دستگاه‌های مربوط ایمنی ساختمان‌های کردستان را دریابند

آسیب‌پذیری بالای ساختمان‌های کردستان در نبود ضوابط ایمنی

اجرا نشدن ضوابط ایمنی ساختمان‌ها به ویژه در حوزه اطفاء، ساختمان‌های کردستان را بسیار آسیب‌پذیر کرده است. چند سال پیش جلساتی به منظور تعیین ضوابطی در حوزه اطفا با حضور اعضای نظام مهندسی، آتش‌نشانی و اداره استاندارد برگزار شد. برخی از مهندسین نیز به دلیل ابلاغ نشدن دستورالعملی در زمینه تاسیسات اطفاء، در طراحی‌های خود و در نقشه‌ها آن را لحاظ نمی‌کنند. ناوگان خودرویی آتش‌نشانی نیز فرسوده است و جدیدترین خودروی آتش‌نشانی در سال 88 به این مجموعه اضافه شده است. متاسفانه اعتبارهای اختصاص یافته برای مدیریت بحران و آتش‌نشانی توسط مسئولین وقت در محل‌های دیگر هزینه شده است. وضعیت بیمه ساختمان‌های مسکونی در شهرها و روستاهای کردستان با ضریب چهار درصد در ردیف 19 کشوری قرار دارد.

کد خبر: 6233 تاریخ انتشار: دوشنبه ۴ بهمن ۹۵ - ۳:۳۴ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،ضوابط ایمنی ساختمان‌ها در زمینه مقابله با آتش‌سوزی‌ها در اکثر قریب به اتفاق استان‌ها رعایت می‌شود. اما اجرا نشدن این ضوابط به ویژه در حوزه اطفاء، ساختمان‌های کردستان را بسیار آسیب‌پذیر کرده است.آسیب‌پذیری بالای ساختمان‌های کردستان در نبود ضوابط ایمنی

آسیب‌پذیری بالای ساختمان‌های کردستان در نبود ضوابط ایمنی

آسیب‌پذیری بالای ساختمان‌های کردستان در نبود ضوابط ایمنی

آسیب‌پذیری بالای ساختمان‌های کردستان در نبود ضوابط ایمنی

این ضوابط در استان کردستان، در ۲ بخش اعلام و اطفا وجود دارد که تنها در بخش اعلام و آن هم نه به صورت کامل اجرا می‌شود.

ایجاد سیستم‌های اطفاء در ساختمان‌های بزرگ‌تر برای کنترل آتش تا رسیدن آتش‌نشانی بسیار ضروری است اما پایان کار همه ساختمان‌ها بدون وجود این ضوابط داده می‌شود.

اعلام نشدن ضوابطی در حوزه اطفا به نظام مهندسی یا از سوی نظام مهندسی به مهندسین ناظر، نبود استاندارد و قانون مشخصی برای رعایت ایمنی ساختمان‌ها در مقابل آتش‌سوزی در شهرداری‌های کردستان، ایمنی ساختمان‌های شهرهای کردستان را به پایین‌ترین حد رسانده است.

عضو هیات رئیسه گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی کردستان بیان کرد: چند سال پیش جلساتی به منظور تعیین ضوابطی در حوزه اطفا با حضور اعضای نظام مهندسی، آتش‌نشانی و اداره استاندارد برگزار شد و نتیجه آن برای تصویب در سال ۹۳ به شورای فنی استان ارسال شد. این شورا بدون حضور مهندس تاسیسات تصمیم بر این گرفت که این دستورالعمل مورد کارشناسی مجدد قرار گیرد.

مهندس خالد کریمی افزود: بارها از طرف سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج به سازمان نظام مهندسی مراجعه کرده‌اند که چرا مهندسین تاسیسات آتش‌نشانی را در ساختمان‌ها طراحی نمی‌کنند. در ادامه بیان کرد: استان همدان ۱۴ سال پیش این ضوابط را مشخص کرده است و امروز در مورد کیفیت مصالح کار می‌کند.

کریمی اشاره کرد: ساختمان‌ها به دلیل نداشتن تاسیسات توسط شهرداری جریمه می‌شوند و تنها به این موضوع اکتفا می‌شود. برخی از مهندسین نیز به دلیل ابلاغ نشدن دستورالعملی در زمینه تاسیسات اطفاء، در طراحی‌های خود و در نقشه‌ها آن را لحاظ نمی‌کنند.

