دویست و بیست مورد بازدید از ساختمان‌ شهرهای استان زنجان توسط اداره نظام مهندسی دویست و بیست مورد بازدید از ساختمان‌ شهرهای استان زنجان توسط اداره نظام مهندسی

دویست و بیست مورد بازدید از ساختمان‌ شهرهای استان زنجان توسط اداره نظام مهندسی

دویست و بیست مورد بازدید از ساختمان‌ شهرهای استان زنجان توسط اداره نظام مهندسی ، انجام شد. صدور پروانه‌ های اشتغال در زمینه و صلاحیت ‌های مختلف است

کد خبر: 000822001 تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ آبان ۰۰ - ۵:۵۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، دویست و بیست مورد بازدید از ساختمان‌ شهرهای استان زنجان توسط اداره نظام مهندسی ، انجام شد. صدور پروانه‌ های اشتغال در زمینه و صلاحیت ‌های مختلف است

دویست و بیست مورد بازدید از ساختمان‌ شهرهای استان زنجان توسط اداره نظام مهندسی

دویست و بیست مورد بازدید از ساختمان‌ شهرهای استان زنجان توسط اداره نظام مهندسی

انجام دویست و بیست مورد بازدید از ساختمان‌ شهرهای استان زنجان

رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره راه و شهرسازی زنجان، بیان کرد: دویست و بیست مورد بازدید از ساختمان‌ شهرهای استان زنجان انجام شده است.

احسان ذبیحیان ظهر امروز (بیست و دوم آبان‌ماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان به عنوان زیرمجموعه اداره‌کل راه و شهرسازی، گفت: فعالیت این اداره در حوزه مسائل مربوط به نظام فنی و مهندسی ساختمان همانند ساخت و سازهای شهری و روستایی، صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی و نظارت عالیه بر عملکرد همه اشخاص و نهادهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، است.

ذبیحیان با اشاره به اینکه صدور پروانه اشتغال مهندسی برای مهندسان از جمله وظایف این اداره است، ادامه داد: براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اشخاصی که دارای مدرک کارشناسی و کاردانی در حوزه مهندسی ساختمان هستند در صورت تمایل برای فعالیت در حوزه نظام فنی و مهندسی ساختمان، باید پروانه اشتغال به کار مهندسی اخذ کنند. این اشخاص در صورت تامین شرایط لازم (مانند قبولی در آزمون و …) مدارک خود را به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و یا سازمان نظام کاردانی ساختمان استان ارایه می ‌دهند و سازمانهای مذکور نیز پس از بررسی اولیه مدارک، در صورت تکمیل بودن موارد، پرونده را جهت بررسی نهایی و تایید و صدور پروانه به این اداره ارسال می ‌کنند.

وی با عنوان اینکه صدور پروانه‌ های اشتغال در زمینه و صلاحیت ‌های مختلف است، افزود: پروانه شخصی حقیقی در ۷ رشته ساختمانی شامل عمران، معماری، مکانیک، برق، ترافیک، شهرسازی و نقشه‌برداری و در صلاحیت‌های نظارت، طراحی، محاسبه و اجرا، صادر می ‌گردد.

رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره راه و شهرسازی زنجان ادامه داد: هم‌چنین پروانه اشتغال برای اشخاص حقوقی در زمینه طراحی و نظارت و اجرای ساختمان ‌ها برای شرکت ‌های حقوقی صادر شده و برای ارائه خدمات آزمایشگاهی در زمینه آزمایشات بتن، ژئوتکنیک و جوش نیز پروانه اشتغال برای متقاضیان صادر می‌ گردد. متقاضیان انبوه‌سازی نیز پس از تشکیل پرونده و ارائه مدارک به انجمن انبوه‌سازی استان، از طرف این اداره پروانه اشتغال دریافت می ‌کنند.

وی با عنوان اینکه یکی دیگر از اقدامات اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان صدور پروانه اشتغال نظام فنی روستایی برای مهندسانی است که در حوزه روستاهای استان خدمات نظارت و طراحی انجام می ‌دهند، تصریح کرد: برای کاردان‌های ساختمان هم در حوزه ساخت و ساز برای مهندسان پروانه اشتغال صادر می ‌گردد.

وی افزود: براساس ماده سی و ‌پنج قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب هفتاد و چهار یکی از وظایف اداره‌کل راه و شهرسازی، نظارت عالیه بر ساخت و ساز ساختمان‌ها در گستره استان است.

