واگذاری امور به انجمن‌ ها و بخش‌خصوصی در یک جلسه تخصصی عنوان گردید؛

واگذاری امور به انجمن‌ ها و بخش‌خصوصی

جلسه آسیب شناسی و ارزیابی نقش بخش خصوصی در محل جامعه مهندسان نقشه بردار ایران برگزار گردید.

کد خبر: 971102015 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ بهمن ۹۷ - ۵:۲۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،جلسه آسیب شناسی و ارزیابی نقش بخش خصوصی در محل جامعه مهندسان نقشه بردار ایران برگزار گردید.

واگذاری امور به انجمن‌ ها و بخش‌خصوصی

واگذاری امور به انجمن‌ ها و بخش‌خصوصی

دولت باید امور را به انجمن‌ ها و بخش‌خصوصی واگذار کند

شب گذشته، جلسه ای با عنوان « آسیب شناسی و ارزیابی نقش بخش خصوصی» در محل جامعه مهندسان نقشه بردار ایران برگزار گردید.
دولت باید امور را به انجمن‌ ها و بخش‌خصوصی واگذار کند
نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در این جلسه بیان کرد: «جامعه صنفی مهندسان نقشه بردار ایران» قدمتی قریب به چهل سال دارد و این پتانسیل را دارد که در مناسبات اجتماعی، تاثیرگذاری بیش تری داشته باشد. ما در مناسبات صنفی-حرفه‌ای و در بخش خصوصی مشکلات فراوانی داریم. بنابراین چنین جلساتی، فرصت خوبی برای هم‌افزایی و خدمت به مملکت ایجاد می ‌کند.
بهمن مومنی مقدم ادامه داد: تشکل‌ها از طرفی پاسبان حقوق و خواسته‌ های یک صنف در مقابل دولت یا هر نهاد دیگری هستند و از طرف دیگر، تعریف و گرداوری اخلاق حرفه‌ای و تعریف تکالیف اعضای حرفه در قبال جامعه از جمله وظایف آن هاست. از این رو، فعالیت تشکل‌ های صنفی از آیتم‌ های مهم توسعه ‌یافتگی در دنیاست. با توجه به شرایط کنونی کشور، دولت چاره‌ای جز تقویت بخش‌خصوصی و بهادادن به تشکل‌ ها و انجمن ‌ها ندارد. دولت باید امور را به این انجمن‌ ها و بخش‌خصوصی واگذار کند. زیرا دیگر نه ظرفیتش را دارد و نه در این مدت توانایی لازم برای تصدی‌گری تمامی امور داشته است.
باید ارتباط میان دولت، صنف و بخش خصوصی را بیش تر کنیم
وی گفت: امیدوار هستیم که با همراهی و همدلی بتوانیم قدمهای خوبی در این راستا برداریم و ارتباط میان دولت، صنف و بخش خصوصی را بیش تر کنیم. از آن جا که در این جا بحث تجارب و دستاوردهای حوزه مهندسی در مدیریت شهری، مطرح است، من تجربه ای را که جامعه مهندسی با دولت پشت سر گذاشته، بازگو می‌کنم؛ ما در حوزه مهندسی هم در جامعه مهندسان نقشه بردار، هم در سازمان نظام مهندسی، هیچ بودجه‌ای از دولت اخذ نمی ‌کنیم و در حقیقت این ۲ مجموعه ظرفیت و پتانسیلی آماده هستند که در کنار دولت می ‌توانند، فعالیت ‌ها و خدماتی را ارائه دهند.
مومنی مقدم تصریح کرد: نمونه‌ای که در چند سال اخیر پیگیری کردیم و دستاوردهای خوبی داشته، تفاهم نامه میان جامعه مهندسان نقشه بردار ایران با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که به همه استان ‌ها تسری پیدا کرد. این تفاهم نامه از ظرفیت و پتانسیل جامعه مهندسان بخوبی استفاده کرد و در زمان شروع، تعداد مهندسانی که در ادارات ثبت و حوزه‌های ثبتی مختلف، بحث بازدید و تهیه صورت‌ مجلس تفکیکی را انجام می‌ دادند صد و چهارده پرسنل بود.
باید خواسته یا ناخواسته به سمت خصوصی‌ سازی حرکت کنیم
مدیرعامل جامعه مهندسان نقشه بردار ایران اظهار داشت: در حال حاضر با این تفاهم‌نامه در استان تهران، هزار و پانصد نفر مهندس آمادگی دارند که این خدمات را انجام دهند و در حال کار هستند. در آن زمان، تازه شش ماه بعد از تقاضا، نوبت بازدید انجام می‌‌شد، ولی امروز با پتانسیلی که جامعه مهندسان نقشه‌بردار فراهم کرده، ظرف چهل و هشت ساعت، با کیفیتی بهتر نقشه ‌ها تهیه می گردد. این کار سبب شده که متقاضیان از سرعت و کیفیت کار راضی باشند و مهندسان نیز خدمات خود را به جامعه ارائه دهند.
