انتصاب ریاست جدید هیات اجرایی انتخابات هشتمین دوره شورای مرکزی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد:

سال جاری میانگین ظرفیت کار مهندسین ۷ درصد بود

فرج الله رجبی، بیش ترین بخش اشتغال و رونق اقتصادی را مربوط به ساخت و ساز و تولید مصالح ساختمانی ذکر کرد و گفت: به خاطر رکود ساخت و ساز در ایران میانگین ظرفیت کار مهندسین ساختمان سال جاری 7 درصد بود.

کد خبر: 961015001 تاریخ انتشار: جمعه ۱۵ دی ۹۶ - ۷:۲۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، فرج الله رجبی، بیش ترین بخش اشتغال و رونق اقتصادی را مربوط به ساخت و ساز و تولید مصالح ساختمانی ذکر کرد و گفت: به خاطر رکود ساخت و ساز در ایران میانگین ظرفیت کار مهندسین ساختمان سال جاری ۷ درصد بود.سال جاری میانگین ظرفیت کار مهندسین ۷ درصد بود

سال جاری میانگین ظرفیت کار مهندسین 7 درصد بود

سال جاری میانگین ظرفیت کار مهندسین ۷ درصد بود

سال جاری میانگین ظرفیت کار مهندسین ۷ درصد بود

وی در جلسه عضوهای بسیجی عضو هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی کشور در مشهد ادامه داد: هم چنین آمار تولید مسکن سال جاری در مقایسه با بیست و پنج سال گذشته در بدترین شرایط رکود قرار داشته است.
رجبی افزود: پانصد هزار مهندس ساختمان در کشور وجود دارند که بخش اعظم آنها به علت رکود صنعت ساختمان بیکار هستند و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند. اگر دولت تسهیلات بیش تری را در حوزه مسکن و ساخت و ساز هزینه کند بخش زیادی از چرخه اقتصادی کشور شتاب خواهد گرفت.
وی عنوان داشت: برخی مدعی هستند نظام مهندسی تبدیل به یک اداره یا دایره ای از وزارت راه و شهرسازی شود. این در حالیست که وضعیت سازمان های نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور نسبت به بیست سال گذشته بهتر شده و دارای قانون نظام مندی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی هم چنین معوقات بانکی در حرفه های مختلف اقتصادی سطح کشور را بیست و پنج درصد اعلام و تصریح کرد: ولی این میزان در بخش مسکن کم تر از ۲ درصد است لذا خوش حساب ترین مشتریان بانک ها وام گیرندگان مسکن هستند.
* رونق اقتصادی با فعالیت بخش خصوصی
ریاست کمیسیون زیربنایی مجمع عالی بسیج سازمان نظام مهندسی ساختمان هم در این جلسه افزود: اگر بیش از هفتاد هزار پرونده مربوط به پروژه های نیمه تمام دولت را برای تکمیل به بخش خصوصی اختصاص دهند رونق اقتصادی و اشتغال در کشور رخ خواهد داد.
سیدمهدی هاشمی نیاز اعتباری تکمیل پروژه های نیمه تمام دولتی را پانصد هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: دولت در لایحه بودجه سال نود و هفت برای تکمیل پروژه های نیمه تمام شصت هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که اگر این مبلغ اختصاص یابد اتمام پروژه ها بیش از ده سال طول میکشد اگر در این بین پروژه های دیگری اضافه نگردد.
هاشمی در ادامه به زلزله اخیر در کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: در ایران هر ۷ سال زلزله ای با قدرت بالای هفت ریشتر رخ میدهد و بسیاری از هم وطنان بر اثر ریزش ساختمان ها جان خود را از دست میدهند.
وی ابراز داشت: قدرت زلزله در سر پل ذهاب ۷٫۳ ریشتر و تلفات جانی آن نسبت به زلزله های گذشته در کشور کم تر بود که این به واسطه استحکام ساختمان هایی است که طی سال های اخیر احداث شده اند.

سال جاری میانگین ظرفیت کار مهندسین ۷ درصد بود

رئیس کمیسیون زیربنایی مجمع عالی بسیج سازمان نظام مهندسی ساختمان مطرح کرد: در حادثه زلزله سرپل ذهاب مدیریت بحران کشور به سازمان نظام مهندسی ساختمان در ارتباط با استحکام ساختمان ها انتقاد کرد. این در حالیست که سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیست و شش سال سابقه قانون و مقررات ملی ساختمان مدونی دارد و طبق آن عمل میکند.
وی خاطر نشان کرد: نظام مهندسی ساختمان بعنوان یک سازمان مردم نهاد در خط مقدم عمران و آبادانی، نجات و بازسازی قرار دارد، نظام مند و قانون مند و ریشه دار است و با داشتن ۵۰۰ هزار نفر متخصص و وظیفه شناس در جایگاه ویژه ای قرار دارد.
هاشمی یاد آور شد: ایران کشوری زلزله خیز و نیازمند ایجاد ایستگاه های شتاب نگار است ولی از سال هشتاد و هشت تا به حال هنوز دستگاه های زلزله نگار از گمرک ترخیص نشده اند. ایران جزو ده کشور نخست وقوع بلایای طبیعی است و هفتاد درصد سکونتگاه هایمان در معرض خطر سیل و زلزله و آسیب پذیری قرار دارند لذا لازم است جامعه مهندسین تحقیقات لازم را در مورد زمین لرزه سرپل ذهاب و خرابی های آن در بخش های طراحی، نظارت، مصالح ساختمانی و تاسیساتی انجام دهند.
* فعالیت سازمان نظام مهندسی موجب استحکام ساختمانها شده است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی هم در این جلسه بیان کرد: در زلزله سرپل ذهاب بادبندهای ساختمان های میانی خوب عمل کرده بود ولی اتصالات فلزی که خوب جوشکاری نشده بود سبب فروریختن ساختمان های چهار و پنج طبقه شد.
حسین کامران دیسفانی گفت: با گذشت بیست و پنج سال از فعالیت سازمان نظام مهندسی وضعیت ساخت و سازها در کشور بهبود یافته و به استحکام ساختمانها منجر گردیده است ولی خروجی کار قانع کننده نیست. باید سازمان های نظام مهندسی ساختمان در استان ها بهتر از گذشته عمل کنند و عملکرد خود را به نقد بگذارند.
کامران به مطالعات انجام شده در مورد شناسایی ۳ گسل در مشهد اشاره و تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با همکاری اداره کل راه و شهرسازی برای مطالعات گسل های شهر مشهد صد و پنجاه میلیون تومان هزینه کرده است.
هم چنین در این جلسه، ایلخان، ریاست سازمان بسیجی مهندسان عمران و معماری کشور آمادگی این سازمان را برای خدمت رسانی بجامعه و مناطق زلزله زده کشور اعلام کرد و افزود: تعداد بی شماری از مهندسین بسیجی در سرپل ذهاب سرگرم خدمت رسانی به زلزله زدگان هستند.

منبع : ایرنا

کانال تلگرام نظام مهندسی ساختمان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ دی ۹۶
928 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0