گزارش بازدید مدیرکل دفتر تشکلهای مهندسی وزارت راه و شهرسازی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز گزارش بازدید مدیرکل

گزارش بازدید مدیرکل دفتر تشکلهای مهندسی وزارت راه و شهرسازی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز روز شنبه چهارم شهریور نود و شش میزبان دکتر شیبانی اصل مدیر کل دفتر تشکلهای وزارت راه و شهرسازی و هیات همراه ، مهندس رضایی مدیر کل راه و شهر سازی البرزو هم راهان و مهندس جی افرام عضو هیات رئیسه شورای مرکزی بود.

کد خبر: 960626020 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۶ شهریور ۹۶ - ۳:۴۵ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز روز شنبه چهارم شهریور نود و شش میزبان دکتر شیبانی اصل مدیر کل دفتر تشکلهای وزارت راه و شهرسازی و هیات همراه ، مهندس رضایی مدیر کل راه و شهر سازی البرزو هم راهان و مهندس جی افرام عضو هیات رئیسه شورای مرکزی بود.بازدید مدیرکل دفتر تشکلهای مهندسی وزارت راه و شهرسازی از سازمان

بازدید مدیرکل دفتر تشکلهای مهندسی وزارت راه و شهرسازی از سازمان

گزارش بازدید مدیرکل دفتر تشکلهای مهندسی وزارت راه و شهرسازی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

گزارش بازدید  مدیرکل دفتر تشکلهای مهندسی وزارت راه و شهرسازی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

در آغاز این نشست رئیس سازمان بعد از خیرمقدم به میهمانان و گرامی داشت هفته دولت ، یاد و خاطره شهدای دولت از جمله شهید رجایی و شهید باهنر را گرامی داشته و سپس ، با اشاره به برخی مشکل ها در استان همچون مشکلات مربوط به ساخت و سازهای با متراژ پایین در سطح استان خواستار ارایه راه کارهای عملی برای رفع این مشکلات گردید.
در ادامه دکتر شیبانی اصل هم با اشاره به توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی بر حفظ استقلال سازمانهای نظام مهندسی، رویکرد این وزارت را پیرامون ۳ محور حمایت، هدایت و نظارت ذکر کرد.
شیبانی با اشاره به همکاریهای جدید ایجاد شده میان وزارت و شورای مرکزی سازمان، بازدید اخیر را یکی از نتایج این همکاریها دانست.
ویژگی استان های البرز و تهران و الگو برداری سایر استان ها از روشهای مورد استفاده در این دو استان از دیگر نکات ذکر شده توسط شیبانی اصل بود که ضرورت دقت و بررسی بیش تر روش های مورد استفاده را دوچندان میسازد.
شیبانی با تاکید بر وجود مشکلات جدی در روشهای ارایه خدمات مهندسی که موجبات نارضایتی تمام دست اندرکاران صنعت ساختمان فراهم می آورد هدف از بازدید از سازمانهای نظام مهندسی را آسیبشناسی همین مشکلات و یافتن راه کارهای مناسب برای رفع آن ها نام برد.
او با تقدیر از ریاست سازمان البرز که مشکلات موجود را به شفافیت بیان میکند، با تاکید بر ضرورت ریشه یابی مشکلات، از آمادگی کامل وزارت راه و شهرسازی برای تدوین آیین نامه های لازم خبرداد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اصرار بر تداوم روشهای سنتی را یک خطای فاحش عنوان کرد که از جمله سبب عدم موفقیت مهندسین کشور برای حضور جدی در رقابت با صنعت ساختمان دنیا خواهد شد.
مدیرکل دفتر تشکل های مهندسی ، با اشاره به جمعیت کثیر فارغ التحصیلین مهندسی از آن تحت عنوان سونامی افزایش مهندسین یاد کرد و با تاکید بر ویژگی حرفه ای و نه صنفی سازمانهای نظام مهندسی ایجاد شغل را خارج از وظایف این سازمانها دانست و توجه به کارآفرینی در حوزه های مرتبط از طرف خود مهندسین را یک الزام جدی نام برد.
وی، حدود اختیارات مدیران را تنها ، تصریح قانون دانست و با اشاره به اصلاح فرآیند ها بعنوان هدف بازدیدهای استانی ، اولویت را با روشهای ارشادی دانست.
شیبانی اصل هم چنین مشکل ساخت و سازهای با متراژ پایین را مشکل کل کشور دانست و از هیات مدیره استان ها خواست از تصویب دستور العملهای خارج از قانون در این مورد پرهیز کنند.

