ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

انتظار برای بی‌رغبتی بتحصیل در رشته‌ های مهندسی/ تنها سی درصد از مهندسین مشغول بکارند

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با اشاره بوجود 2 معضل در صنعت ساختمان بیان کرد: طی چند سال اخیر از یک طرف میزان اعتبارات عمرانی به نسبت جمعیت مهندسین رشد کافی نداشته است و از سوی دیگر در ساخت‌ و سازهای شهری با رکود خیلی شدیدی روبرو بوده ایم.

کد خبر: 960509008 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ مرداد ۹۶ - ۱۱:۰۳ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با اشاره بوجود ۲ معضل در صنعت ساختمان بیان کرد: طی چند سال اخیر از یک طرف میزان اعتبارات عمرانی به نسبت جمعیت مهندسین رشد کافی نداشته است و از سوی دیگر در ساخت‌ و سازهای شهری با رکود خیلی شدیدی روبرو بوده ایم.انتظار برای بی‌رغبتی بتحصیل در رشته‌ های مهندسی

انتظار برای بی‌رغبتی بتحصیل در رشته‌ های مهندسی

انتظار برای بی‌رغبتی بتحصیل در رشته‌ های مهندسی

انتظار برای بی‌رغبتی بتحصیل در رشته‌ های مهندسی

حسین کامران دیسفانی با اشاره به پیامدهای بروز ۲ مشکل فوق گفت: در این میان مسئله ای که پیش آمده، تعداد انبوه مهندسینی است که طی ده سال گذشته از دانشگاهها فارغ‌ التحصیل شده‌اند.
وی با اشاره به این که اکنون در استان خراسان رضوی برای یک ‌دهم از مهندسین اشتغال مناسب و در حد ظرفیتهای تعیین شده وجود دارد و باقی مهندسین وضعیت نامناسبی از نظر شغلی دارند گفت: امروز جامعه مهندسین از لحاظ اشتغال وضعیت مناسبی ندارند و با کم‌ کاری یا بیکاری روبرو هستند.
کامران تصریح کرد: در شرایط کنونی شاید تنها سی درصد از مهندسین مشغول بکار در بخش صنعت ساختمان باشند، ولی اشتغال آن ها در حد نیاز و کافی نیست و اکثر آن ها یا بدنبال شغلهای دیگری هستند و یا در حرفه‌ های دیگر مشغول بکار شده‌اند.
نبود برنامه‌ ریزی برای ایجاد تناسب میان فارغ‌ التحصیلان با آینده شغلی
وی با ابراز تاسف از این که حداقل در شرایط کنونی کنترل و نظارت بر روی تعداد فارغ ‌التحصیلین رشته های مهندسی در کشور وجود ندارد ادامه داد: در سالهای پیش برای ایجاد تناسب میان فارغ‌التحصیلین رشته‌ های مهندسی با آینده شغلی کشور هیچگونه برنامه ریزی انجام نشده است.
این مسئول با انتقاد از بی توجهی دولت و دانشگاهها به این امر افزود: دولت و دانشگاهها به این موضوع توجه نکرده اند و سازمانهای نظام مهندسی هم نتوانسته‌ اند در بیان کردن این موضوع موثر باشند و دانشگاهها را مجاب بمحدود کردن پذیرش دانشجو کنند.
وی با ابراز امیدواری از این که با خروج اقتصاد از رکود، وضعیت ساخت‌وسازها بهتر گردد عنوان کرد: البته نیل به این هدف مشروط به این است که تعداد فارغ‌التحصیلین مهندسی کنترل گردد، چون در شرایط کنونی در وضعیت خوبی از این نظر قرار نداریم.


ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی اظهار داشت: درواقع نبود نظارت و کنترل روی افزایش بی رویه فارغ‌التحصیلین مهندسی یکی از مشکلات در کل کشور است که باید دولت و مسئولین برای آن چاره‌ای بیندیشند. یا این که کماکان باید منتظر بمانیم تا فارغ‌التحصیلین بصورت مداوم از دانشگاهها خارج شوند و نهایتا در مقطعی بجایی برسیم که داوطلبان انتخاب رشته دانشگاهی دیگر رغبت و تمایلی برای تحصیل در رشته ‌های مهندسی نداشته باشند.
نقش نظام مهندسی در کیفیت ساختمانها
کامران هم چنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش موثر سازمان نظام مهندسی در بالاا رفتن کیفیت ساخت‌وسازها و اجرای قوانین در کل کشور افزود: علاوه بر کلانشهرها، سازمان نظام مهندسی حتی در شهرهای کوچک و بزرگ هم موثر بوده و بخصوص جلوه این موضوع را در شهرهای کوچک با جمعیت بین پنجاه تا صد هزار نفر بطور آشکار میتوان مشاهده کرد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در شهرهای بزرگ به علت این که پروژه‌های بزرگ و مهندسی از قبل وجود داشته است، شاید نقش سازمان نظام مهندسی چندان بچشم نیاید، ولی در شهرهای کوچک این موضوع را بصورت کاملا واضح میبینیم.
وی تاکید کرد: هرچند نمیشود گفت که به حد ایده‌آل در صنعت ساختمان رسیده‌ایم، ولی سازمان نظام مهندسی نمره قابل قبولی را در بالا رفتن سطح وضعیت ساخت‌وسازها بویژه در بخش ساختمان و بنیان آن میگیرد.
کامران در خاتمه افزود: در دیگر بخشها مانند حوزه شهرسازی چون فعالیتها دیرتر شروع شده و یا تعداد متخصصین کم تر بوده، شاید در اوایل راه باشیم و پیشرفت چندانی نداشته باشیم، ولی در بخش ساختمان، سازمان نظام مهندسی بصورت فیزیکی و محتوایی خیلی موثر بوده است.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

 

کانال آموزش الکترونیک در تلگرام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ مرداد ۹۶
1265 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0