تایید امضا فروشی مهندسان ساختمان توسط اسلامی محمد اسلامی

تایید امضا فروشی مهندسان ساختمان توسط اسلامی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که مشکلات سازمان نظام مهندسی باید با قانون فعلی حل گردد و هدف این سازمان اجرای قانون باش، بیان کرد: حوزه مهندسی ساختمان با تغییر نسل و شیوه‌های فرآیندی ساخت‌وساز امروز نتوانسته است منطبق گردد.

کد خبر: 971002017 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ دی ۹۷ - ۷:۰۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی​ کشور،وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که مشکلات سازمان نظام مهندسی باید با قانون فعلی حل گردد و هدف این سازمان اجرای قانون باش، بیان کرد: حوزه مهندسی ساختمان با تغییر نسل و شیوه‌های فرآیندی ساخت‌وساز امروز نتوانسته است منطبق گردد.

تایید امضا فروشی مهندسان ساختمان توسط اسلامی

تایید امضا فروشی مهندسان ساختمان توسط اسلامی

تایید امضا فروشی مهندسان ساختمان  توسط وزیر راه و شهرسازی/هدف سازمان نظام مهندسی اجرای قانون باشد

محمد اسلامی در نشست هم‌اندیشی برای اعتلای مهندسی با عنوان این که پیشرفت مهندسی در کشور قابل‌توجه بوده است اما این پیشرفت‌ها شایسته تمدن باستانی ایران نیست، گفت: ما در گذشته استعداد و ظرفیت بالایی در حوزه مهندسی ساختمان داشته‌ایم که با تغییر نسل و شیوه‌های فرآیندی ساخت‌وساز امروز نتوانسته است منطبق گردد و بهمین خاطر امروزه دچار عقب‌افتادگی‌هایی شده‌ایم و این‌ بار سنگینی است که رفع آن ‌بر دوش ماست.
وی با عنوان این که سازمان نظام‌مهندسی یک انجمن صنفی که مسائل آن صنفی باشد نیست بلکه یک نظام حرفه‌مند، اعتبارده و صاحب صلاحیت است، تصریح کرد: باید دقت کرد که این سازمان یک نظام اعتمادآفرین است و اگر دچار کاستی و آفت گردد طبیعی است که نمی‌ تواند به رسالت خود عمل کند.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که ساخت‌وساز در حال حاضر در دوره رکود به سر می ‌برد، ادامه داد: با توجه به شرایط امروزه کشور دولت سیاست ‌هایی را برای یک حرکت جسورانه جهت خروج از رکود و برون‌رفت از وضعیت موجود اتخاذ کرده که برنامه وزارت راه و شهرسازی نیز بر آن استوار است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم، عدم عرضه و تقاضا در موضوع مهندسی را آسیبی جدی ذکر کرد و افزود: در حال حاضر این مسئله بیش ترین مشکل را در جامعه مهندسی ایجاد کرده است زیرا تنها برای شش درصد این جامعه در کشور کار وجود دارد و با هر فرمولی که ارجاع کار صورت گیرد شش درصد است.
وی گفت: باید دقت کرد که استاندارها و تولید مصالح در کشور چه میزان دوره زا و برون‌نگر است و سازگاری با نظامت بین‌المللی را برای صدور خدمات فنی و مهندسی دارا است.
وی با تأکید بر این که در صورت حل مسائل کلان می ‌توان به اعتلای مهندسی در کشور امیدوار بود، اظهار داشت: باید از فضای منازعات فاصله گرفته و باید از تنازعات، تقابل و ناسازگاری دور شد و با سبکی بال و تعاملات سازنده جهت اثربخشی هر چه بیش تر در مسیر پیش رو قدم برداشت.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر این که نکته حائز اهمیت در مسئله سازمان نظام‌مهندسی ساختمان اجرای دقیق به قانون است، افزود: حتی اگر این قانون ابهاماتی نیز داشته باشد بازهم تنها ملاک عمل باید این قانون باشد البته این مسئله نافی اصلاح ابهامات موجود نیست و اگر می‌ خواهیم به ‌سوی اصلاحات در سازمان جلو رویم باید در مرحله اول مشکلات فعلی را طبق قانون موجود حل کنیم زیرا نمی‌ توان برای اصلاح قانون منتظر ماند و باید دقت کرد که اگر رویه فعلی ادامه یابد همین مقدار تأثیری که سازمان نظام‌مهندسی در جامعه دارد از میان خواهد رفت و شیرازه کار نیز فرو می‌ریزد.
