میزگرد هم‌اندیشی

در میزگرد هم‌اندیشی مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان مطرح گردید

تشریح ضرورتهای پنج تغییر نگرش در ویرایش جدید مباحث مقررات ملی ساختمان/ ویرایش جدید مبحث بیست و دو و توجه به ویژگیهای چهار گانه اجرایی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی

کد خبر: 11275 تاریخ انتشار: جمعه ۸ اردیبهشت ۹۶ - ۹:۲۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir) ،تشریح ضرورتهای  پنج تغییر نگرش در ویرایش جدید مباحث مقررات ملی ساختمان/ ویرایش جدید مبحث بیست و دو و توجه به ویژگیهای چهار گانه اجرایی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی میزگرد هم‌اندیشی مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان

میزگرد هم‌اندیشی مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان

میزگرد هم‌اندیشی مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان

میزگرد هم‌اندیشی مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان

جلسه میزگرد هم‌اندیشی درباره مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان با حضور نماینده های معاونت مسکن و ساختمان و هم چنین رئیس و اعضای کمیته گرداوری مقررات ملی ساختمان با تاکید بر ویرایش جدید این مبحث و عنایت به ۴ ویژگی اجرایی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی برگزار گردید.

جلسه هم‌اندیشی مشترک در مورد مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان که اکنون با عنوان مراقبت و نگهداری از ساختما‌ها شناخته میشود و اولین ویرایش آن در سال نودوسه انجام شده است، با حضور نادر نجیمی رئیس کمیته مبحث بیست و دو و سایر اعضای کمیته تدوین این مبحث، حامد مانیفر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی، و خانم پاک روان نماینده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار گردید.

در این میزگرد، حامد مانیفر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و نماینده معاونت مسکن و ساختمان از رئیس کمیته تخصصی مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان درخواست کرد تا متن جدید قبل از تصویب طرح، در شورای تدوین مقررات ملی ساختمان در اختیار معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا برای تبادل نظر از جنبه‌های ۴ گانه فوق نیز بررسی گردد.

مانیفر ضمن اشاره به برنامه‌های ترویجی دفتر مقررات و کنترل ساختمان در مورد مباحث مقررات ملی ساختمان بیان کرد: اگر متون مباحث مقررات ملی ساختمان قبل از ابلاغ و اجرا از جنبه­ اجرائی و عملی بودن آن و تنظیم نظامات اداری صحیح طبق ماده سی وسه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، از جنبه اقتصادی بدلیل لزوم ایجاد صرفه اقتصادی و عدم تحمیل هزینه و افزایش غیرضروری هزینه‌های ساختمان، از جنبه حقوقی برای احراز اطمینان از عملی بودن و فقدان مغایرت با قوانین جاری کشور و حقوق اشخاص، از جنبه اجتماعی برای آسان نمودن شرایط پذیرش در جامعه، مطالبه اجرای این الزامات توسط ذی نفعان و مردم و فراهم کردن زمینه مراجعه مردم به دست‌­اندرکاران متخصص و دارای صلاحیت بررسی و تحکیم گردد، نتایج بسیار مفید، موثر و کارآمدتری خواهد داشت.

همچنین در این جلسه منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان گفت: مشکلی که در اکنون در جامعه ما وجود دارد این موضوع است که ایمنی، جدی گرفته نمیشود. در حالی که هزینه ایمنی جزو ضروریترین هزینه‌هاست و در بخش ساختمان، اهمیت ویژه ‌ای دارد که در همه مباحث مخصوصا مباحث دوازده و بیست و دو مقرارت ملی ساختمان بر آن تاکید شده است.

شیبانی‌اصل پنج تغییر نگرش ضروری را در جامعه نام برد که باید در اجرای مقررات ملی ساختمان مورد توجه قرار گیرد.

شیبانی اصل بیان کرد: نخستین تغییر نگرش در بحث ایمنی است. دومین تغییر نگرش بیتوجهی به نگهداری ساختمانها است. ما در این بخش فاقد مالکان خواهان نگهداری از ساختمانها هستیم و ساختارهای موجود بشدت از نهادینه شدن این نگرش ممانعت میکنند که باید در صدد رفع مشکل فوق برآییم. هم چنین، سومین تغییر نگرش مربوط به مسئولیتپذیری است که حادثه ساختمان پلاسکو گواه این است که در حوادث ساختمانی باید مسئولیتپذیری لازم وکافی وجود داشته باشد. بیتوجهی بتخصص،چهارمین تغییرنگرشی است که باید در خصوص آن تجدید نظر گردد و در نهایت پنجمین عامل سوداگری در ساخت و ساز است که باید تغییر نگرش اصولی در مورد آن انجام گیرد.

شیبانی ادامه داد: چرا باید ساختمانهای کنونی بعد از سی سال از ساخت آن، تخریب و از نو ساخته شود. در حالیکه با نگه داری صحیح میتوان عمر آن را برای سالیان طولانی افزایش داد.

مدیرکل دفتر مهندسی وزارت راه و شهرسازی در بیان پیشنهاد خود به کمیته تدوین مبحث بیست و دو و سایر مباحث مقررات ملی ساختمان، بر رفع ابهام از واژه‌ها نیز تاکید کرد و اضافه کرد: از پراکنده‌گویی و ابهام در واژه‌ها در گرداوری مباحث مقررات ملی ساختمان باید جلوگیری و نیز تلاش گردد تا نگه داری از ساختمانها از لحظه طراحی در مقررات ساختمان لحاظ گردد.

وی هم چنین تصریح کرد: مطابق نظر وزیر محترم راه و شهرسازی تدوین مقررات ملی ساختمان بمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شد تا این مقررات بر اساس فرایند تحقیقی، پژوهشی صورت گیرد و از منابع پژوهشی دیگر کشورها که شامل تجربیات موفق آن ها در عرصه تئوری و عمل است بهره کافی برده شود.

شیبابی خاطرنشان کرد: آموزش کدنویسی یکی دیگر از موضوعاتی است که خیلی ضروری است. در کشورهای توسعه یافته، افراد زیادی در نهادهای ذی ربط شاغل هستند که آموزش کدنویسی دیده‌اند و این یکی از ضرورتهای جامعه امروز ایران در گرداوری ضوابط و مقررات حوزه ساخت و ساز به خصوص مقررات ملی ساختمان است.

همچنین نادر نجیمی رئیس کمیته تدوین مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان از گرداوری نهایی نظام اداری این مبحث توسط کمیته تدوین و وزارت کشور خبر داد و سایر اعضای کمیته نیز نظریات تخصصی و فنی مربوط بمباحث مقررات ملی ساختمان را بیان کردند که با تبادل نظر حاضران ادامه یافت.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی

 

دانلود رایگان نشریه ۱۱۰ برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اردیبهشت ۹۶
1272 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0