افزایش بیست و پنج درصدی تشکیل پرونده در نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی افزایش بیست و پنج درصدی تشکیل پرونده در نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی

افزایش بیست و پنج درصدی تشکیل پرونده در نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی

افزایش بیست و پنج درصدی تشکیل پرونده در نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی ، از طرف رئیس سازمان استان اعلام شد. رسانه ها نقش فراوانی در اطلاع رسانی و شفافیت فعالیتهای سازمان نظام مهندسی استان دارند

کد خبر: 990712002 تاریخ انتشار: شنبه ۱۲ مهر ۹۹ - ۸:۲۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، افزایش بیست و پنج درصدی تشکیل پرونده در نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی ، از طرف رئیس سازمان استان اعلام شد. رسانه ها نقش فراوانی در اطلاع رسانی و شفافیت فعالیتهای سازمان نظام مهندسی استان دارند

افزایش بیست و پنج درصدی تشکیل پرونده در نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی

افزایش بیست و پنج درصدی تشکیل پرونده در نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی بیان کرد: افزایش بیست و پنج درصدی تشکیل پرونده
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی از افزایش بیست و پنج درصدی تشکیل پرونده های این سازمان در ایام کرونایی در آذربایجان شرقی خبر داد.
غلام‌حسین بابایی گفت: در ایام کرونایی با رونق ساخت و ساز روبرو بوده ایم به همین علت، در این ایام فعالیتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یک روز هم تعطیل نشد و حتی از دورکاری نیز بهره نبردیم.
بابایی، از کارکنان سازمان نظام مهندسی که در روزهای کرونایی با جان و دل کار کردن و با ارایه خدمات مانع از بر زمین ماندن امور شدند؛ تقدیر و تشکر کرد.
رئیس سازمان استان، هم‌چنین از شروع ارائه خدمات مهندسی و آموزشهای تخصصی بصورت الکترونیکی در استان خبر داد و گفت: با وجود این که برخی مقاومتها در جریان راه اندازی این موضوع وجود داشت اما به علت کسب موفقیت در آموزشهای آنلاین سازمان؛ برآن شدیم تا بصورت پایلوت صدور پروانه های الکترونیکی را در استان شروع کنیم.
نقش رسانه ها در شفافیت
رئیس سازمان استان با عنوان این که رسانه ها نقش فراوانی در اطلاع رسانی و شفافیت فعالیتهای سازمان نظام مهندسی استان دارند، افزود: بی تردید اقدامات صورت گرفته در مجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان در صورت اطلاع رسانی میتواند مورد توجه مسئولان و اعضای این سازمان قرار گیرد.
بابایی، تعداد اعضای این سازمان را سی و یک هزار و هشتصد و ده نفر اعلام کرد و ادامه داد: باتوجه به فراوانی فارغ التحصیلان رشته های ساختمان و با توجه به محدودیت بازار کار، میزان تقاضای کار با تعداد مهندسان موجود تناسب ندارد.
بابایی، تعداد پرسنل سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی را نیز صد و سی و یک نفر خواند و گفت: هم‌چنین تعداد هفتاد و چهار نفر نیز در سطح شهرستانهای استان دارند.
بابایی، تعداد مهندسان فعال از حدود سی هزار عضو نظام مهندسی ساختمان را پنجاه درصد خواند و گفت: بیست و سه هزار و پانصد و چهار نفر تعداد اعضای فعال در تبریز هستند که بنظر میرسد بیش از پنجاه درصد این تعداد نیز طبق استانداردهای جمعیتی تبریز درخواست کار لازم را ندارند.
نقش نظام مهندسی در طراحی شهرکها