بازدید مدیرکل دفتر تشکلهای مهندسی وزارت راه و شهرسازی از سازمان


در ادامه مهندس قنبری با اعلام بعضی مشکلات مشترک نظام مهندسی ساختمان در استانها و بویژه در استان البرز از جمله مشکل ۲ نقشه ای بودن ساخت و سازها و موضوع صدور استحکام بنای مورد درخواست شهرداریها عنوان کرد و بر ضرورت رویکرد و نگاه مسئولان استانی در مورد پی گیری قضایی افرادی که مقررات ملی ساختمان را در حین ساخت مطابق بند های سی و دو و سی و چهار و چهل قانون نظام مهندسی رعایت نمیکنند تاکید کرد.
شیبانی اصل هم در پاسخ با تصریح بر لزوم یافتن راه حل مناسب برای جلوگیری از تخلف از نقشه های مصوب بر اجرای دقیق موازین و قوانین شهرسازی تاکید کرد.
مدیرکل دفتر تشکلهای مهندسی هم چنین تایید اتمام بنا مطابق مقررات ملی ساختمان و استاندارها را برای همه ساختمانها الزامی دانست و درج استحکام بنا را غیراصولی و خلاف دانست و گفت: استحکام بنا قابل تایید توسط مهندس ناظر و وظیفه او هم نیست.
شیبانی اصل بر لزوم تغییر فرمهای شهرداریها مبنی بر اتمام عملیات ساختمانی تاکید کرد.
وی خاطر نشان کرد: صوری بودن مجریان در حالیکه وظیفه اصلی ساخت بعهده آن هاست دلیل اصلی مشکلات به وجود آمده است و تنها راه کار آن برخورد جدی سازمان ها با مجریان صوری است و وزارت راه و شهر سازی در این مسیر صد در صد همراه سازمان ها خواهد بود.
در ادامه علی رضا مجربی کرمانی دبیر شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و عضو هیات مدیره البرز با تشکر از دکتر شیبانی برای هم کاری و هم فکری برای رفع مشکلات موجود به تشریح وضعیت ساخت و ساز در استان در سال های پیش پرداخت و در مورد مجریان هم با تاکید براین که ویژگیهای نظام فنی و اجرایی در مورد عملکرد مجریان ذی صلاح وجود ندارد، صلاحیتهای فعلی صادر شده برای مجریان را موید صلاحیتهای واقعی ندانست.
کوروش غفاری نایب رئیس اول سازمان نیز در صحبتهای خود از اهمیت طرحهای پژوهشی در استان البرز و آمادگی این سازمان جهت انجام امور پژوهشی همچون طرح مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی که تنها یک طرح صنفی نیست خبر داد و به پتانسیل ویژه این استان در زمینه های پژوهشی و علمی اشاره نمود .
غفاری در مورد ایرادات الگوریتم ارجاع که توسط شورای مرکزی به تمامی سازمانها ابلاغ شده است هم اشاراتی داشت و به ذکر چند مورد پرداخت .
شیبانی اصل تغییر مبانی قیمتگذاری خدمات مهندسی را نیازمند ارایه مدل پژوهش شده دانست و توصیه کرد با توجه به این که در آیین نامه جدید نیز ظرفیتهای اشتغال بعهده شورای مرکزی گذاشته شده است، استان البرز با توجه به پیشرو بودن در این گونه اقدامات با هماهنگی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان نسبت به مدلهای پژوهش شده اقدام نماید.
کاتب نایب رییس دوم سازمان و عضو شهرساز هیات مدیره البرز نیز در سخنانی ضمن خیر مقدم بمیهمانان با انتقاد از رویه فعلی محدودیت تعداد کار خواستار اصلاح این رویه شد.
کاتب هم چنین با اشاره به ناهم گونی ساخت و سازها در مناطق مختلف شهر و آشکار بودن تخطی از موازین شهرسازی خواستار برخورد جدی اداره کل راه و شهرسازی البرز با این گونه ساخت و سازها و صادر کنندگان مجوز ساخت آن شد .
