بلاتکلیفی وضعیت رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رجبی هنوز در دفتر کارش است

بلاتکلیفی وضعیت رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

اسلامی در شرایطی ادامه‌ی فعالیت رجبی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان را بعهده‌ی اعضای شورای مرکزی گذاشته که شنیده‌ها از مخالفت اعضاء با این پیشنهاد حکایت دارد.

کد خبر: 971004002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ دی ۹۷ - ۱۰:۳۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،اسلامی در شرایطی ادامه‌ی فعالیت رجبی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان را بعهده‌ی اعضای شورای مرکزی گذاشته که شنیده‌ها از مخالفت اعضاء با این پیشنهاد حکایت دارد.

بلاتکلیفی وضعیت رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

بلاتکلیفی وضعیت رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

بلاتکلیفی وضعیت رییس سازمان  نظام مهندسی ساختمان کشور

وضعیت شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و ادامه فعالیت رییس آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. پس از لغو پروانه فرج‌الله رجبی _ ریاست سازمان نظام مهندسی توسط عباس آخوندی _ وزیر اسبق راه و شهرسازی که مدت زمان آن ۱ سال تعیین گردید، وی هم‌چنان بفعالیت خود ادامه می ‌دهد. این موضوع سبب شد تا آخوندی طی یادداشتی در فضای مجازی بنویسد «ریاست پیشین نظام مهندسی که تخلف‌ های مکرر وی از قانون با اقدام‌های آشکار او، بر همگان واضح است، هنوز با عنوان جعلی “رییس” در دفتر ریاست حاضر و با سمت نمایندگی مجلس به ریشِ قانون می ‌خندد».
ولی اسلامی بعد از روی کار آمدن، ابتدا دستور به لغو پروانه رجبی و سپس مدت زمان تعلیق پروانه رجبی که همزمان نماینده‌ی مجلس نیز هست را به ۲ ماه کاهش داد، لذا این برداشت ایجاد گردید که او می ‌تواند دوباره بعنوان رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان فعالیت کند. ولی خیلی زود مشخص گردید چنین موضوعی دارای موانع قانونی است؛ چرا که کارشناسان می‌ گویند تعلیق پروانه رجبی با انفصال دومینووار او از مسوولیت‌ های پایه‌ای که طبق آن به ریاست شورای مرکزی رسیده همراه شده و ریاست دوباره او بر شورای مرکزی نیازمند طی تمام آن مراحل است. از طرف دیگر عده‌ای می ‌گویند که عضویت در شورای مرکزی لزوما مستلزم عضویت در هیات مدیره استان ‌ها نیست و رجبی می ‌تواند به سمت خود برگردد.
طبق این اساس ادامه فعالیت شورای مرکزی هفتم و ریاست سازمان نظام مهندسی، در روزهای اخیر طی نشستی با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و اعضای شورای مرکزی مورد بررسی قرار گرفت. وزیر راه و شهرسازی ضمن اذعان به وجود امضافروشی در سازمان نظام مهندسی از عملکرد این سازمان انتقاد کرد. وی همچنین با ادامه شورای مرکزی دوره هفتم موافقت کرد اما تکلیف ادامه‌ی فعالیت فرج‌الله رجبی رییس نظام مهندسی را بعهده‌ی اعضا گذاشت. با این حال شنیده‌ها حاکی از آنست که اعضای شورای مرکزی از قبول این مسوولیت امتناع کرده و گفته‌اند که بهتر از خود اسلامی در مورد ادامه‌ی فعالیت رجبی تصمیمگیری کند.
بنظر می‌ رسد یکی از عللی که سبب شده تا اسلامی، ادامه‌ی فعالیت رجبی را بعهده‌ی شورای مرکزی بگذارد به موانع قانونی مربوط می‌ شود. بعضی کارشناسان می‌ گویند وزیر راه و شهرسازی به این علت تا به حال حکم قطعی به ادامه‌ی بازگشت رجبی نداده که می‌ داند احتمالا در دیوان عدالت اداری رد می ‌شود.
بهر حال در شرایطی وزارت راه و شهرسازی خود را برای تولید چهارصد هزار واحد مسکونی آماده می‌ کند و گفته که نهایتا باید کسری ۱ میلیون واحد مسکونی را تامین کنیم که اوضاع یکی از مهمترین ارکان ساخت و ساز در کشور یعنی سازمان نظام مهندسی مشخص نیست و این سازمان در مسیر اصلاحات قرار دارد. آخوندی برای این منظور آیین‌نامه کنترل ساختمان را در دستور کار قرار داد. پیش از تصویب آن نیز طبق اختیارات خود به اصلاحاتی از جمله پایان دادن به تعارض منافع، منع برداشت ۵ درصد از حقوق مهندسان و نیز تعیین مهندس ناظر توسط مالک داده بود؛ اصلاحاتی که یکی از مخالفان سرسخت آن فرج‌الله رجبی بود که نهایتا این اختلافات به تعلیق پروانه‌اش منجر گردید.
همچنین محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در نخستین واکنش به کارنامه سازمان نظام مهندسی، عملکرد آن را راضی‌کننده ندانست. وی به مواردی همچون امضافروشی و نرسیدن به بلوغ لازم در این سازمان اشاره کرده و گفته است که باید در شرافت مهندسی را جایگزین اخلاق مهندسی کنیم.
اسلامی ادامه داد: شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی براساس قانون دارای تکالیف روشن است که باید به این تکالیف را به‌ صورت دقیق انجام دهد، با این‌ حال اینک شاهد آنیم که تعدادی از اعضای شورای مرکزی در انتخابات گذشته اعضای نظام‌ مهندسی استان‌ ها یا شرکت نکرده، یا از انتخابات بازمانده‌اند و یا رای نیاورده‌اند تا محددا عضو هیئت ‌مدیره استان خود شوند تا بتوانند در شورای مرکزی این سازمان حضور داشته باشند و استان ‌ها اصرار دارند تا به علت این امر دوباره نمایندگان جدیدی برای حضور در شورای مرکزی معرفی کنند.

بلاتکلیفی وضعیت رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

عباس آخوندی _ وزیر سابق راه و شهرسازی روز ۷ مهرماه و در شرایطی که زمزمه‌های استیضاح یا استعفای او مطرح می ‌شد به علت امتناع رییس نظام مهندسی ساختمان از دستورالعمل‌های وزارتخانه، پروانه‌ی اشتغال بکار رجبی _ ریاست این سازمان را تعلیق کرد. رجبی در واکنش به این حکم بیان کرد: «آقای آخوندی می ‌داند محورهای استیضاح جدی است، بنابراین تلاش می‌ کند این گونه القا کند که استیضاح از جانب من مدیریت می‌ شود. من حتما با استیضاح ایشان موافق هستم و آقای آخوندی را ناکارآمد می ‌دانم، ولی مدیریت این جریان به عهده من نیست. با این حال ایشان برای این که استیضاح را منحرف کند، تنها جایی که می ‌توانست روی آن مانور دهد نظام مهندسی است که این کار را صورت داد». در ادامه و با تکیه زدن محمد اسلامی بر کرسی وزارت راه و شهرسازی، وی به معاون مسکن و ساختمان دستور داد که نسبت به رفع تعلیق پروانه اشتغال بکار فرج‌الله رجبی، اقدام کند. ولی هنوز نظر مراجع قانونی در این مورد اعلام نشده است.
منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ دی ۹۷
608 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0