رئیس سازمان استان در پاسخ به این پرسش که در طراحی شهرسازی شهرکهای جدید کلانشهر تبریز، سامان نظام مهندسی ساختمان نیز نقش مشورتی دارد، گفت: در بسیاری از کمیسیونهای تصمیم گیرنده در این مورد، سازمان نظام مهندسی ساختمان صرفا نقش مشورتی دارد و در بسیاری از موارد حتی حق رای نیز ندارد.
وی افزود: عدم توجه به برخی اصول مهندسی خاک و گسل شناسی سبب شده است برخی از ساخت و سازها در شهرکهای اقماری تبریز منطبق بر اصول شهرسازی نباشد و از این حیص انتقادهایی بر آنها وارد است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با عنوان این که ۵ درصد هزینه احداث ساختمان، سهم مهندسان است، گفت: اما آنچه امروز بعنوان مطالبه جامعه مهندسان مرتبط با صنعت ساختمان مطرح است، افزایش سهم مهندسان از درآمدهای حاصل از بازار بزرگ ساخت و ساز است.
بابایی در پاسخ به پرسشی در رابطه با نماهای تسخیر شده از هویت های وارداتی بیان کرد: نمای رومی از بالاترین نقطه شهر گرفته تا مناطق کم برخوردار رخنه کرده و صدماتی به هویت معماری ایرانی اسلامی شهر زده است.
وی تصریح کرد: باتوجه به جغرافیای تبریز استفاده از نماهای سنگین از جمله نمای رومی قابل قبول نیست بهمین علت، استفاده از نمای رومی در ساختمانهای بالای ۵ طبقه ممنوع است اما متاسفانه در سطح تبریز این مورد هم‌چنان قابل مشاهده است.
وی گفت: شاید در ده سال گذشته، نمای رومی را می‌ شد تنها در کلانشهرهای بزرگ ایران از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و چند شهر دیگر آن هم در شکلی محدود دید. ولی حالا وضع فرق کرده و کوچک‌ترین شهرها و مناطق و محلات کم ‌برخوردار هم برای این نوع از نماها تمایل فراوانی نشان می‌دهند.
خلاقیت و نوآوری در ساخت و سازها
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی تصریح کرد: امروز جای نوآوری در صنعت ساخت ‌و ساز خالی است و هیچ تسهیلاتی در این زمینه برای این صنعت بزرگ در نظر گرفته نشده ولی تلاش ما توسعه فناوری در این صنعت است و توسعه شبکه نوآوری در صنعت ساختمان بصورت پایلوت در تبریز در حال اجراست و از ایده ‌های جدید در این صنعت استقبال می ‌کنیم.
بابایی گفت: در کلانشهر تبریز پانزده درصد بافت فرسوده و غیرمجاز حدود و پانزده درصد نیز مناطق حاشیه نشین تبریز را شامل میشوند که از لحاظ مهندسی ساختمان نیاز به نوسازی و بازسازی اصولی دارند.
افزایش قیمت مسکن و رونق ساخت و ساز
وی هم‌چنین در مورد رونق بازار مسکن نیز بیان داشت: افزایش قیمت مسکن منجر به افزایش بیست و پنج درصدی تشکیل پرونده در ایام کرونا شد؛ یعنی افزایش قیمت مسکن جذابیتی برای نوسازی منازل بوده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در پاسخ به این پرسش که در مورد آینده بازار مسکن بود، گفت: در حالیکه در بخش طرحهای عمرانی استان رکود کامل مشاهده میشود اما در ماه های اخیر به علت افزایش قیمت مسکن جزابیتی برای مالکان ایجاد شد که این امر رونق ساخت و ساز و افزایش بیست و پنج درصدی تشکیل پرونده ها را در پی داشته است.
بابایی گفت: البته در هفته های اخیر به دلایل متعدد از جمله آب و هوا به مرور شاهد کاهش تعداد پرونده های تشکیل شده هستیم که این امر احتمال رکود در بازار مسکن را قوت میبخشد.
ساختمان جدیدالاحداث سازمان به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی که مراحل نهایی ساخت را سپری میکند در ۲ ماه آینده با تکمیل نواقصات ساختمان بهره برداری خواهد شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ مهر ۹۹
437 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0