وی با عنوان این که امروز یکی از بزرگ ‌ترین ناهنجاری‌های کشور عدم توجه به شهرسازی و ضوابط آن است، گفت: این امر سبب شده تا ما در حال حاضر هیچ کنترلی بر روی شهرسازی در شهرها نداشته باشیم؛ البته کنترل معماری و ساختمان نیز همانند شهرسازی است و هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است و در حال حاضر تلفات سرمایه و منابع در حوزه ساخت‌وساز وجود دارد که این نشان‌ دهنده راه سخت ما برای آینده در پیشرو است.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: مطمئناً اگر بیست سال پیش یا بیشتر سی سال قبل در مورد نظام‌مهندسی صحبتی به میان می ‌آمد به ‌طور حتم می‌ توان ادعا کرد که یک دهه لازم بود تا در زمینهٔ فرهنگ‌سازی در حوزه نظامت ساخت‌وساز همچنین استانداردسازی مصالح، شیوه‌های طراحی مهندسی و قابلیت سازی برای تربیت نیروی کار ماهر اقدام گردد تا با این روش هر فردی که در این صنعت در حال کار است نسبت به عملی که انجام می ‌دهد پاسخگو باشد به این خاطر که نمی ‌توان شناسنامه ساختمان را تنها یک کالبد در نظر گرفت بدون این که مشخص گردد چه تضامینی برای افراد طراح، تولیدکننده مصالح و اجراکننده در آن وجود دارد که اینک هیچ تضمینی در آن نیست. باید توجه گردد که فرد یا مجموعه سازنده از فاز صفرتا ساخت، تکمیل و ارائه پاسخگو باشند همان‌ گونه که در صنایع پیشرفته این رویه رایج است.
وی با ابراز تأسف از این که امروزه مردم زمانی که خانه‌ای را خریداری می‌کنند با سکونت در آن متوجه مشکلات بسیار خانه خریداری ‌شده می‌ شوند که هیچ‌کس پاسخگوی این مشکلات بوجود آمده نیست، یاد آور شد: صاحب‌خانه‌ها در این شرایط مجبورند تا هزینه‌های غیرمتعارف زیادی نیز پرداخت کنند تا خانه قابل سکونت گردد. به هر صورت باید یک جامعه حرفه‌ای در کشور شکل می‌ گرفت تا مشخص گردد که حیطه مسئولیت افراد و تضامین آن ‌ها چگونه است و چه افرادی برای احقاق حق مردم بر این افراد نظارت می‌ کنند.
وزیر راه و شهرسازی با عنوان این که شیوه‌های ساختمان‌سازی در کشور به ‌سوی صنعتی سازی پیش رفته است اما نظام هوشمندی که این فرآیند را کنترل کند در کشور همزمان با آن جلو نرفته است، گفت: این امر به این خاطر است که سازمان نظام‌ مهندسی ما به بلوغ نرسیده، مجهز نیست و به سیستم‌ های پیشرفته نظارتی تجهیز نشده است تا بتواند بر فرآیند ساخت به ‌صورت برخط نظارت و رفتار عملکردی ساختمان را طبق نقشه‌های تهیه‌شده ارزیابی کند.
وی با اشاره به این که حجم بسیاری از کار و تکالیف انجام ‌نشده پیش روی ما قرار دارد که جامعه مهندسی ما باید به آن بپردازد تصریح کرد: امروزه این فضایی که شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در آن قرارگرفته نباید ادامه‌دار باشد و بنده اجازه نمی‌ دهم که این روند ادامه یابد زیرا ما یک خانواده هستیم و این مسئله سیاسی نیست.