ذبیحیان با عنوان اینکه بازرسانی برای کنترل موردی ساختمان ‌ها انتخاب شده است، گفت: همه بازرسان از مهندسان مجرب و دارای پروانه پایه یک مهندسی هستند و به صورت موردی از ساختمان ‌های در حال احداث بازدید می ‌کنند و در صورت مشاهده تخلف موارد را گزارش کرده و این تخلفات که در زمینه‌ های مختلف از جمله رعایت نکردن ضوابط شهرسازی، احداث نکردن ساختمان مطابق پروانه ساختمانی همانند اضافه زیربنا، اضافه سطح اشغال می‌تواند باشد، برای اصلاح موارد به شهرداری اعلام می‌ گردد.

وی به تخلفات فنی از جمله رعایت نکردن جزئیات نقشه‌ های اجرایی در ساخت و سازها اشاره کرد و افزود: اگر تخلف صورت گرفته ناشی از عملکرد مهندسان ساختمان باشد، مهندس مربوطه به شورای انتظامی معرفی می ‌گردد.

«سنامک» سامانه‌ای برای نظارت بر ساخت و سازها

رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره راه و شهرسازی زنجان، نظارت بر عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان را از دیگر وظایف اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان برشمرد و افزود: اقدامات این سازمان باید در چارچوب مشخص شده در قانون نظام مهندسی و آیین‌نامه اجرایی آن و ابلاغیه‌های وزارت راه و شهرسازی باشد.

ذبیحیان همکاری با سازمان نظام مهندسی ساختمان را در حوزه آموزش را مطلوب اعلام کرد و گفت: دوره‌ های آموزشی مستمر برای مهندسان برگزار می ‌گردد و هماهنگی برگزاری این دوره‌ ها را سازمان نظام مهندسی انجام می‌ دهد و برخی از این دوره‌ ها برای مهندسانی که می‌خواهند پروانه خود را تمدید و یا پایه پروانه خود را از ۳ به ۲ و از ۲ به یک ارتقا دهند، برگزار می ‌گردد.

وی تصریح کرد: این دوره ‌های آموزشی توسط سازمان نظام مهندسی و نظارت اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان انجام و در پایان دوره گواهی‌نامه دوره آموزشی با امضای رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و تایید اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان صادر می ‌گردد. طی نیمه اول امسال نود و سه، دوره آموزشی در قالب دوره‌های ارتقا، تمدید و وبینارهای تخصصی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان برای ۲۲۰۵ نفر دوره برگزار شده است.

ذبیحیان با عنوان اینکه در راستای نظارت عالیه از ساخت و سازها سامانه «سنامک» توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه شده است، ادامه داد: همه گزارشات بازرسان این اداره بطور مستقیم وارد سامانه می ‌شود و گزارش ‌ها با نقطه جغرافیایی و مشخصات کامل ساختمان بهمراه تخلفات ثبت شده و در این میان اقداماتی هم که برای برخورد با تخلفات اتفاق افتاده در سامانه درج می ‌گردد.

وی با اعلام این مطلب که شهروندان اگر شکایتی از ساخت و ساز ساختمان توسط مهندسان داشته باشند می ‌توانند در سامانه «سنامک» شکایت خود را ثبت کنند، افزود: شهروندان زنجانی می‌ توانند هر گونه تخلف در ساخت و ساز را با مراجعه به سامانه نظارت عالیه امور مقررات ملی و کنترل ساختمان (سنامک) به آدرس https://snam.mrud.ir گزارش دهند.

انجام دویست و بیست مورد بازدید از ساختمان‌های شهرهای استان زنجان

رئیس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان از انجام دویست و بیست مورد بازدید از ساختمان ‌های در حال احداث زنجان خبر داد و گفت: بیش از شصت مکاتبه با شهرداری انجام شده تا به علت تخلفی که رخ داده ساخت و ساز را متوقف کنند تا ایرادات اصلاح گردد.

ذبیحیان با عنوان اینکه سالی ۲ بار آزمون نظام مهندسی برای ورود به حرفه مهندسی انجام می‌ گردد، گفت: مهندسان حوزه ساختمان برای اینکه پروانه اشتغال دریافت کنند در این آزمون شرکت می‌کنند. طی سال‌جاری ۳۷۰۰ نفر در همه رشته‌ های در این آزمون شرکت کردند که امیدوار هستیم نتایج این آزمون تا اواخر آبان ماه سال‌جاری توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام گردد. طی سال گذشته بیش از ۱۳۵۰ انواع پروانه اشتغال به کار مهندسی در حوزه ساختمان صادر شده است.

منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ آبان ۰۰
330 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0