ساخت چهارصد واحد مسکونی سیل زدگان پل‌دختر معاونت فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

آسیب‌پذیری روستاهای بدون طرح هادی در برابر سیل

معاونت فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی بیان کرد: آسیب پذیری خانه های مستقر در روستاهای بدون طرح هادی در برابر سیل بیش تر است.

کد خبر: 980128003 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ فروردین ۹۸ - ۹:۴۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،معاونت فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی بیان کرد: آسیب پذیری خانه های مستقر در روستاهای بدون طرح هادی در برابر سیل بیش تر است.

آسیب‌پذیری روستاهای بدون طرح هادی در برابر سیل

آسیب‌پذیری روستاهای بدون طرح هادی در برابر سیل

نظام مهندسی خبر داد: روستاهای بدون  طرح هادی در برابر سیل آسیب پذیرتر هستند

فرامرز ذوقی گفت: هنگام بروز سیل بطور معمول خانه های شهری مشکلات کم تری نسبت به خانه های روستایی دارند و بیش تر آسیب پذیری ناشی از بروز سیل متوجه خانه های روستایی می گردد.
ذوقی ادامه داد: همه شهرها از طرح جامع و تفصیلی برخوردار هستند و مشاور شهرسازی که پیشنهاد دهنده طرح‌های جامع و تفصیلی است موضوعات مختلف مرتبط با آسیب پذیری ساختمان‌ها را مطالعه میکند و سپس کمیسیون‌هایی هستند که این دو طرح را پس از بررسی نهایی به تصویب میرسانند.
وی اظهار داشت: در این مطالعات به موضوع جمع آوری آب های سطحی نیز پرداخته میشود بنابراین شهرهای ما که دارای مطالعات طرح‌های جامع و تفصیلی هستند مشکلات کمتری در برابر بروز سیل دارند.
معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: بیش تر مشکلات مربوط به بروز سیل در حوزه ساخت و ساز در روستاهای بدون طرح هادی اتفاق می افتد زیرا در روستای بدون طرح هادی، موضوعی مانند جمع آوری آب های سطحی مطالعه نشده است لذا خانه های روستایی در برابر سیل مستعد خسارت خواهند بود.
ذوقی تصریح کرد: در مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، بصورت کلی به بارگزاری های ساختمان از جمله بارگزاری های ناشی از برف و باران یا پدیده هایی دیگر اشاره شده است و مهندسین محاسب نیز در اعمال بارگزاری هایشان، این موضوع را در نظر میگیرند و اندازه ساختمان‌ها را بر آن مبنا محاسبه میکنند.
ذوقی عنوان کرد: اینکه در مقررات ملی ساختمان، ضوابطی در مورد عوارض ناشی از سیل بر ساختمان تعریف شده باشد وجود ندارد ولی مهندس طراح در ساختمان سازی باید ضوابط مربوط به بستر ساختمان‌ها را رعایت کند به این معنا که فونداسیون ساختمان را در چه بستری قرار میدهد و آیا این بستر مستعد رانش، نشست یا شسته شدن و مواردی از این قبیل هست یا خیر؟

آسیب‌پذیری روستاهای بدون طرح هادی در برابر سیل

وی بیان داشت: طبق ضوابط مزبور، کنترل یا خاک شناسی کلیه ساختمان‌های دارای هفت سقف بیش تر و کلیه ساختمان های دارای بیش از ۲ هزار مترمربع زیربنا باید توسط شرکت های آزمایشگاهی ژئوتکنیک انجام گیرد و سپس مهندس محاسب از این ضوابط استفاده و فونداسیون ساختمان را محاسبه میکند.
معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: ضوابط مربوط به بستر فونداسیون ساختمان‌ها در مبحث ششم و مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان مورد اشاره قرار گرفته و متولی مستقیم آن آزمایشگاه های ژئوتکنیکی هستند که خاک آن منطقه را بررسی میکنند.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در این مورد اظهار داشت: از مجموع ۲ هزار و پانصد و نود و شش روستای بالای بیست خانوار استان ۲ هزار و چهارصد و هشتاد و شش روستا دارای طرح هادی و صد و ده روستا فاقد طرح هادی هستند.
مجید معصومی گفت: از مجموع ۲ هزار و پانصد و نود و شش روستای بالای بیست خانوار استان تا به حال طرح هادی در نهصد و سی و چهار روستا اجرا شده و یا در دست اجراست.
معصومی گفت: پارسال چهارصد و شصت و شش طرح هادی در روستاهای خراسان رضوی مورد بازنگری قرار گرفت و بازنگری طرح هادی دویست و نه روستای دیگر با اعتبار چهل و پنج میلیارد ریال در دست تهیه است.

منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی برق

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ فروردین ۹۸
776 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0