43 سال در اصلاح ماده صد تاخیر داریم/ باید گزارش ملی متروپل با محوریت دانشگاه گرداوری گردد 43 سال در اصلاح ماده صد تاخیر داریم/ باید گزارش ملی متروپل با محوریت دانشگاه گرداوری گردد

۴۳ سال در اصلاح ماده صد تاخیر داریم/ باید گزارش ملی متروپل با محوریت دانشگاه گرداوری گردد

43 سال در اصلاح ماده صد تاخیر داریم/ باید گزارش ملی متروپل با محوریت دانشگاه گرداوری گردد ، بسیاری از کارشناسان در کلاب هاوس تخصصی با موضوع «مقررات ساخت و ساز، چه کنیم متروپل ‎ها تکرار نشوند؟

کد خبر: 010318003 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ خرداد ۰۱ - ۵:۰۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ۴۳ سال در اصلاح ماده صد تاخیر داریم/ باید گزارش ملی متروپل با محوریت دانشگاه گرداوری گردد ، بسیاری از کارشناسان در کلاب هاوس تخصصی با موضوع «مقررات ساخت و ساز، چه کنیم متروپل ‎ها تکرار نشوند؟

۴۳ سال در اصلاح ماده صد تاخیر داریم/ باید گزارش ملی متروپل با محوریت دانشگاه گرداوری گردد

