استفاده از توان تخصصی مهندسان در تمامی امور شهری شهردار یزد

استفاده از توان تخصصی مهندسان در تمامی امور شهری

شهردار یزد در جمع اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: از توان تخصصی مهندسان در تمامی امور شهری استفاده میکنیم

کد خبر: 190726005 تاریخ انتشار: جمعه ۴ مرداد ۹۸ - ۳:۳۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،شهردار یزد در جمع اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: از توان تخصصی مهندسان در تمامی امور شهری استفاده میکنیم

استفاده از توان تخصصی مهندسان در تمامی امور شهری

استفاده از توان تخصصی مهندسان در تمامی امور شهری

استفاده از توان تخصصی مهندسان در  تمامی امور شهری

نشست هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان دوم مرداد ماه با حضور عزیزی، شهردار و فرهمند، معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد برگزار گردید.
در آغاز این دیدار سالاری، ریاست سازمان استان، ضمن خیر مقدم به مهمانان به موضوع تعداد زیاد ساخت و سازهای بدون پروانه اشاره کرد و افزود: اگر مالکین نخواهند فرایند قانونی ساختمان سازی را طی کنند، سازمان نظام مهندسی نمیتواند به این موضوع ورود کند، در حالیکه شهرداری اهرم های قانونی در این زمینه را در دست دارد.
سالاری ادامه داد: حوادث اخیر در کشور نشان داد که ساختمانهای ما بشدت آسیب پذیرند و از این رو اهمیت ارتقاء کیفیت ساخت و سازها احساس می‌ گردد.
رئیس سازمان استان، یکی از چالش‌ ها را عدم صدور پروانه شهرسازی بر اساس شرایط فیزیکی ملک دانست و افزود: تا زمانیکه ساخت و ساز به صورت دو نقشه ای انجام گردد، عملاً ناظر ما نمی‌تواند کاری انجام دهد و به لحاظ قانونی متوقف می گردد.
سالاری، بر لزوم توجه به گزارشات ارائه گردیده از طرف مهندسین ناظر اشاره کرد و گفت: در صورتیکه به این گزارش‌ها اهمیت داده نشود به مرور ناظرین انگیزه های شان را از دست میدهند.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ما مربوط به رانت اطلاعاتی موجود در زمان صدور دستور تهیه نقشه ها در شهرداری است که دفاتر ما بشدت از این موضوع گله مندند و باید در این مورد، تدبیری اندیشید تا مردم بتوانند آگاهانه دفتر خود را انتخاب کنند.
سالاری در خاتمه بر لزوم اصلاح فرآیندهای کمیسیون ماده صد شهرداریها تأکید کرد و جهت هرگونه همکاری با شهرداری برای افزایش کیفیت ساخت و سازها اعلام آمادگی کرد. در ادامه نشست، چند نفر از اعضای هیئت مدیره و بازرسین مباحث خود در مورد موارد مرتبط با شهرداری را بیان کردند.
سپس فرهمند، معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد گزارشی از اقدامات صورت گرفته در شهرداری در زمان شورای شهر دوره پنجم ارائه نمود و مهم ترین این فعالیتها را اقدام برای مکانیزه نمودن صدور پروانه‌های ساختمانی، راه اندازی گشت ساختمان، ارائه تسهیلات صدور پروانه، صدور پروانه برای زمین های مشاعی، اصلاح ارزش معاملاتی در کمیسیون ماده صد، صدور پایان کار کلیه ساختمانها با اخذ شناسنامه فنی و ملکی و … دانست.
عزیزی، شهردار یزد هم در این نشست با اشاره به پیشینه تاریخی شهر یزد بیان کرد: پیشینیان ما بگونه‌ای در ساخت و سازهایشان عمل کردند که اکنون و بعد از گذشت سالیان زیاد یونسکو شهر یزد را بعنوان میراث جهانی معرفی کرد.
عزیزی، وظیفه ما در برابر نسل آینده را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: از آن جا که شرایط و ابزارها عوض شده ما نیز باید در کارها و فرایندهایمان تغییر اساسی دهیم تا بتوانیم میراثی گرانقدر برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

استفاده از توان تخصصی مهندسان در تمامی امور شهری

شهردار یزد تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از مردم فرآیندهای صدور پروانه را نمی‌ دانند که وظیفه داریم این موضوع را اطلاع‌رسانی کنیم تا به تدریج این فرهنگ غلط که “بساز و بعداً جریمه می دهی” را از بین ببریم.
وی بر لزوم ارائه آموزش‌ های نگرشی علاوه بر آموزش‌های فنی به افراد مرتبط تأکید کرد و افزود: کیفیت گزارشات ارائه شده از طرف مهندسین ناظر هم دارای اهمیت است که باید برای این امر نیز تدابیری بیندیشیم.
وی یاد آور شد: برخلاف تصور موجود معتقد هستم وقتی به سمت قانونمند کردن ساخت و سازها برویم و هرچه مراجعه به کمیسیون ماده صد شهرداریها کم تر گردد، هزینه‌های ما تصاعدی کاهش پیدا می‌کند.
عزیزی در خاتمه اعلام آمادگی کرد از توان تخصصی مهندسان در تمامی امور شهرداری استفاده کند.
متبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ مرداد ۹۸
841 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0