راههای افزایش مشارکت در انتخابات به قلم مهدی شایان _ عضو شورای مرکزی

راههای افزایش مشارکت در انتخابات

طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، این نهاد بعنوان یک سازمان برآمده از مجموعه مهندسان ساختمان تکالیفی حاکمیتی را به عهده دارد. این نهاد تنها سازمانی است که روی مشارکت اعضاء تاکید میکند و کلید واژه ماموریت سازمان بر مبنای مشارکت اعضاء قرار گرفته است.

کد خبر: 970729001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷ - ۹:۰۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، این نهاد بعنوان یک سازمان برآمده از مجموعه مهندسان ساختمان تکالیفی حاکمیتی را به عهده دارد. این نهاد تنها سازمانی است که روی مشارکت اعضاء تاکید میکند و کلید واژه ماموریت سازمان بر مبنای مشارکت اعضاء قرار گرفته است.

راههای افزایش مشارکت در انتخابات

راههای افزایش مشارکت در انتخابات

راههای افزایش مشارکت  در انتخابات

بگونه ای که اگر در زمان و یا مکانی این مشارکت کمرنگ گردد

باید نسبت به ساختار، رفتار و یا عملکردهایمان دچار تردید شویم. در همین ارتباط ماده سوم قانون نظام مهندسی که ماموریت این سازمان را تعریف میکند آن را سازمانی میداند که مشارکت حداکثری مهندسان برای انجام وظایف را ساماندهی میکند.

در سازمان شکل کار همواره بگونه ای بوده است که ماموریتهای کوچک و بزرگ از رده های پایین به بالا تسری یافته،

ولی آن چه در انتخابات اخیر مشاهده شد علی رغم صحت و دقت و انسجام آن، متاسفانه به علت محدودیتهای قانونی که در این ادوار اعمال گردید، تعداد انتخاب شوندگان را به حداقل رساند و قابلیت انتخاب شدن از جوانها که بخش عمده اعضاء را تشکیل میدهند، سلب شد. اینگونه محدودیتها در زمره نخستین قدم هایی است که پویایی سازمان نظام مهندسی ساختمان را تهدید میکند.

اشکال دیگری که متاسفانه در این دوره و دوره های پیشین انتخابات به چشم آمد،

مشارکت حداقلی بانوان مهندس است که زنگ خطر جدی در سازمان نظام مهندسی ساختمان را به صدا درآورده است.

به حاشیه رفتن بانوان مهندس این پیام را به جامعه حرفه ای ما میدهد که شما اگر خانم باشید، نه تنها در حوزه کار حرفه ای و صنفی جایگاه واقعی ندارید بلکه در تشکیلات سازمان نیز غالباً نمیتوانید حضور موثر داشته باشید.

باید بررسی گردد که چرا بانوان مهندس عموماً حاضر به ورود در هیئت مدیره ها نیستند

و حتی کم تر کاندیدا میشوند و اگر هم کاندیدا شوند احتمالاً رای چندانی نمی آورند

و نمیتوانند در این میدان رقابت و در خانه حرفه ای خودشان فعالانه اثرگذار باشند.

نکته دیگری که در این انتخابات جلب توجه میکرد مشارکت حداقلی اعضاء در بزرگ ترین استان کشور یعنی تهران بود.  حاشیه هایی که از چند ماه پیش برای نظام مهندسی این استان عنوان گردید،

یکی از علل مشارکت اندک در انتخابات بود.

استان تهران نزدیک به بیست و پنج درصد اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان  کل کشور را داراست. این جا پایتخت کشور و یکی از پرکارترین استانهاست که نقاط تاریک و روشن آن به فوریت در کل سازمان تاثیرگذار است.

اگر توجه کنیم هرچه استانی کوچک تر باشد درگیریهای درونی هیئت مدیره کمرتر و به همان میزان شاهد انحرافات مالی کم تری هستیم. ولی هرچه استانها دارای اعضای بیش تر و گستردگی کار افزون تر هستند و طبق مدل فعلی، مهندسان نمیتوانند ارتباط موثر و پویا با هیئت مدیره خود داشته باشند، مشکلات بیش تر است.

این اتفاق نظر وجود دارد که بهتر است به تناسب بزرگی و کوچکی استانها مدلهای مدیریتی متفاوتی را پیشنهاد کنیم.

بنظر میرسد در این خصوص هم باید مدل مدیریتی متفاوت نسبت به سایر استانها را گرداوری و اجرا کنیم و ای کاش در این چند سال اخیر که سازمان با نهاد بالا دستی خود درگیر برخی مشکلات بود، باهم توافق میکردیم

سالی حداقل ۲ عارضه را آرام آرام اصلاح میکردیم و از جزء به کل میرسیدیم.

پیشنهاد اولیه مشخص این است که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بزرگی چون تهران و برخی استانهای بزرگ دیگر در مواردی چون برگزاری انتخابات، بصورت شهرستانی عمل کند و هیئت مدیره استانی، فراهم آمده از منتخبان مجموعه شهرستانی باشند، که صد البته باید جوانب مختلف موضوع به دقت بررسی و ابتدا بصورت پایلوت عملیاتی گردد.

به هر صورت انتخابات هیئت مدیره دوره هشتم با کیفیت و نظم شایسته برگزار شد

و نتایج اعلام گردید که ان شاالله مبارک است و ورود برخی چهره های جدید به هیئت مدیره ها نشانه آشکاری از آزادی مهندسان در انتخابات بوده و انتظار پویایی هر چه بیش تر وجود دارد و به جاست از تمامی دست اندرکاران برگزاری و نظارت بر انتخابات تقدیر و تشکر کنیم.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشريحي آزمون نظام مهندسي معماری-اجرا ارديبهشت ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ مهر ۹۷
1358 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0