تایید امضا فروشی مهندسان ساختمان توسط اسلامی

اسلامی گفت: مسئولیت ‌های قانونی وجود دارد که ما را در برابر جامعه مسئول می ‌کند و باید هرچه زودتر از این وضعیت خارج‌شده و بلاتکلیفی که امروزه در این سازمان مشاهده می گردد به اتمام رسد.
وی افزود: شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی براساس قانون دارای تکالیف روشن است که باید به این تکالیف را به‌ صورت دقیق انجام دهد، با این‌حال اینک شاهد آن هستیم که تعدادی از اعضای شورای مرکزی در انتخابات گذشته اعضای نظام‌مهندسی استان ‌ها یا شرکت نکرده، یا از انتخابات بازمانده‌اند و یا رای نیاورده‌اند تا مجددا عضو هیئت‌مدیره استان خود شوند تا بتوانند در شورای مرکزی این سازمان حضور داشته باشند و استان‌ ها اصرار دارند تا به علت این امر مجددا نمایندگان جدیدی برای حضور در شورای مرکزی معرفی کنند.
اسلامی گفت: البته ما امروز بدنبال آن هستیم تا قانون به‌ طور دقیق در این مورد اجرایی گردد و از دعواهای شخصی ،نادیده گرفتن حقوق افراد و جوسازی‌های اختلاف افکن پرهیز گردد.
وی با تأکید بر این که اگر شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان مدعی است که هماهنگ و یکپارچه است باید به‌ طور طبیعی جلسات ماهیانه خود را برگزار کند، افزود: انتظار فوری من از این شورا این است که شورای مرکزی نشست های خود را تا تاریخی که حکم اعتبار دارد به ‌صورت مستمر ادامه دهد و اگر قرار نیست این شورا ادامه فعالیت داشته باشد باید به ‌صورت قانونی مجددا هیئت عمومی تشکیل نشست داده و انتخابات زودهنگام برگزار گردد که این مسئله در صورتی اتفاق خواهد افتاد که شورای فعلی یکپارچگی خود را برای ادامه کار نداشته باشد و ما مجبور شویم تا از طریق راه‌ های دیگری شورای فعلی نظام‌مهندسی را تعیین تکلیف کنیم.
اسلامی با عنوان این نکته مهم که در همه شرایط نباید چرخ حرکت سازمان نظام‌ مهندسی متوقف گردد، خاطر نشان کرد: باید تلاش کرد تا درک مشترکی بین این وزارتخانه و سازمان نظام‌مهندسی برای حل مشکلات بوجود آید و از خلق مسئله جدید جلوگیری گردد تا از مسائلی که پیش روی ماست به ‌درستی عبور کنیم.
* امضا فروشی خاتمه یابد
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که واقعاً در سیستم وزارت راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی تعارض منافع وجود دارد افزود: عدالت در کار مهندسی باید وجود داشته باشد و امضا فروشی خاتمه یابد زیرا ما معتقد هستیم که هرکسی که در حوزه مهندسی فعالیت می ‌کند باید یک سند به نام شرافت نامه امضا کند زیرا شرافت مهندسی بالاتر از اخلاق مهندسی است.
اسلامی یاد آور شد: هر فردی که در این حرفه مشغول می ‌شود باید برای کشور افتخارآفرین باشد و اثری بوجود آورد تا پیام‌آور دین، ایمان و قابلیت ‌های ملی مذهبی ایران بزرگ باشد زیرا این حرفه، حرفه نیست که هر فردی وارد آن می ‌شود به این مسئله توجه کند که به یک فرصت شغلی دست‌یافته است بلکه این حرفه یک خدمت شرافتمندانه و آبروی جامعه نظام‌مهندسی کشور است و باید افراد به اعتلای مهندسی توجه کنند.
وی با عنوان این که بسیاری از کشورهایی که درگذشته ازنظر مهندسی عقب‌تر از کشور ما بودند امروزه تحولات بزرگی را در حوزه نظام‌مهندسی شروع کرده‌اند، گفت: در این کشورها کمیت و کیفیت کار مهندسی بالا رفته به‌ گونه‌ای که بازدهی کاری آن ‌ها افزایش‌یافته است و باید ما نیز به سمتی حرکت کنیم تا ساختمان‌ سازی به‌ صورت بهینه و اقتصادی با تکنولوژی روز انجام گردد با ارتقاء دوره عمر ساختمان از مستهلک شدن منابع کشور جلوگیری گردد.
