ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان در نامه‌ای از طرف وزیر راه و شهرسازی

ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان

محمد اسلامی در نامه‌ای به وزیر کشور، ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و مدیران کل راه و شهرسازی سراسر کشور، ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان را برای اجرا، ابلاغ نمود.

کد خبر: 191008007 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ مهر ۹۸ - ۱:۳۸ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،محمد اسلامی در نامه‌ای به وزیر کشور، ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و مدیران کل راه و شهرسازی سراسر کشور، ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان را برای اجرا، ابلاغ نمود.

ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان

ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان

ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات  ملی ساختمان

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رحمانی فضلی، وزیر کشور؛ علی‌رضا تابش، ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی؛ رجبی، ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و مدیران کل راه و شهرسازی سراسر کشور، ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان «طرح و اجرای ساختمان‌ های با مصالح بنایی» را که تهیه، گرداوری و تصویب گردید را برای اجرا، ابلاغ نمود.

در نامه وزیر راه و شهرسازی آمده است: در اجرای ماده سی و سه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال هفتاد و‌ چهار، بدین وسیله ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان «طرح و اجرای ساختمان‌ های با مصالح بنایی» که مراحل تهیه، گرداوری و تصویب را در وزارت راه و شهرسازی گذرانده جهت استحضار و صدور دستور برای اجرا از تاریخ اول آبان نود و هشت در کل کشور، ابلاغ می‌گردد.

در ادامه آمده است: زمان انقضای ویرایش سال نود و دو مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان، ۲ سال بعد از تاریخ این ابلاغ خواهد بود و بنابراین از تاریخ اول آبان نود و هشت، لغایت ۲ سال پس از تاریخ این ابلاغ، استفاده از هر کدام از دو ویرایش فوق‌الذکر مجاز شمرده خواهد شد.

طبق اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ویرایش سال نود و هشت، مبحث هشتم مشتمل بر ۵ فصل کلیات، مشخصات مصالح و کنترل کیفیت، ضوابط عمومی، ساختمان ‌های بنایی مسلح، ساختمان ‌های بنایی با کلاف و سه پیوست است. در ویرایش جدید، بحث ساختمان‌ های بنایی مسلح بصورت جامع ارایه گردیده است. این ساختمان ‌ها با توجه به عملکرد مناسب در برابر زمین لرزه، در کشورهای پیشرفته لرزه‌خیز نیز مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین با توجه به تکمیل و گسترش این فصل از مبحث با افزودن مباحث مربوط به بارگذاری، تحلیل و طراحی ساختمان ‌های بنایی مسلح به روش مقاومت نهایی، مجموعه‌ای کامل در اختیار جامعه مهندسان قرار داده شده است تا مشوقی برای استفاده گسترده از ساختمان بنایی مسلح در ایران باشد.

ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان

فصل پنجم ویرایش جدید مبحث، تحت عنوان ساختمان‌ های بنایی باکلاف، بطور کلی دوباره نویسی شده است. این فصل نسبت به ویرایش قبلی گسترش قابل ملاحظه ای یافته و بسیاری از ابهامات و کمبودهای موجود برطرف شده است. هم چنین، با توجه به وجود امکانات فنی و اقتصادی ساخت ساختمان‌ های بنایی باکلاف در اقصی نقاط کشور و نظر به آسیب‌پذیر بودن ساختمان ‌های بنایی سنتی غیرمسلح (بدون کلاف)، بحث اخیر از مبحث هشتم حذف گردیده است. رعایت الزامات مندرج در مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای ساختمان ‌های با مصالح بنایی، در کنار سایر مباحث مقررات ملی ساختمان و نیز استانداردها و آیین نامه های ساختمانی نقش موثری در ارتقای کیفیت این ساختمان ‌ها خواهد داشت.

منبع: هیبنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی چیست؟

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ مهر ۹۸
807 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0