تعلل بیست و پنج ساله در گرداوری آیین‌نامه صنفی کارهای ساختمانی تعلل بیست و پنج ساله در گرداوری آیین‌نامه صنفی کارهای ساختمانی

تعلل بیست و پنج ساله در گرداوری آیین‌نامه صنفی کارهای ساختمانی

در حالی باید طبق قانون نظام مهندسی ساختمان، حداکثر طی شش ماه آیین‌نامه صنفی کارهای ساختمانی گرداوری می‌شد که بعد از گذشت یک ربع قرن هنوز این آیین‌نامه تهیه نشده است.

کد خبر: 990123006 تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ فروردین ۹۹ - ۱۱:۱۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی در حالی باید طبق قانون نظام مهندسی ساختمان، حداکثر طی شش ماه آیین‌نامه صنفی کارهای ساختمانی گرداوری می‌شد که بعد از گذشت یک ربع قرن هنوز این آیین‌نامه تهیه نشده است.

تعلل بیست و پنج ساله در گرداوری آیین‌نامه صنفی کارهای ساختمانی

تعلل بیست و پنج ساله در گرداوری آیین‌نامه صنفی کارهای ساختمانی

بیست و پنج ساله در گرداوری آیین‌نامه صنفی کارهای ساختمانی تعلل شد

ماده قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب سال هفتاد و چهار می‌گوید: «وزیر مسکن و شهرسازی از تاریخ ابلاغ این قانون به عضویت “هیئت عالی نظارت” موضوع ماده (پنجاه و دو) قانون نظام صنفی درخواهد آمد.

وزارت مسکن و شهرسازی با هماهنگی دبیرخانه هیئت عالی نظارت حداکثر شش ماه از تاریخ تصویب این قانون آئین نامه نظام صنفی کارهای ساختمانی را برابر قانون نظام صنفی تهیه و جهت تصویب به هیئت وزیران پیشنهاد می‌ کند.

با گذشت حدود بیست و‌ پنج سال از تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان،‌ ولی هنوز خبری از گرداوری آیین‌نامه ذکر شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی (وزارت راه و شهرسازی) نیست.

گرداوری این آیین‌نامه یکی از خواسته‌های یک ربع قرن اخیر فعالان بخش ساخت و ساز کشور است که تا به حال به آن توجهی نشده است.

کم‌کاری در این زمینه در حالی هم‌چنان ادامه دارد که اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان نیز در بلاتکلیفی بسر می ‌برد.

معاون وزیر راه و شهرسازی مهم‌ ترین اولویت وزارت راه و شهرسازی در حوزه نظام مهندسی را قانون‌مداری و شفافیت سازمان ‌ها اعلام کرد.

وی افزود:‌ به این منظور سامانه‌ هایی طراحی گردیده که اواخر سال گذشته قابلیت ارائه و بهره‌برداری داشت، به علت شرایط ایجاد شده در مورد ویروس کرونا، بهره‌برداری از آن ها به تعویق افتاد.

محمود محمودزاده، هم‌چنین افزود: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین‌نامه‌های مربوطه‌اش نیازمند اصلاحاتی است.

وی ادامه داد:‌ این کار به شکل ویژه در معاونت مسکن و ساختمان انجام شده که بسیاری از آن ها نیازمند رایزنی با مراجع تصمیم‌گیر از جمله مسکن و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است.

محمودزاده گفت: امیدوار هستیم اصلاحات قانون و شیوه‌نامه‌های مربوط بتواند به بهبود خدمات مهندسی و ارتقای جایگاه حرفه، کمک کند.

اظهار داشت:‌ اصلاح قانون نظام مهندسی و تصویب آن را نیازمند همکاری و همفکری سایر مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان نظام مهندسی، مجلس است.

پیش‌تر و در بهمن ماه سال گذشته، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفته بود: سازمان نظام مهندسی ساختمان و شورای مرکزی در شش ماه اخیر نیمه تعطیل بود.

وی بیان کرده بود: مجلس برای اصلاح قانون نظام مهندسی عجله نکند.

احمد خرم افزود: از وزارت راه و شهرسازی و مجلس به ‌ویژه کمیسیون عمران درخواست می ‌کنم برای اصلاح قانون نظام‌مهندسی و طرح آن در صحن مجلس عجله نکنند.

خرم گفت: معتقد هستم، پیش‌تر مسیری که برای اصلاح قانون طی شده، مسیر درستی نبوده و ۲ پیش‌نویسی که یکی در قالب طرح و دیگری در قالب لایحه ارائه شده و در دست بررسی است، تناقضات فراوانی دارد.

خرم گفت: امیدوار هستم با عنایت به این که سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و شورای مرکزی در شش ماه گذشته حالت نیمه تعطیل داشت و عملاً در اصلاح قانون و آیین‌نامه نقش‌آفرینی نکرد، فرصت مجددی به سازمان داده شود و با همفکری و اعمال برخی از نظرات و پیشنهادات سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در دوره جدید، اصلاحات در مجلس طرح و تصویب گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ فروردین ۹۹
369 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0