این عضو کابینه دولت دوم روحانی با اشاره به این که باید نتیجه فعالیت مهندسان در حوزه ساخت‌وساز به یک اثر فاخر دارای ارزش برای ثبت ملی منجر گردد، مطرح کرد : مهمترین مسائلی که در حال حاضر باید پیگیری گردد مسئله شورای مرکزی نظام‌مهندسی و تعیین تکلیف آن است که باید خیلی سریع برای آن تصمیمی اتخاذ کرد.
*مجددا کارگروهی که از گذشته بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی وجود داشته احیا گردد
وزیر راه و شهرسازی گفت: به نظر بنده باید مجددا کارگروهی که از گذشته بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی وجود داشته احیا گردد تا فوری‌ترین نیاز اصلاح قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان و آیین‌نامه اجرایی آن استخراج‌ گردیده و با تعامل بیشتر با وزارت کشور این نیازها از طریق دولت و اختیارات استانداران رسیدگی گردد زیرا امروز همکاری خوبی ما با وزارت کشور داریم.
این عضو کابینه دولت دوم روحانی برنامه اصلی این وزاتخانه را تولید انبوه مسکن برای اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه دانست و افزود: در این مقطع تاریخی کشور به نهصد هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیازمند است و ما تازه یک دوره انقباضی در ساخت‌وساز را سپری کرده‌ایم که این حوزه را در رکود قرار داده است.
اسلامی گفت: اینک با تقاضای فزاینده مسکن برای قشر کم درامد و متوسط جامعه روبرو هستیم و نکته کلیدی و حائز اهمیت این است که با سیاست‌های شفاف و روان و قابلیت سازی که انجام می ‌گیرد جریان تولید مسکن برای این قشر را به یک جریان فعال و پویا تبدیل کنیم تا این جریان سبب فعال شدن جامعه هدف گردد.
وی با اشاره به این که با حضور رئیس‌جمهور طرح ساخت چهارصد هزار واحد مسکونی رونمایی شده است، ادامه داد: از این تعداد دویست هزار واحد در شهرهای جدید، صد هزار واحد در شهرهای زیر پنجاه هزار نفر و صد هزار واحد نیز در بافت فرسوده ساخته خواهد شد البته چند کلان‌شهر که درگیر مسائل مختلف هستند و نیازمند یک سیستم چند وجهی برای ساخت مسکن هستند از این قاعده مستثنی شده‌اند.
وی اظهار داشت: همچنین تکمیل مساکن مهر در دستور کار است تا پنجاه هزار واحد بلاتکلیف این طرح نیز تعیین تکلیف گردد و ما برای ساخت و تکمیل مسکن‌های مورد اشاره و مسکن مهر به دنبال یک جریان مالی هستیم تا بتواند براساس ضابطه‌های مشخص‌شده به تولید مصالح و فعال شدن کارهای تولیدی نیز کمک کند.
اسلامی با عنوان این که در تولید این تعداد مسکن موضوع مهم استفاده از تمام ظرفیتهای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان است، یاد آور شد: باید این سازمان از نقطه صفرتا نقطه پایانی طرحهای پیش روی مسکن حضور داشته باش تا در قالب یک اسلوب و چهارچوب مشخص به نقش و وظایف ذاتی خود به ‌درستی عمل کند.
وی با تأکید بر این که بزرگترین مسئله که در این طرح‌ ها پیش‌بینی‌ گردیده است خروج بازار مسکن از رکود و انفعال است گفت: آغاز روند ساخت‌وساز بدون مشارکت کلیه مهندسان در کل کشور میسر نیست و باید یک آگاه‌سازی همه‌جانبه برای این برنامه از طریق آموزش مؤدیان در سراسر کشور صورت پذیرد.
اسلامی افزود: در طرح مذکور تجهیز فعالیتهای مهندسی و مهیا شدن زمینه برای فعالیت مهندسان حائز اهمیت است تا بتوانیم با کمک آن ‌ها وظیفه خود را به بهترین وجه صورت دهیم و در سال ۱۴۰۰ روسفید باشیم که تمامی موارد و ایراداتی که به مسکن مهر گرفته می ‌شود در این چهارصد هزار واحد مسکونی موجود نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ دی ۹۷
1048 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0