43 سال در اصلاح ماده صد تاخیر داریم/ باید گزارش ملی متروپل با محوریت دانشگاه گرداوری گردد
قوانین و مقررات فراوانی در حوزه ساخت و ساز وجود دارد ولی مهم‌ترین مساله این است که بخشی از قوانین به درستی اجرایی نمی ‌شوند.
بسیاری از کارشناسان در کلاب هاوس تخصصی با موضوع «مقررات ساخت و ساز، چه کنیم متروپل ‎ها تکرار نشوند؟» به این نکته بیان داشتند که قوانین در حوزه ساخت و ساز و حتی نگه‌داری به درستی اجرا نمی گردند
در نشست ۳ ساعته در کلاب‎‌هاوس که با حضور بیش از ده کارشناس ارشد حوزه ساخت و ساز، اعضای فعلی و پیشین سازمان نظام مهندسی و افرادی که سابقه نمایندگی شورای شهر را در کارنامه کاری خود داشتند، مساله قانون و قانون‌گذاری در این حوزه مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
محسن بهرام غفاری، عضو موسس سازمان نظام مهندسی ساختمان در این نشست با تاکید بر اینکه حادثه متروپل آبادان یک‌بار دیگر ضرورت توجه به مسائل قانونی را روشن ساخت، گفت: استاندارد بودن ساختمان دغدغه اصلی همه ماست اما متاسفانه در شرایط فعلی چنین اطمینانی وجود ندارد.
غفاری ادامه داد: بررسی ‎‌ها نشان می‌ دهد در قوانین ناپیوستگی ‌هایی داریم و رهگذر این گسست‌ های قانونی است، چنین خطاهای بزرگی در ساختمان‎‌سازی اتفاق می ‎افتد. نکته اینجاست شما برای ساختمانی که در حال خرابی است می ‌توانید امداد و نجات داشته باشید اما در حوزه علل زمینه ساز اما هیچ امداد و نجاتی ندارید.
وی به سابقه موضوع اشاره کرد و افزود: سال ۱۳۷۴ مقرر گردید، قانون آزمایشی نظام مهندسی ساختمان به قانون جدیدی تبدیل گردد. به هر حال در کشوری که شاهد وقوع زلزله‌ای به بزرگی زلزله منجیل و رودبار بود، این مساله اهمیت فراوانی داشت. مطالعات صورت گرفته‎‌ی ما در آن دروره‎‌ی زمانی در وزارت مسکن و شهرسازی نشان داد که مساله با اهمیت ‌تری به نام کنترل ساختمان داریم که اهمیت آن در قیاس با نظام مهندسی، همچون کوه برابر فندق بود.
عضو موسس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: توجه نظام مهندسی معطوف بود به ایجاد تشکیلاتی تنظیم‌گر حرفه ای مهندسی که اشکال و الگوهای روشنی در دنیا داشته است اما مساله نظام کنترل ساختمان در کشور مفقودالاثر بوده و کماکان نیز مفقودالاثر است.
وی ادامه داد: نتیجه همه نشست و برخاست‌ها اضافه شدن چند ماده به قانون نظام مهندسی برای کنترل ساختمان بود، مواد سی تا سی و شش و مقرر شد، فرصت یک‌ساله‌ای لحاظ گردد تا بتوانیم قانونی کارآمد برای کنترل ساختمان طراحی کنیم تا در هیات وزیران تصویب شده و به مجلس تقدیم شود.
غفاری در توضیح این مطلب گفت: در حقیقت با این تصمیم یک دنیای بزرگ در زیر یک چتر کوچکی به نام نظام مهندسی گیر افتاد و بعد از تغییراتی که در سالهای بعد رخ داد، هیچ کسی به صرافت نیفتاد که قرار بود ما قانون کنترل ساختمان داشته باشیم .
قانون کنترل ساختمان چرا اهمیت دارد
عضو موسس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر حادثه‌ی آبادان بیان کرد: اتفاق بزرگی رخ داده و باید ریشه‏‌های این اتفاق را یافت. مساله این است که ساختمان اهمیت وافری برای بشر دارد. ما اساسا در ساختمان متولد میشویم، زندگی می ‌کنیم، معالجه میشویم و تفریح می‌ کنیم. بشر در معرض ساختمان است و هیچ محصولی نمی ‌بینید که بشر به اندازه ساختمان در معرض آن باشد.
غفاری اظهار داشت: ما امروز متروپل را می ‎‌بینیم اما سال ۱۳۸۷، همین حادثه در سعادت‌آباد تهران رخ داد و موجب شد ۱۷ کارگر جان خود را از دست بدهند. این دست حوادث در حال رخ دادن است و باید فکری به حال آنها کرد.
قانون خوب، اجرای بد
در ادامه‌ی این نشست بیژن خطیبی، نائب رییس انجمن پیمانکاران نیز نقبی به حادثه سال هشتاد و ‌هفت سعادت آباد و سال نود و پنج پلاسکو و سپس سال ۹۹ کلینیک سینای اطهر و حادثه‌ی دلخراش متروپل در سال ۱۴۰۱ زد و افزود: من معتقدم قانون و آیین نامه خوب داریم اما اجرا نمی کنیم.
خطیبی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی در حوزه نگه‌داری ساختمان ترک فعل کرده است، افزود: در همه جای دنیا ساختمان مسئول نگه‌داری دارد اما در ایران هنوز به این موضوع ورود نشده است.
خطیبی با اشاره به فهرست ساختمان‎‌های ناایمن منتشر شده، گفت: این فهرست بر مبنای اعلام سازمان آتش شنانی گرداوری شده اما مهم این است که اگر در بحث سازه نیز ورود کنیم، تعداد ساختمان ‎های غیر ایمن بسیار بیشتر از این رقم است.
لزوم گرداوری گزارش ملی
در این نشست، علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت و معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در دولت روحانی نیز به ذکر تجربه‌ی دولت پیشین در رویارویی به ۲ مساله سیل و حادثه پلاسکو پرداخت و افزود: در دولت پیشین برای دو اتفاق بسیار مهم گزارش ملی با حضور متخصصان و محوریت دانشگاه گرداوری گردید.