مومنی مقدم گفت: دنیا به سمت خصوصی‌‌‌ سازی پروژه‌‌‌ها حرکت کرده و ما نیز باید خواسته یا ناخواسته به این سمت حرکت کنیم. چرا که اگر هرچه سریع تر به این سمت رویم، هزینه‌های کم تری متحمل می‌ شویم.
نظام مهندسی
مجید فراهانی نیز در این جلسه عنوان کرد: در این جا هدف این است که ما ارزیابی و آسیب‌ شناسی دستاوردها و تجارب بخش خصوصی را در مدیریت شهری بررسی کرده و بدانیم که با توجه به تجارب جهانی و گذشته‌ ای که شهر تهران داشته، جایگاه بخش‌ خصوصی در سرمایه گذاری‌های شهری چه بوده و با وضع ایده‌آل چه فاصله‌هایی دارد؟
نگاه شورای شهر پنجم به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در شهر اساسی است
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نگاه شورای شهر پنجم به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در شهر، نه یک نگاه تفننی و حاشیه‌ای، بلکه نگاهی اساسی و با اعتقاد کامل به لزوم برطرف‌کردن موانع موجود و حل مشکلاتی است که برای سرمایه‌ گذاری در شهر اتفاق افتاده است. بهمین علت، ما در نشست هایی که هر روز در صحن شورای شهر برای گرداوری برنامه توسعه سوم شهر تهران داشتیم، از میان نود و اندی حکم مصوب، بیش ترین تعداد احکامی مرتبط با بحث سرمایه گذاری و حضور بخش خصوصی در اداره شهر را داشتیم.
فراهانی افزود: حضور بخش خصوصی نه فقط به شکل کلاسیک در بخش شهرسازی است، بلکه در همه بخش ‌های ماموریت ‌های شهری مانند ماموریت ‌های اجتماعی، ماموریت ‌های عمرانی و ماموریت ‌های مرتبط با بحث‌ های مالی، انسانی و اداری و حوزه های دیگر تعریف می گردد. امروز اگر بودجه هزار و پانصد میلیارد تومانی شهرداری تهران را در کنار شش هزار میلیارد تومانی که در بودجه سازمان‌ ها و شرکت‌ های شهر تهران وجود دارد قرار دهیم، متوجه می‌ شویم که بیش از دوسوم این بودجه مبتنی بر فعالیت‌ های بخش خصوصی است.
باید طبق یک برنامه منظم، به سمت درآمدهای پایدار شهری حرکت کنیم
فراهانی تصریح کرد: از اصلی ‌ترین مشکلات شهر تهران این است که بودجه شهر وابسته به درآمدهای شهرسازی یا کسب و کار ناشی از ساخت و ساز است. بگونه‌ای که نزدیک به شصت درصد درآمدهای شهری به این درآمدها وابستگی دارد. درآمدهایی که به واسطه صدور پروانه، تغییر کاربری، فروش تراکم، جرائم ماده صد و…به دست می‌آیند. ما باید طبق یک برنامه منظم، به سمت درآمدهای پایدار شهری حرکت کنیم. درآمدهای پایدار چند خصوصیت دارند، اول این که به محیط زیست آسیب نمیزنند، دوم با فعل و انفعالات اقتصادی پایین و بالا نمیشوند و منعطف هستند. سوم این که به نما و منظر شهری آسیبی وارد نمی‌ کنند و سرمایه‌های آیندگان را به خطر نمی‌اندازند.
وی در ادامه با اشاره به این که بخش عمده‌ای از درآمدهای امروز شهر تهران پایدار نیست، تصریح کرد: فروش شهر، درآمد پایدار به حساب نمی ‌آید و یکی از مشکلات اصلی ما در بودجه بندی سال آینده، نامشخص بودن درآمدهاست. زیرا اقتصاد شهر به مقدار خیلی زیادی به اقتصاد ملی وابستگی پیدا کرده است. یعنی مشکلات در حوزه اقتصاد ملی، تاثیر خود را روی اقتصاد شهری می ‌گذارند و بر همین مبنا، تورم سال آینده نیز سایه خود را بر اقتصاد شهر انداخته است.
امروز از پتانسیلی بخش خصوصی در مدیریت شهری استفاده نمی ‌گردد
فراهانی خاطر نشان کرد: امروز ما راهی جز جذب سرمایه‌ها، تشویق بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه ‌های بروز و ظهور آن بخش در اداره شهر نداریم و باید این کار را با جدیت ادامه دهیم. بهمین منظور، ما در برنامه‌های توسعه، پیش بینی کردیم که حتی بیش از بیست درصد پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر تهران باید در سال آینده توسط بخش خصوصی اجرا گردد.