** بسیاری از ساختمان‌های سنندج حتی امکانات اعلام حریق هم ندارند

در حالی که رعایت سیستم اطفاء حریق در ساختمان‌ها به دلیل نبود دستورالعملی اجرایی نمی‌شود و به صورت معدود و به ابتکار برخی مهندسین اجرایی می‌شود اما به اذعان مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج بسیاری از ساختمان‌های این شهر حتی امکانات اعلام حریق هم ندارند. حال این سئوال پیش می‌آید چگونه این ساختمان‌ها توانسته‌اند مدارک پایان کار خود را نیز دریافت کنند.

رامین اسدنژاد، مدیر عامل آتش نشانی سنندج، بیان کرد: بسیاری از مجتمع‌های تجاری سنندج و حتی مجتمع‌های بزرگ مسکن مهر غیرایمن هستند و از امکانات اطفاء و اعلام حریق بی‌بهره هستند. وی ادامه داد: مباحث مربوط به ایمنی مختص نظام مهندسی است. مهندسین ناظر باید به طور مرتب در مراحل ساخت حظور داشته باشند اما متاسفانه بیشتر اوقات به طراحی نقشه اکتفا می‌کنند.

وی همچنین، ضمن اشاره به کمبودهای آتش‌نشانی سنندج گفت: این مجموعه فاقد بالابر هیدرولیکی است و در صورت آتش‌سوزی در ساختمان‌های مرتفع با مشکل مواجه می‌شویم. ناوگان خودرویی آتش‌نشانی نیز فرسوده است و جدیدترین خودروی آتش‌نشانی در سال ۸۸ به این مجموعه اضافه شده است. تلاش کرده‌ایم سایر تجهیزات را کمی به‌روز کنیم هرچند با وضعیت مطلوب فاصله داریم. وی اشاره کرد: برای تهیه بالابر هیدرولیکی ۵۲ متری نیاز به ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ریال اعتبار داریم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کردستان نیز در این زمینه گفت: نبود بالابر در آتش‌نشانی سنندج پیگیری شده است و راه حل‌هایی برای تهیه نردبان و بالابر به شهرداری ارائه شد. شرکت‌های سازنده داخلی به شهرداری معرفی شد و راه‌هایی همچون بهره گرفتن از تهاتر برای خرید این بالابر مشخص شد.

آرتیکاس اقبال بیان کرد: بیشتر ادوات و امکانات آتش‌نشانی سنندج فرسوده است و باید به‌روز شود که این کار نیاز به تامین اعتبار دارد.

وی درباره اعتباراتی که در گذشته برای این کار در نظر گرفته شده بود، گفت: متاسفانه اعتبارهای اختصاص یافته برای مدیریت بحران و آتش‌نشانی توسط مسئولین وقت در محل‌های دیگر هزینه شده است و درباره نبود امکانات و شرایط ایمنی در برخی از ساختمان‌ها اظهار کرد: بعد از سال‌ها هنوز هم چند مجتمع تجاری در سنندج پایان کار ندارند.

وی تاکید کرد: مردم هم باید خود توسعه یافته فکر کنند چرا که با رعایت ایمنی و مقررات جان و مال آنها مصون می‌ماند.

وی به کم‌توجهی مردم اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال وضعیت بیمه ساختمان‌های مسکونی در شهرها و روستاهای کردستان با ضریب چهار درصد در ردیف ۱۹ کشوری قرار دارد.

ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در مورد ایمنی ساختمان و مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران که درباره حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق است بخشی از ایمنی که بیشتر در حوزه اعلام حریق و خروج اضطراری است را مشخص کرده است.

به نظر می‌رسد ضروری است مجموعه استانداری، ستاد مدیریت بحران، شهرداری و نظام مهندسی برای تعیین و ضرورت لازم‌الاجرا کردن ضوابط اعلام و اطفاء حریق در ساختمان‌ها راهی بیابند و فکری کنند زیرا اکنون که فرصت پیشگیری وجود دارد می‌توان کاری کرد و در صورت رخ دادن حوادثی همچون پلاسکو تنها پشیمانی و اندوه است که باقی می‌ماند.

منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ بهمن ۹۵
1151 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0