معزی در توضیح این مطلب افزود: مساله سیل در ۲۵ استان کشور مساله‌ای بسیار مهم و در ابعاد ملی بود و از سوی دیگر حادثه‌ی پلاسکو نیز حادثه‌ای بسیار بزرگ با پرسش های مهم افکار عمومی بود.در این دوره دولت وقت ترجیح داد برای اعتمادسازی و بررسی دقیق ماجرا و مطالبه از مدیران، گروهی متشکل از کارشناسان و متخصصان در سطح ملی با محوریت دانشگاه تشکیل دهد. در این گروه حتی نحوه مدیریت بحران نیز بررسی گردید و در نهایت به همه مسئولان نیز اعلام گردید که در خدمت این بررسی دقیق دانشگاهی باشند.
وی به برگزاری کنفرانس خبری توسط این هیات کارشناسی اشاره کرد و افزود: متاسفانه به علت برخی سیاسی‌کاری‌ها رسانه‎‌های نزدیک به شهرداری وقت و صدا و سیما این نشست خبری را پوشش ندادند.
وی پیشنهاد کرد با توجه به اهمیت مساله متروپل، لازم است دولت نسبت به تعیین هیاتی ویژه، برامده از جامعه متخصصین و دانشگاه برای ریشه‌‎یابی اقدام کند.
معزی ادامه داد: امروز نیازمند احیای سرمایه‌ی اجتماعی و بازگرداندن اعتماد عمومی هستیم. در عین حال بررسی دقیق می ‎‌تواند به روشن شدن ابعاد ایمنی و استانداردهای ساخت و ساز کمک کند.
دور زدن قانون
در ادامه این نشست علی اعطا؛ سخنگوی شورای پنجم از منظر قوانین شهرداری مساله را مورد بررسی قرار داد و گفت: طبق اطلاعاتی که مراجع رسمی از جمله استاندار و وزیر کشور اعلام کرده‌اند، روشن است این پروژه مشارکتی است. شخصا هم از سازمان نظام مهندسی استان خوزستان پرسیدم و تایید کردند شهرداری در این پروژه ذی نفع است.
اعطا در توضیح این مطلب افزود: زمانی که در شورای شهر بودم از شهرداری تهران خواستم پرونده‌های ساخت و ساز را بررسی کنند. ما ۳۰ مورد پروژه را شناسایی کردیم که واجد پروانه نیست. یعنی هیچ تیم مهندسی از حیث طراحی، نظارت و اجرا مسولیت فنی و حقوقی اینها را بر عهده نگرفته و این فرآیند طی نشده است.
شهرداری می ‌گوید وقتی من در پروژه ای شریک هستم، نیاز نیست از خودم پروانه بگیرم. درباره متروپل هم همین اتفاق افتاده است. این در حالی است که قانون باید لحاظ گردد و شهرداری حتی در این صورت باید به قانون عمل کند.
تاخیر چهل و ‌سه ساله در اصلاح ماده صد
احمد خرم، رییس سابق سازمان نظام مهمدسی نیز در این نشست گفت: افرادی باید در مورد حادثه متروپل پاسخ بدهند که چهل و سه سال اصلاح ماده صد را به تاخیر انداختند. مساله مهم این است که سازمان نظام مهندسی در مورد پروژه اخطار داده است. پرسش مهم را باید جواب بدهید، چرا وقتی سازمان مهندسی اخطار کرده کار را نخواباندند؟ سازمان نظام مهندسی اختیاری برای تعطیلی پروژه ندارد. فقط طرح موضوع می‎‌کند اما شهرداری و قوه قضاییه می‌ توانند طبق این اخطار ساختمان را تخریب یا جریمه کند.
خرم گفت: اگر خواستار مقابله با متخلفان بودیم دهه اول انقلاب باید عبارت «می‎‌تواند» را به عبارت «مکلف است» تغییر می ‌دادیم. اگر می ‌خواستیم نهادهای مدنی و تشکل‌ های تخصصی در مقابل عملکرد جامعه مهندسی پاسخگو باشند نباید در این امور دخالت نمی کردیم. مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ دست به اصلاح قانون زد. امروز بگویند چه چیزی را اصلاح کردند؟ این چه اصلاحی است که دخالت ده درصدی دولت در سازمان نظام مهندسی را به هشتاد درصد افزایش دادند.
خرم ادامه داد: در تهران صد و بیست و هفت برج روی گسل ساخته شده است و صد و بیست و پنج برج در معابر کم‌تر از ده متر اما کمیسیون ماده صد تخلفات را تبدیل به جریمه میکند تا شهرداری را تامین مالی کند و از تخلفات می‌ گذرد.
خرم با اشاره به اهمیت آنچه در متروپل رخ داد، افزود: کمی به خودمان بیاییم. تشکل مردم نهادی که باید جلوی قلدری های دولت را بگیرد ، با این وضعیت بلااثر شده است. باید واقعیت‌ ها را به مردم گفت که چه کسی کوتاهی کرده است. این حادثه هم باید مانند پلاسکو بررسی جدی شود و خروجی این بررسی باید راه اندازی مباحث ببست و دوم مقررات ساختمان و شناسنامه فنی و تقویت نهادهای مدنی و تشکل ‌های مهندسی باشد.
منبع: خبر آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ خرداد ۰۱
336 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0