به‌روز رسانی طرح جامع کرمانشاه موجب کاهش تخلفات ساختمانی می‌گردد به‌روز رسانی طرح جامع کرمانشاه موجب کاهش تخلفات ساختمانی می‌گردد

به‌روز رسانی طرح جامع کرمانشاه موجب کاهش تخلفات ساختمانی می‌گردد

به‌روز رسانی طرح جامع کرمانشاه موجب کاهش تخلفات ساختمانی می‌گردد ، بازنگری و به‌روز رسانی طرح جامع کرمانشاه موجب کاهش تخلفات در ساخت و سازها می‌شود

کد خبر: 021114001 تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ بهمن ۰۲ - ۱:۰۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، به‌روز رسانی طرح جامع کرمانشاه موجب کاهش تخلفات ساختمانی می‌گردد ، بازنگری و به‌روز رسانی طرح جامع کرمانشاه موجب کاهش تخلفات در ساخت و سازها می‌شود

به‌روز رسانی طرح جامع کرمانشاه موجب کاهش تخلفات ساختمانی می‌گردد

به‌روز رسانی طرح جامع کرمانشاه موجب کاهش تخلفات ساختمانی می‌گردد

رئیس سازمان نظام مهندسی کرمانشاه بیان کرد:
به‌روز رسانی طرح جامع کرمانشاه موجب کاهش تخلفات ساختمانی می‌گردد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه اظهار داشت: بازنگری و به‌روز رسانی طرح جامع کرمانشاه موجب کاهش تخلفات در ساخت و سازها می‌شود.
نورالدین زارعی بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری که در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید، ادامه داد: طرح جامع یک طرح علمی است و باید در بازنگری این طرح طوری برنامه‌ریزی گردد که در ارائه خدمات هر سلیقه‌ای پوشش دهد.
زارعی با اشاره به قرار داشتن بخشی از جغرافیای ایران بر روی گسل زلزله و در پی آن وقوع زلزله‌هایی دهه‌های اخیر کشور که موجب خسارات جانی و مالی فراوانی شده است، گفت: طی بررسی‌های انجام شده مشخص شد با وجود اینکه شدت زلزله سرپل ذهاب بیشتر از زلزله بم بود، اما به علت رعایت بخشی از مقررات ملی ساختمان خسارات جانی و مالی به مراتب بسیار پایین‌تر از زلزله بم بود.
وی افزود: پیش از وقوع زلزله، تنها ۴۵ درصد ساختمان‌ها آئین نامه‌های ساخت و ساز را اجرا کرده بودند که همین امر آمار تلفات انسانی را به زیر یک هزار نفر رساند و باعث نجات جان بسیاری شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کرمانشاه با بیان اینکه هدف سازمان نظام مهندسی ساختمان اجرای کامل مقررات ملی به منظور جلوگیری از خسارات مالی و جانی ناشی از وقوع حوادث طبیعی است، اظهار داشت: اگر درصد اجرای آئین نامه‌های ساخت و ساز به حدود هشتاد درصد برسد قطعاً این خسارات کاهش چشمگیری خواهد داشت.
زارعی با تاکید بر اینکه ارتقا سطح کیفی ساخت و ساز را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: ساخت یک سازه ایمن و محکم ۲ الزام دارد که باید هر دو بحث رعایت گردد.
وی، نخستین الزام را استفاده از مصالح استاندارد و دومین را بحث نظارت بر ساخت و سازها دانست و ادامه داد: مسئولیت نظارت بر مصالح ساختمانی از جمله بتُن در مرحله توزیع، فروش و… بر عهده اداره کل استاندارد و دیگر الزام بر عهده مهندسین سازمان نظام مهندسی ساختمان است که در صورت بروز تخلف تنها وظیفه ارائه گزارش آن به شهرداری دارند.
به گفته زارعی، سازمان نظام مهندسی ساختمان موظف به نظارت بر ساخت و سازها است و قدرت اجرایی ندارد و شهرداری باید مانع آن ساخت و ساز شود.
وی با بیان اینکه بیش از صددرصد از ساخت و سازهای این استان تخلف ماده صد دارند، گفت: برای جلوگیری از این امر باید قوانین طرح جامع کرمانشاه بازنگری و به‌روز رسانی گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کرمانشاه با اشاره به علل به روز نشدن طرح جامع کرمانشاه، گفت: در صورت همت همه مسئولین زی‌ربط استانی، این طرح می‌تواند ظرف مدت چند ماه به روز رسانی گردد و به نتایج مطلوبی برسد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کرمانشاه گفت: علاوه بر به‌روز رسانی طرح جامع، هزینه‌های تخلف در ساخت و سازها برای متخلفین باید به قدری افزایش یابد که دیگر انجام تخلف برای آنها به صرفه نباشد.
وی گفت: این هزینه‌ها باید شامل صادر نکردن سند و پایان کار، محروم شدن از حق انشعابات آب، برق و گاز و… باشد چرا که متخلفین با پرداخت صرفاً جرایم ماده صد، آن جریمه را روی قیمت نهایی واحدهای ساخته شده سرشکن می‌کنند و عملاً هیچ ضرری شامل حال آنها نمی‌شود.
زارعی با اشاره به راهکارهای ساخت یک سازه ایمن و باکیفیت و اجرای مقررات ملی ساختمان، تصریح کرد: ساخت و سازها باید توسط مجری متخصص و ذی‌صلاح صورت گیرد که علاوه بر ساخت اصولی یک سازه از بروز خسارات جانی و مالی فراوان در صورت وقوع حوادث جلوگیری می‌کند.
وی، دیگر راهکار را برای داشتن یک ساختمان ایمن وجود آزمایشگاه‌های ژئوتکنیک و کنترل کیفیت جوش و بتن دانست که آزمایشگاه ژئوتکنیک با آزمایش خاک، جغرافیای مناسب را برای ساخت یک سازه مشخص می‌کند.
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی کرمانشاه، تعداد آزمایشگاه‌های ژئوتکنیک در استان از بیست مورد در گذشته به ۱۰۰ مورد افزایش یافته و هم‌چنین در حال حاضر ده آزمایشگاه کنترل جوش و سی آزمایشگاه کنترل بتن نیز در این استان وجود دارد.
وی، از راه‌اندازی سامانه جامع الکترونیک در استان با هدف ارجاع خدمات عادلانه برای ناظرین ساختمان‌ها خبر داد و افزود: با راه اندازی این سامانه انتخاب ناظر دیگر بر عهده مالک و سرمایه‌گذار نیست، بلکه بر اساس انتخاب سامانه و به صورت عادلانه خواهد بود.
زارعی، هم‌چنین از حذف نقشه‌های کاغذی خبر داد و گفت: این طرح برای نخستین بار در کشور و در نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه اجرایی شده است.
منبع: خبرگزاری مهر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ بهمن ۰۲
263 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0