گزارش به موقع تخلفات ساختمانی راهکار پیش‌گیری از حوادث مشابه متروپل گزارش به موقع تخلفات ساختمانی راهکار پیش‌گیری از حوادث مشابه متروپل

گزارش به موقع تخلفات ساختمانی راهکار پیش‌گیری از حوادث مشابه متروپل

گزارش به موقع تخلفات ساختمانی راهکار پیش‌گیری از حوادث مشابه متروپل ، است و مراجع صدور پروانه باید ورود کرده و از ادامه کار تا رفع و اصلاح مشکلات جلوگیری کنند

کد خبر: 010320002 تاریخ انتشار: جمعه ۲۰ خرداد ۰۱ - ۶:۵۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گزارش به موقع تخلفات ساختمانی راهکار پیش‌گیری از حوادث مشابه متروپل ، است و مراجع صدور پروانه باید ورود کرده و از ادامه کار تا رفع و اصلاح مشکلات جلوگیری کنند

گزارش به موقع تخلفات ساختمانی راهکار پیش‌گیری از حوادث مشابه متروپل

گزارش به موقع تخلفات ساختمانی راهکار پیش‌گیری از حوادث مشابه متروپل
گزارش به موقع تخلفات ساختمانی راهکار پیش‌گیری از حوادث مشابه متروپل است
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان کرد: وظیفه مهندس ناظر ارائه به موقع گزارش تخلفات ساختمانی است و مراجع صدور پروانه باید ورود کرده و از ادامه کار تا رفع و اصلاح مشکلات جلوگیری کنند.
امین مقومی گفت: برخی از ساختمان ‌ها به خصوص در مناطق بافت فرسوده شهر قم؛ عمر مفید آنان گذشته است و قابل مقاوم‌سازی نیستند و مالکان آنان باید قبل از آنکه حادثه‌ای رخ دهد نسبت به بازسازی بنا اقدام کنند.
مفهومی ادامه داد: آن دسته از ساختمان ‌هایی که طبق مقررات ملی ساختمان و در راستای فرآیندهای سازمان نظام مهندسی ساختمان ساخته می‌ شوند با حداقل حادثه روبرو بودند و شرایط ساخت‌وساز در استان قم نیز نسبت به بسیاری از استان‌ ها مطلوب‌تر است.
وی افزود: برخی از ساختمان‌ ها نیز با وجود آن‌که مسیر نظام مهندسی را طی می ‌کنند؛ اما در مراحل مختلف پروژه شاهد تخلفاتی از طرف سازندگان آنان هستیم که بر خلاف نقشه‌های مصوب اقدام به ساخت‌وساز می ‌کنند که در این موارد وظیفه مهندس ناظر ارائه به موقع گزارش تخلفات است که در این مرحله مراجع صدور پروانه باید ورود کرده و از ادامه کار تا رفع و اصلاح مشکلات جلوگیری کنند.
مقومی گفت: در زمینه رفع خطر از بناها و مبحث رعایت ایمنی، شهرداری و اداره کار می ‌توانند ورود کنند و دستگاه قضایی نیز در این زمینه همراهی خوبی دارد و در سال‌ های اخیر شاهد بودیم برخی از پروژه‌ ها که افراد بدون صلاحیت به آن ورود کرده بودند دستور توقف برای آنان صادر گردید.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه مردم در ساخت‌وساز به دنبال تخلفات نیستند، گفت: شهروندان می ‌خواهند تا در ساختمان ‌های ایمن و با آسایش زندگی کنند اما متاسفانه برخی از افراد بدون صلاحیت که از آنان به عنوان دلال حوزه ساخت‌وساز می ‌توان یاد کرد در این زمینه با تخلفاتی که برای رسیدن به سود مالی بیشتر صورت میدهند؛ مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.
وی گفت: متاسفانه در برخی از پروژه‌ ها همانند اماکن صنعتی شاهد هستیم فردی فاقد صلاحیت؛ نقشه تهیه می ‌کند و بر همان اساس ساخت‌وساز صورت می‌ذگیرد و نظارت خاصی نیز بر روند اجرای آن صورت نمی ‌پذیرد.
تعداد قابل توجهی از ساختمانهای استان قم پایان کار دریافت نکردند
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با عنوان این‌رکه تعداد قابل توجهی از ساختمان‌ های استان قم پایان کار دریافت نکردند، ادامه داد: متاسفانه این ساختمان ‌ها امروز مورد بهره‌برداری قرار می ‌گیرند و آنچه در حادثه ریزش ساختمان متروپل شاهد آن بودیم همین مسئله بوده که برخی‌ ها بدون دریافت پایان کار در این ساختمان اسکان پیدا کردند و متاسفانه در این حادثه جان خود را از دست دادند.
مقومی با اشاره به اهمیت بحث نگه‌داری ساختمان گفت: در صورتی که موضوع نگه‌داری ساختمان که در قانون نیز بر آن تاکید شده جدی گرفته نشود شاهد کاهش عمر مفید ساختمان‌ ها خواهیم بود.
وی در مورد صدور پایان کار برای ساختمان ‌های مسکن مهر گفت: در آن زمان پایان کارهای موقت برای این ساختمان‌ ها صادر گردید اما بخش قابل توجهی از مالکان برای دریافت پایان کار دائم مراجعه نکردند که در این زمینه با همکاری شهرداری آماده ارائه مشاوره‌ های لازم به هیات مدیره مجتمع‌ ها هستیم تا پس از انجام بررسی‌ های میدانی و رفع مشکلات احتمالی پایان کار آنان صادر گردد.
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ خرداد ۰۱
437 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0