بیکاری و مستاجری فعالان و تحصیل کرده های نظام مهندسی و مسکن در مازندران بیکاری و مستاجری فعالان و تحصیل کرده های نظام مهندسی و مسکن در مازندران

بیکاری و مستاجری فعالان و تحصیل کرده های نظام مهندسی و مسکن در مازندران

بیکاری و مستاجری فعالان و تحصیل کرده های نظام مهندسی و مسکن در مازندران ، به یکی از دغدغه های این بخش تبدیل شده به طوری که بیش از شصت درصد اعضا پروانه فعالیت ندارند

کد خبر: 001023001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۳ دی ۰۰ - ۹:۲۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، بیکاری و مستاجری فعالان و تحصیل کرده های نظام مهندسی و مسکن در مازندران ، به یکی از دغدغه های این بخش تبدیل شده به طوری که بیش از شصت درصد اعضا پروانه فعالیت ندارند

بیکاری و مستاجری فعالان و تحصیل کرده های نظام مهندسی و مسکن در مازندران

بیکاری و مستاجری فعالان و تحصیل کرده های نظام مهندسی و مسکن در مازندران
بیکاری و خانه به دوشی مهندسان ساختمان در مازندران
بیکاری و مستاجری فعالان و تحصیل کرده های نظام مهندسی و مسکن در مازندران به یکی از دغدغه های این بخش تبدیل شده به طوری که بیش از شصت درصد اعضا پروانه فعالیت ندارند.
سی و نه هزار مهندس راه و ساختمان در مازندران وجود دارد که از این تعداد حدود شصت درصد فاقد پروانه فعالیت هستند و از بیکاری رنج می‌برند. بیکاری گریبان جامعه مهندسی در مازندران و کشور را گرفته است و بسیاری از دانش آموختگان و فارغ التحصیلان این حرفه یا بیکار هستند و یا در مشاغل غیر از رشته‌های تخصصی به کار مشغول هستند.
این وضعیت در حالی است که سالانه بیش از ۸ میلیون متر مربع جواز ساختمانی در مازندران صادر می ‌گردد و سهم هر یک از مهندسان استان از آن ناچیز است. علاوه برای بیکاری نداشتن مسکن نیز و اجاره نشینی نیز دغدغه دیگر اعضای نظام مهندسی ساختمان در استان مازندران بشمار می‌رود.
موسوی جوان فارغ التحصیلی که به تازگی پروانه فعالیت خود را گرفته است، می ‌گوید: بعد از سال‌ ها بیکاری و اشتغال به عنوان کارآموز نزد دیگر مهندسان، تازه توانستم پروانه فعالیت خود را در یافت کنم.
موسوی با بیان اینکه سهمیه درنظر گرفته برای مهندسان پاسخگوی نیازها نیست، گفت: این مسئله سبب می ‌شود تا برخی از همکاران بصورت کارمزدی برای مهندسان دارای پروانه و دفتر کار و فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه برخی از همکارانم به علت نداشتن پروانه اشتغال بیکار هستند و برخی نیز برای تأمین درآمد و مسکن به شغل‌ های غیرمرتبط روی آورده اند خواستار برنامه ریزی برای حل مشکلات فراروی شد.
بیکاری و خانه به دوشی مهندسان ساختمان در مازندران
حمید سفیدگر، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با اشاره به اینکه جمعیت جامعه مهندسی در استان سی و نه هزار نفر است، افزود: نیمی از جامعه در فعالیت ‌های جانبی مشغول هستند و این فعالیت ‌ها بطور عمده مرتبط به ساختمان است.
پانزده هزار مهندس در مازندران پروانه فعالیت دارند
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با بیان اینکه پانزده هزار نفر دارای پروانه و بقیه فاقد پروانه اشتغال هستند، گفت: افرادی که فاقد پروانه هستند به طور مشخص در حوزه خدمات نظام مهندسی قلمداد نمی ‌شوند ولی در فعالیت‌ های مرتبط با صنعت ساختمان مشغول هستند.
سفیدگر با بیان اینکه ۷ رشته مرتبط به صنعت ساختمان از جمله معماری، شهرسازی، مکانیک و غیره وجود دارد، ادامه داد: هر یک از این رشته‌ها از ظرفیت ‌های متفاوتی برخوردار است و نمی ‌توان به طور مشخص سهمیه‌ای خاص برای مهندسان در این گروه‌ها در نظر گرفت.
سفیدگر با عنوان اینکه مجموعه مقررات ملی ساختمان موضوعات مختلفی را در رشته‌های ۷ گانه شامل می‌شود، افزود: برخی مباحث از جمله مبحث ببست و دوم هنوز اجرایی و عملیاتی نشده است.
وی با بیان اینکه مسائل مربوط به مبحث ۱۹ و اعلام حریق نیز اجرایی نشده است، گفت: هر چند مازندران از نظر گرداوری قوانین و اجرای مبحث ۱۹ نسبت به دیگر مناطق پیشگام هستند.
نرخ شصت درصدی بیکاری جامعه مهندسی
احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که به مازندران سفر کرده است، نرخ بیکاری جامعه مهندسان را بالای شصت درصد اعلام کرد و افزود: این نشان می ‌دهد یا مهندس بیکار است و یا در شغل ‌های غیرمرتبط مشغول کار هستند.
بیکاری و خانه به دوشی مهندسان ساختمان در مازندران
سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، نداشتن مسکن و اجاره نشینی را از دیگر دغدغه‌های فراروی جامعه مهندسی برشمرد و افزود: پنجاه و دو درصد جامعه مهندسی مستأجر هستند و با فعال کردن مبحث مقررات ملی، نگه‌داری و تعمیرات مسکن و تأسیسات، قانون بیمه مهندسان، تأمین اجتماعی و غیره می‌توان مشکل را حل کرد.
خرم از طراحی سامانه یکپارچه سازمان نظام مهندسی خبر داد و افزود: این سامانه شفافیت را تا هشتاد درصد بالا می‌برد و جلوی تخلفات را می‌گیرد.
به گفته وی، سامانه یکپارچه سازمان نظام مهندسی اسفندماه اجرایی می ‌گردد.
خرم، تهیه مسکن و اشتغال را دغدغه جدی مهندسان بیان کرد و خواستار تأمین زمین مناسب در قالب طرح جهش مسکن برای اعضای جامعه مهندسی شد.
بیکاری فارغ التحصیلان درد مشترک و بزرگ مازندران است و شمار قابل توجهی از جویندگان کار را این قشر تشکیل می‌ دهند.
محمود حسینی پور استاندار مازندران در نشست با اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی مازندران مازندران هم‌چنین خواستار افزایش مشارکت مهندسین و سازمان نظام مهندسی ساختمان و نقش آفرینی مهندسین جهت بازطراحی جغرافیای جدید و حضور فعال در حوزه‌های فنی در استان شد و ابراز داشت در این زمینه از حمایت کامل استانداری برخوردار خواهید بود.

وی در انتها خواستار تشکیل کارگروه ‌هایی با حضور مهندسین در شهرستان ها جهت بررسی ساختار و المان‌های آن شهر و ساخت و سازها در هر شهرستان شد و اظهار امیدواری کرد نظرات فنی این بررسی‌ ها توسط سازمان در اختیار استانداری قرار گیرد.
بیکاری دانش آموختگان معضل استان مازندران و درصد قابل توجهی از دانش آموختگان رشته‌ های مختلف نظیر رشته‌های هفت گانه نظام مهندسی از بیکاری رنج می‌برند.
منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ دی ۰۰
286 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0