظام است.

کد خبر: 960809005 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ آبان ۹۶ - ۸:۰۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این ‌که مخالف اصلاح آیین‌ نامه ساختمان هستیم از صدور دو هزار حکم علیه مهندسین خبر داد و بیان کرد: ‌تضعیف نظام مهندسی خلاف سیاست‌ های کلی نظام است.مخالف اصلاح آیین ‌نامه ساختمان هستیم

مخالف اصلاح آیین ‌نامه ساختمان هستیم

مخالف اصلاح آیین ‌نامه ساختمان هستیم

مخالف اصلاح آیین ‌نامه  ساختمان هستیم/”مال‌ ها” فقط برای مردم گرفتاری ایجاد کردند

حسن قربان خانی در جلسه خبری با اشاره به بازدید سی و دو هزار گود برداری از سال نود و دو تا نود و شش گفت: هم چنین چهارده هزار و پانصد بازدید سازه ‌ای طی سال‌ های اخیر داشته‌ ایم که حدود دو هزار بازدید آن در سال نود و شش اتفاق افتاده است. این بازدید ها در جهت کنترل خدمات مهندسی است که قطعا سبب ارتقای کیفیت ساختمان ‌ها می‌ شود.
قربانخانی با اشاره به کاهش شصت و دو درصدی گودبرداری‌ ها در استان تهران که سبب شد اتفاقات ناگوار کم گردد، ادامه دا: نظام مهندسی میلیارد تومان هزینه بازدید کرده و بدون اتکا به بودجه عمومی دولت سبب ارتقای کیفیت ساخت و وسازها شده است.
قربانخانی با بیان این ‌که در ۴ سال اخیر صد و هشتاد هزار ارجاع کار داشته ‌ایم، افزود: از سال نود تا نود و پنج مهندسین دارای پروانه اشتغال پنج برابر شده است.
*کاهش پنجاه درصدی ساخت و سازها در تهران
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران‌ با بیان این ‌که از سال نود تا نود و پنج بر اساس آمار صدور پروانه‌ های ساختمانی ساخت و ساز در تهران پنجاه درصد کاهش یافته است، عنوان داشت: حدود پنج هزار شکایت علیه مهندسین طرح شده که از این تعداد سه هزار شکایت رد شده و منجر بمحکومیت مهندسین نشده و تنها دو هزار شکایت حکم علیه مهندسین صادر شده است.
وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری تقویت سازمان نظام مهندسی را راهکار مقابله با حوادث و بلایای طبیعی دانسته بنابراین معتقد هستیم هر کس بهر علت و نیتی سبب تضعیف سازمانهای نظام مهندسی بر خلاف سیاست ‌های کلی نظام حرکت کرده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام این ‌که اکثر مهندسان با پاک دستی کار می‌ کنند، تصریح کرد:‌ بجای این‌ که به هم اتهام بزنیم، بنظر می ‌رسد ساخت و ساز کشور نیازمند تغییرات اساسی است و طبق این اساس افراد دخیل باید خود را به روز رسانی کنند.
بطور تلویحی از مطرح شدن امضا فروشی مهندسین فوت شده انتقاد کرد و بیان کرد: کسانیکه ادعاهایی را در روزهای اخیر مطرح کردند یا در پیشگاه خداوند استغفار کنند یا این ‌که از طریق مراجع قضایی علیه آن ها طرح شکایت خواهیم کرد.

مخالف اصلاح آیین ‌نامه ساختمان هستیم


وی با اشاره به این‌ که صد و بیست هزار نفر مهندس در استان تهران داریم و بهیچ وجه مدعی نیستیم در چنین جامعه گسترده ای تخلف وجود ندارد، گفت:‌ ولی این ‌که شخصی ادعا کند اکثر این افراد در پاک دستی زندگی نمیکنند ظلمی به جامعه مهندسی است.
قربانخانی در مورد پرونده تخلف چهل میلیارد تومانی خاطر نشان کرد: این پرونده در حال بررسی است، قاضی به بانک شهر دستور داده اجازه ندارد به این سپرده دست بزند و هر ماه سود این سپرده به سازمان نظام مهندسی پرداخت می ‌شود. فقط با توجه بمشکلاتی که بوجود آمده است نمی ‌توانیم این پول ‌ها را جا به جا کنیم.
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌ که در زمان سپرده ‌گذاری چهل میلیارد تومانی سازمان در بانک شهر شما چه سمتی داشتید،‌ یاد آور شد:‌ عضو هیئت مدیره دوره ششم بودم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مطرح کرد: در آن زمان اعضای هیئت مدیره وقت اعلام کرد بانک شهر در بافت فرسوده وام می ‌دهد و اگر منابع مالی به این سمت ببریم علاوه بر افزایش ساخت و ساز در بافت‌ های فرسوده کار مهندسین بیش تر می‌ شود. نیت ما این بود، ولی در عمل مسئولین بانک برگه‌ های سفید امضایی را مسئولین وقت سازمان نظام مهندسی استان تهران گرفتند و سپرده ما را وجه تضمین وام یک شرکت قرار دادند. این کار بهیچ عنوان مورد تایید هیئت مدیره وقت نبود و آن ها تاییدی برای این کار نداده بودند.
*بخش عمده‌ ای از تخلف چهل میلیاردی متوجه بانک است
قربانخانی با بیان این ‌که بخش عمده ‌ای از این تخلف متوجه بانک است در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این ‌که نظر سازمان نظام مهندسی در مورد اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان چیست، گفت: آن چه تابه حال اتفاق افتاده این بوده که شهرداری نشان داده‌ طبق مقررات ملی ساختمان تمکین نمی‌ کنند. اگر این ‌گونه بود که مبحث دوم قانون مربوط به بیمه کیفیت و شناسنامه فنی ملکی که سال هشتاد و چهار ابلاغ شده را اجرا می ‌کردند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه حضور سازمان نظام مهندسی کمک کرده بخشی از این کارها از شهرداری خارج گردد، ابراز داشت: ‌با اصلاح آیین ‌نامه ساختمان با روند کنونی مخالف هستیم، چرا که واگذاری همه امور به شهرداری سبب حذف نظام مهندسی از چرخه ساخت و ساز می ‌شود.
وی با یادآوری این‌ که تجربه نشان داده شهرداری صرفا به بخشهایی عمل می ‌کند که برایش مزایایی داشته باشد، بیان داشت: در پروسه اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان، موارد مورد نظر دوستان عملی نمی ‌شود و اگر شهرداری هم می‌ خواهد بسم الله از امروز بحث مجری صاحب صلاحیت را در حوزه ساخت و ساز عملیاتی کنند.
وی افزود: در شرایط فعلی این کار را بصلاح ساخت و ساز کشور نمی‌ دانم.
قربانخانی با اعلام این ‌که مال‌ سازی در تهران طبق استانداردهای جهانی اجرا نشده و بجز گرفتاری برای مردم چیزی نداشته است، ابراز داشت: کسانی که مال ‌سازی می ‌کنند در جهت منافع فردی خودشان بوده و برای مردم رفتاری‌ هایی را بوجود آورده‌اند. مثلا مجتمع کوروش در بزرگراه ستاری مردم را دچار مشکلاتی کرده و طبیعی است که اگر مطالعات اولیه برای این کار انجام میشد اجازه انجام چنین کاری آن جا داده نمیشد.

منبع : تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

راهنمای مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ آبان ۹۶
1077 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0