آموزش مجریان، دوره ‌های آموزشی و بازدیدهای میدانی متعددی توسط سازمان آموزش مجریان، دوره ‌های آموزشی و بازدیدهای میدانی متعددی توسط سازمان

آموزش مجریان، دوره ‌های آموزشی و بازدیدهای میدانی متعددی توسط سازمان

آموزش مجریان، دوره ‌های آموزشی و بازدیدهای میدانی متعددی توسط سازمان ، برگزار گردید. آموزش یکی از ارکان اصلی توسعه مهندسی است

کد خبر: 000217006 تاریخ انتشار: جمعه ۱۷ اردیبهشت ۰۰ - ۱۱:۲۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، آموزش مجریان، دوره ‌های آموزشی و بازدیدهای میدانی متعددی توسط سازمان ، برگزار گردید. آموزش یکی از ارکان اصلی توسعه مهندسی است

آموزش مجریان، دوره ‌های آموزشی و بازدیدهای میدانی متعددی توسط سازمان

آموزش مجریان، دوره ‌های آموزشی و بازدیدهای میدانی متعددی توسط سازمان
آموزش یکی از ارکان اصلی توسعه مهندسی است
رئیس کمیسیون تخصصی برق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، آموزش را یکی از ارکان اصلی توسعه مهندسی دانست و افزود: در گام نخست آموزش مجریان، دوره ‌های آموزشی و بازدیدهای میدانی متعددی توسط سازمان برگزار گردید.
محمدمهدی منصوری بیان داشت: در اوایل دوره کنونی کمیسیون تخصصی برق، بحث آموزش مجریان و بازدید میدانی از پروژه ها در دستور کار قرار گرفت.
منصوری با عنوان اینکه برای آموزش مجریان در گام نخست حدود پنجاه نفر از برقکاران با هماهنگی صنف الکتریک و سیم کشی در دوره ها شرکت کردند، گفت: آموزش این افراد طبق مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان و بازدید های میدانی هم از چندین پروژه با هماهنگی واحد کنترل نظارت سازمان به صورت آموزش در محل پروژه انجام شد.
محمد مهدی منصوری با اشاره به انعقاد تفاهم نامه نظام مهندسی با شرکت توزیع برق استان ادامه داد: در این تفاهم نامه مقرر گردید که برقکاران ساختمانی که زیر نظر اتحادیه صنف الکتریک یزد هستند بعد از گذراندن دوره های آموزشی به عنوان مجری ارت فعالیت کنند.
منصوری ادامه داد: این موضوع با توجه به صدور گواهی دوره مذکور می‌بایست اجرایی گردد. البته تعدادی از بندهای این تفاهم نامه هنوز اجرایی نشده که امید داریم در سال ۱۴۰۰ با رایزنی های صورت گرفته مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع آموزش یکی از ارکان توسعه خدمات مهندسی است، تصریح کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم تا الزام به آموزش در فرایندهای مهندسی مورد توجه قرار گیرد. لذا بهترین و موثرترین آموزش در مهندسی ساختمان، آموزش به مجریان و برقکاران صنعتی است تا با اجرای اصولی و مطابق با مقررات ملی، ناظرین بدون دغدغه نظارت خود را انجام دهند.
منصوری با اشاره به تدابیری که برای مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها اندیشیده شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها در چند سال اخیر یافتن راه‌کاری برای بهینه ‌سازی مصرف انرژی در ساختمان ها است.
وی به عوامل اثرگذار در مورد بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان اشاره و بیان کرد: ازجمله این راهکارها بکارگیری تجهیزات کنترلی هوشمند در منازل و استفاده از مصالح استاندارد است که مطابق مبحث ۱۹ در این خصوص هماهنگی لازم با دیگر کمیسیون‌ها انجام گردد.
رئیس کمیسیون تخصصی برق نظام مهندسی ساختمان استان در مورد میزان رضایت از جایگاه و عملکرد ناظران برق ساختمان و اثربخشی نظارت آنان توضیح داد: با توجه به اینکه شروع نظارت ناظرین برق ساختمان از فونداسیون به جهت سیستم هم‌بندی تا آخرین مرحله ساختمان یعنی نصب سیستم روشنایی ساختمان است، ناظرین برق از پر مشغله ترین گروه نظارتی در ساختمان هستند.
وی گفت: کمیسیون تخصصی برق با تدوین نکات اجرایی نظارت و چک لیست طراحی و کنترل نقشه های برق سعی در هماهنگی طراحی و نظارت داشته و در سال ۱۴۰۰ با برگزاری دوره های طراحی و نظارت نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری خواهد داشت.
منصوری، انرژی خورشیدی را یکی از منابع تامین انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست محیطی دانست و گفت: گرمایش آب و فضا مجموعا بیش از هفتاد درصد انرژی را در ساختمان‌ و گرمایش آب بطور متوسط بیست تا سی درصد کل انرژی خانه را مصرف می‌کند. بنابراین با استفاده از آبگرمکن خورشیدی می ‌توان سالانه هفتاد درصد انرژی موردنیاز برای گرمایش آب را تامین کرد.
رئیس کمیسیون تخصصی برق نظام مهندسی ساختمان استان افزود: بنابراین با بکارگیری کلکتورهای خورشیدی می ‌توان تا حدودی از این منبع انرژی بی پایان، پاک و رایگان استفاده و تا حد بسیار زیادی در مصرف سوخت ‌های فسیلی صرفه جویی کرد. بهمین منظور کمیسیون تخصصی برق در نظر دارد امسال دوره های وبیناری کاربردی برای کاربرد سلول های خورشیدی در صنعت ساختمان برگزار کند.
منصوری با عنوان اینکه امروزه مدیریت و مصرف بهینه‌ی انرژی، هم‌زمان با بهره‌برداری از امكانات رفاهی در ساختمان‌ها از مهم‌ترین ضروریات هستند، افزود: با بهره‌گیری از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) و كنترل تجهیزات الكتریكی و مكانیكی بجای مدیریت توسط افراد، با استفاده از سیستم ‌های هوشمند و یكپارچه انجام می‌ شود.
وی ادامه داد: اخیرا در استان توجه ویژه ای به این موضوع شده و مالکین نسبت به اجرای آن تمایل بیشتری دارند. کمیسیون تخصصی در نظر دارد در سال جاری با برگزاری دوره های تخصصی هوشمندسازی، زمینه فعالیت مهندسین برق در طراحی، نظارت و اجرا را فراهم کند.
رئیس کمیسیون تخصصی برق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با اشاره به پیشرفتهای استان در زمینه سیم کشی ساختمانها، فیبر نوری و اتصالات آن، گفت: شبکه‌های FTTH بخش مهمی از مخابرات مدرن در منازل و آپارتمان‌ها را تشکیل می ‌دهند. بنابراین امروزه طراحی روش‌های توزیع FTTH در ساختمان و منازل مبحث مهم و ضروری بشمار می‌رود. محبوبیت رو به رشد سیستم‌ های فیبر نوری در آخرین بخش دسترسی (last mile)، به دلیل وضع قوانین در برخی کشورهاست.
وی گفت: امروزه دسترسی سریع و قابل اتکاء به اینترنت و سرویس ‌های چند رسانه‌ای به یک اولویت تبدیل شده است. سال گذشته جلساتی در این مورد با حضور مدیران شرکت مخابرات استان برگزار گردید که امیدوار هستیم در سال جاری با تنظیم دستورالعمل و شیوه نامه مشترک این موضوع بصورت جدی دنبال گردد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ اردیبهشت ۰۰
480 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0