واگذاری امور به انجمن‌ ها و بخش‌خصوصی

پریچهر سلطانی نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: خوشبختانه از چند سال پیش حرکت خوبی در مورد مشارکت بیش تر زنان در مدیریت شهری شروع شده و در سال‌ های اخیر هم بحث سی درصد حضور زنان در شوراها عنوان شده است. متاسفانه بسیاری از قوانین ما که مربوط به شهرداری و شوراها می ‌شود، قبل از انقلاب گرداوری شدند و در نشستی که ما با شورایعالی استان‌ ها داشتیم، به این مسأله اشاره کردیم.
مشاور وزیر صمت گفت: بخش خصوصی می‌ تواند در قسمت‌ های مختلف مدیریت شهری ورود کند. اگر این جلسات بیش تر برگزار شده و بخش خصوصی خواسته‌ های خود را از دولت و شوراها بیان کند، می‌توان به نتیجه ای مطلوب رسید. اما امروز به هیچ عنوان از پتانسیلی که بخش خصوصی در مدیریت شهری دارد، استفاده نمی ‌شود. لذا انتظار می ‌رود که این اتفاق بیفتد، چرا که از سال هشتاد دولت موظف شده که بیست درصد وظایف خود را به بخش خصوصی بسپارد.
نباید به بهانه مدرنیزه کردن، اصناف کوچک سنتی را از میان ببریم
محمدباقر معتمد اظهار داشت: بخش خصوصی باید از سوی دست‌اندرکاران، دولت و نهادهایی که می ‌توانند آن را تقویت کنند، حمایت گردد. متاسفانه در این مقطع بخش خصوصی بجای آن که باور و تقویت گردد، تضعیف می ‌شود. ما اگر مدیریت شهری را در نظر بگیریم، سهم اصناف در مدیریت شهری به این گونه است که بیش ترین هزینه‌هایی که به شهرداری ‌ها پرداخت می گردد، بابت پسماند و عوارض ‌های مختلف است. تفاوت بخش خصوصی با شهرداری‌ ها و دولت نیز در همین است که هزینه می‌ کند برای آن که درآمد بدست آورد، اما آن نهادها بدنبال درآمد هستند تا هزینه کنند.
وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها «ساماندهی در محل» برای واحدهای صنفی اتفاق می‌افتد. اما در کشور ما، مقداری از جابه‌جایی ‌های واحدهای صنفی در شهرهای مختلف ضروری نیست و ما می‌ توانیم با ساماندهی در محل، این اصناف را توانمند کنیم. بزرگ ترین خدمتی که دولت می ‌تواند به بخش خصوصی کند، اینست که آن را به حال خود رها کند. بخش خصوصی باید فعال باشد،
رئیس اتحادیه فروشندگان شوفاژ و تهویه در خاتمه افزود: اگر گذاشته بودیم همین بخش‌ های خصوصی کوچک در کشور به راحتی فعالیت کنند، امروز شاهد این میزان تأثیرگذاری تحریم ‌ها از طرف دولت آمریکا نبودیم. در هر صورت، بعنوان عضو کوچکی از مجموعه اصناف می‌ گویم که شهرداری محترم باید فکری به حال واحدهای کوچک صنفی کند. ما نباید به بهانه مدرنیزه کردن، اصناف کوچک سنتی را از بین بریم.

منبع: جماران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ بهمن ۹۷
601 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0