در ادامه کاظمیان مدیر آموزش سازمان به ارایه گزارشی اجمالی از تلاشهای سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز در امور آموزشی پرداخت و به برگزاری نود هزار نفرساعت آموزش در بخش ارتقا پایه و برگزاری نوزده همایش آموزشی رایگان در یک سال گذشته را از دستاوردهای آموزشی سازمان نام برد.
کاظمیان هم چنین ازبرنامه واحد آموزش برای راه اندازی دوره های کارافرینی خبر داد.
دکتر شیبانی با تبریک موفقیتهای آموزشی البرز توصیه کرد با هماهنگی دفتر مقررات ملی نسبت به توسعه خدمات آموزشی اقدام گردد.
سیروسی دیگر عضو هیات مدیره سازمان نیز به انتقاد از ناکارآیی سیستمهای بازدارنده از تخلف ساختمانی در استان، این نقیصه را سبب ناکامی همت مهندسین برای توقف بخشیدن به ساخت و سازهای غیر اصولی دانست.
سیروسی خواهان فعال شدن ظرفیتهای ماده سی و پنج قانون و تبدیل شدن آن به ابزاری قدرت مند و بازدارنده از تخلفات ساختمانی شد.
جی افرام عضو هیات رییسه شورای مرکزی نیز با تشریح سیاستهای شورای مرکزی سازمان و ضمن مثبت خواندن روند اصلاح شرایط در دورههای اخیر ابراز امیدواری کرد این روند هرچه بیش تر به اصلاح و بهبود شرایط ساخت و ساز منجر گردد.
در ادامه تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی البرز با اشاره به نوپا بودن بلوغ تدریجی نظام مهندسی ساختمان استان البرز و سیر تعالی آن ، مشکلات ساخت و ساز را ناشی از اجرایی نشدن ضوابط معین گردیده در طی سی و پنج سال دانست .
رضایی با اشاره به این نکته که از چهل نوع حادثه غیرمترقبه شناخته شده در دنیا، سی نوع آن در کشور ما حادث میشود، بر لزوم بررسی جدی وضعیت ساخت و ساز و ضوابط گرداوری شده تاکید کرد.
رضایی هم چنین با تصریح این نکته که بیش از نیم قرن از گرداوری قانون ماده صد شهرداری میگذرد بازنگری این قانون و قوانین معماری و شهر سازی را یک الزام دانست و حل مشکلات موجود را نیازمند عزم جدی همه دستگاه های دخیل عنوان کرد.
در ادامه شیرازپور از پیشکسوتان مهندسی البرز و مشاور شورای مرکزی سازمان ضمن تشکر از توجه وزارت راه و شهرسازی بموضوع تخلف در گرفتن گواهیهای استحکام بنا از مهندسان بر وجود این مشکل در کارشناسین رسمی دادگستری نیز تاکید کرد.
شیراز پور ضمن اشاره به تقویت بنیه آموزشی سازمانهای استانها، پیشنهاد داد اجازه داده شود تا دوره های ارتقای پایه توسط سازمانهای برگزار شود.

او موضوع تعیین زمان مشخص برای مسوولیت مهندسین را نیز از دیگر دغدغه های جامعه مهندسی دانست که لازم است برای آن تدبیری اندیشیده گردد.
شیبانی اصل نیز ضمن تاکید براین که درصورت کوتاه شدن زمان مسوولیت بیم کاهش کیفیت ساخت و سازها وجوددارد ، بموضوع طول مدت مسوولیت مهندسین و روشهای مرسوم از جمله بیمه مسوولیت مهندسی در دیگر کشورها برای تامین مشکلات مهندسین در این مورد اشاره کرد .
شیبانی اصل هم چنین ارایه آموزشهای ارتقا پایه از طرف سازمان ها را علیرغم آسیبها و شائبه های گذشته قابل مذاکره با دفتر مقررات ملی ساختمان دانست.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کلید سوالات آزمون نظام مهندسی برق شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ شهریور ۹۶
1280 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0