ضعف نظارت و محدودیت دسترسی به کارگر ماهر عباس زرکوب

ضعف نظارت و محدودیت دسترسی به کارگر ماهر

آیین‌ نامه کنترل ساختمان با طی حدود 2 سال از انتشار اولین پیش ‌نویس آن از طرف معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌ و شهرسازی با توافق نسبی میان ذی ‌نفعان، روزهای نهایی بررسی و تصویب را در هیئت دولت می ‌گذراند.

کد خبر: 961114004 تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ بهمن ۹۶ - ۲:۳۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، آیین‌ نامه کنترل ساختمان با طی حدود ۲ سال از انتشار اولین پیش ‌نویس آن از طرف معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌ و شهرسازی با توافق نسبی میان ذی ‌نفعان، روزهای نهایی بررسی و تصویب را در هیئت دولت می ‌گذراند.ضعف نظارت و محدودیت دسترسی به کارگر ماهر

ضعف نظارت و محدودیت دسترسی به کارگر ماهر

ضعف نظارت و محدودیت دسترسی به کارگر ماهر

نظارت و محدودیت دسترسی به کارگر  ماهر ضعیف است.

آیین ‌نامه ‌ای که گرچه از صد و شصت ماده در پیش ‌نویس اول با نظر و نفوذ شهرداری و سازمان نظام‌ مهندسی به چهل و شش ماده تقلیل پیدا کرد ولی پیش‌ نویس اخیر نیز حاوی اصلاحات مهمی در نظامات اداری و کنترل کیفیت ساخت‌ و ساز است که در صورت هماهنگی سازمان‌ های مربوطه در اجرای صحیح و دقیق، موجب تحولات مثبتی در این عرصه می ‌شود.
شرایط کنونی کنترل کیفیت ساخت‌وسازهای شهری که حاصل تصویب و اجرای آیین ‌نامه اجرایی ماده سی و سه قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان در سال هشتاد و سه است، به دلیل انحراف این آیین ‌نامه از مفاد قانون مذکور مصوب هفتاد و چهار مجلس، دارای نواقصی است که علاوه بر نارسایی در تأمین کیفیت ساختمان ‌ها، تعارضات وظیفه و تداخلات اجرایی سازمان‌ های مسئول را موجب شده، نه موافقت مالکان و سازندگان را بهمراه داشته و نه رضایت بهره‌برداران را از مهمترین و گران‌ ترین کالایی که در تمام عمر خریداری کرده یا مورد استفاده قرار می ‌دهند، بدست آورده است.
در این میان عباس زرکوب، دبیر پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری، با تاکید بر مشکلات موجود در حوزه کیفیت ساخت‌ و سازهای شهر تهران و سایر مناطق شهری کشور گفت: «اگر چه در فرایند ساخت‌ و سازهای فعلی شهرها مواردی هم چون نظام ساختمانی، تأسیسات، برق، سازه و… از طرف سازمان نظام مهندسی مورد بررسی قرار می‌ گیرد ولی بخش عمده ‌ای از مواردی که به آسایش شهروندان مربوط می‌ شود به ‌طور دقیق و کامل مورد بررسی قرار نمی ‌گیرد.»
وی با اشاره به این که ضعف در حوزه نظارتی یکی از مشکلات اصلی پروژه‌های ساخت ‌و ساز در کشور است، ادامه داد: «در این زمینه علاوه‌ بر فقدان نظارت مطلوب، تولید مصالح ساختمانی استاندارد نیز دچار مشکلاتی است.»
زرکوب، به ورود افراد غیرمتخصص و غیرماهر به حوزه ساخت‌ و ساز اشاره کرد و ادامه داد: «در سال ‌های اخیر بخش عمده ‌ای از ساخت ‌و سازهای انجام شده در سطح شهرها توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌ شود. ازاین ‌رو بنظر می‌ رسد یکی از موارد مهمی که در جریان تصویب و ابلاغ آیین ‌نامه کنترل ساختمان باید مورد توجه قرار گیرد ایجاد ممنوعیت برای ورود افراد غیرمتخصص به حوزه ساخت‌ و ساز است.»
وی درعین ‌حال اظهار داشت: یکی از اصلاحات مهم در آیین ‌نامه کنترل ساختمان، توجه و تأکید بر انجام نظارت از طرف مجریان خاص و ذی ‌صلاح است.
بررسی ‌ها نشان می ‌دهد یکی از مشکلات ساخت ‌و ساز که در آیین‌ نامه جدید مرتفع می ‌شود عدم تناسب میان کیفیت خدمات مهندسی با حق‌الزحمه مهندسان است.


در شرایط کنونی و در نبود الزام یا تقاضا برای خدمات اجرای ساختمان، عمده خدمات عضوهای سازمان نظام ‌مهندسی در بخش نظارت صورت می‌ گیرد که آن هم از سوی سازمان مذکور برای همه عضوهای دارای پروانه اشتغال، چه آن ها که نظارت شغل اصلی ‌شان است و چه آن ها که شاغل تمام ‌وقت در مجموعه‌ های دیگری هستند و نظارت را پاره‌ وقت انجام می ‌دهند، به ‌طور مساوی تقسیم‌ شده و تعرفه‌ اش برحسب متراژ، برای همه مهندسان به‌ صورت برابر از مالکان اخذ و با پیشرفت کار به ایشان پرداخت میگردد.
بعبارتی، در شرایط کنونی ناظری که حرفه ‌ای نظارت می‌ کند و آن که حساسیتی نسبت به ارائه خدمات مطلوب این حرفه ندارد، یک مقدار کار و یک میزان درآمد دارند. در شرایط کنونی، میزان درآمد از خدمات نظارت برای گروه اول ناچیز و برای گروه دوم نا به جا و بی‌ ربط است.
به گفته وی درعین‌ حال یکی از موارد مهمی که در راستای اصلاح و ارتقای کیفیت ساخت‌ و سازها باید در نظر گرفته شود استفاده از کارگران فنی و ماهر دارای کارت مهارت فنی است.
وی افزود: «هم اینک در شهری هم چون تهران دسترسی به کارگرانی که دارای کارت مهارت فنی باشند خیلی محدود است.»
منبع : حمل و نقل

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام ازمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ بهمن ۹۶
855 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0