عمر مفید ساختمان در اروپا صد سال، در ایران بیست و پنج سال محمد رستم پور

عمر مفید ساختمان در اروپا صد سال، در ایران بیست و پنج سال!

بزرگ ترین عامل کاهش عمرساختمانها در ایران، رعایت نکردن ضوابط فنی هنگام اجراست.

کد خبر: 960820002 تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ آبان ۹۶ - ۵:۳۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، بزرگ ترین عامل کاهش عمرساختمانها در ایران، رعایت نکردن ضوابط فنی هنگام اجراست.عمر مفید ساختمان در اروپا صد سال، در ایران بیست و پنج سال

عمر مفید ساختمان در اروپا صد سال، در ایران بیست و پنج سال

عمر مفید ساختمان در اروپا صد سال، در ایران بیست و پنج سال

عمر مفید ساختمان در اروپا صد سال، در ایران بیست و پنج سال!

یک عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان، در جلسه پژوهشی “معماری، شهر، توسعه پایدار” که در تهران برگزار گردید، با تشریح موانع توسعه صنعت ساختمان در

کشور ، خواستار توجه دولت به اهمیت ساخت اصولی ابنیه شد.
محمد رستم پور بیان کرد: در حوزه صنعت ساختمان و صرفه جویی در مصرف انرژی، ضوابط و مقررات فراوانی تا به حال گرداوری شده و سازمان نظام مهندسی نیز نظارت گسترده ای بر ابعاد مختلف ساختمان سازی دارد.
رستم پور ادامه داد: کیفیت مصالح ساختمانی نیز حداقل در پانزده سال اخیر به نحو چشم گیری نسبت به گذشته افزایش یافته و در حال حاضر اغلب مصالح موجود در بازار دارای استانداردهای لازم هستند، با این وجود هم چنان عمر مفید ساختمان ‌های ایران پایین است؛ در حالیکه ساختمانهای مسکونی، تجاری و خدماتی در اروپا حداقل صد سال عمر میکنند و بعد از خاتمه این دوران نیز با یک بازسازی جزئی هم چنان قابل استفاده هستند، ولی در کشور ما حداکثر عمر استفاده از ساختمان به بیست و پنج سال می ‌رسد و بعد از این مدت ساختمان بعنوان کلنگی شناخته میشود و نیازمند تخریب و بازسازی است.
رستم پور گفت: اگر معتقد هستیم که ضوابط معماری و کیفیت مصالح ما مناسب هستند، بنابراین مهم ترین عامل کاهش عمر ساختمانها در ایران شیوه اجرای آن هاست که اغلب توسط کارگران بدون مهارت و دانش فنی صورت می‌ گیرد.
وی اضافه کرد: قرار بود در طول دهه هشتاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمامی شاغلان حرفه ساختمانی را تحت آموزش ویژه قرار دهد و به آن ها گواهی نامه مهارت فنی اعطا کند اما به علل مختلف سرعت اجرای این طرح خیلی کند شده و هم اینک تعداد کمی از کارگران ساختمانی دارای این گواهی نامه فنی هستند. متاسفانه از همین تعداد محدود کارگر ماهر نیز بانک اطلاعاتی مناسبی در اختیار نداریم تا هنگام اجرای طرحهای ساختمانی از آن ها استفاده کنیم.
این کارشناس معماری افزود: اگر میخواهیم وارد تکنولوژیهای نوین ساختمان سازی شویم، باید به آموزش و مهارتهای فنی مجریان ساختمان بیش از پیش اهمیت دهیم.
وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین مشکلات مراکز جمعیتی در آینده نزدیک، کمبود آب است. صنعت ساختمان چنان چه با اصول مهندسی اجرا گردد می‌ تواند کمک خوبی به صرفه جویی در مصرف انواع انرژی و از جمله کاهش مصرف آب در شهرها کند.

عمر مفید ساختمان در اروپا صد سال، در ایران بیست و پنج سال


وی عنوان کرد: باید آب شرب ساختمانها از آبی که برای امور خدماتی (نظیر شست ‌و شو و آبیاری فضای سبز) مصرف می‌ شود، تفکیک گردد. این کار در شهرهای بزرگ توسط تصفیه خانه‌ های صنعتی اجرا می‌ شود که اخیرا دو نمونه از آن ها در اطراف تهران ساخته شده است. ولی می ‌توان تصفیه آب و بازچرخانی آن را در داخل منازل و ساختمانها انجام و هزینه مدیریت صرفه جویی آب را در ساختمانها کاهش داد.
به گفته رستم پور در مجتمعهای جدید ساختمانی در تهران سیستمی در حال نصب است که فاضلاب واحدها را تصفیه و از طریق بازچرخانی آن، به صرفه جویی در مصرف آب کمک می ‌کند.
رستم پور با اشاره به اینکه نظارت بر اجرا تا به حال خوب انجام شده است خاطر نشان کرد: بدین معنا که سازمان نظام‌ مهندسی‌ ساختمان قوانین خیلی محکمی دارد تا ضوابط گرداوری شده ساخت مسکن رعایت گردد. ولی در اغلب ساختمان ‌ها افرادی ساختمان را می‌ سازند که نه با قوانین سازمان نظام مهندسی ساختمان آشنایی دارند و نه آن که خود مهارت ‌های فنی برای ساخت مسکن دارند. بهمین علت مصالحی که حتی اگر استاندارد تولید شده اند بدست افرادی که مهارت فنی ندارند به یک کالایی تبدیل شده که عمر مفید آن کوتاه است. بدتر آن که مجریان ساختمانها علاوه بر نداشتن مهارت فنی هیچ گونه مسئولیت کار خود را نمی‌ پذیرند و بسیاری از صدمات صنعت ساختمان در سال های اخیر از همین نقطه بوده است.
رستم پور مطرح کرد: اکنون، جوشکار، سیمان کار، دیوارچین، آجرکار و تمامی افرادی که در ساخت و ساز دخالت دارند مسئولیت کار خود را بعهده نمی‌ گیرد. لذا مشکل از ۲ جنبه قابل بررسی است. اول آن که باید وزارت کار، رفاه و اموراجتماعی به اصولی که خود بنیان گذاشته است و طبق آن باید ظرف ده سال به همه فعالان صنعت ساختمانی گواهی نامه مهارت فنی میداد جامه عمل بپوشاند. هم چنین باید نظام حقوقی گرداوری شود که هر فردی اگر دست به صنعت ساختمان زد در قبال اجرای آن مسئول باشد. برای اینکار باید وزارت راه و شهرسازی قوانین محدود کننده تعریف کند. بدین معنا که بگوید فقط پایانکار ساختمانی را صادر میکنیم که هم اجرا، هم نظارت و هم مصالح آن توسط اصول فنی و مهندسی، اصول استاندارد و توسط افرادیکه دارای مهارت فنی هستند احداث گردد.
در ادامه این جلسه، کامران آقایی – حقوقدان و عضو کانون وکلا – به برررسی ابعاد حقوقی مشکلات صنعت ساختمان پرداخت و اظهار داشت: داشتن یک سرپناه ایمن یکی از حقوق مسلم شهری و شهروندی است. لذا اگر درساخت مسکن قصوری صورت میگیرد، حقوق شهری و شهروندی نقض میشوند. تمامی دستگاهها و افرادیکه در این قصور فنی نقش دارند نیز مسئول نقض حقوق شهری و شهروندی هستند.
آقایی با اشاره به حادثه ریزش ساختمان پلاسکو افزود: اگرچه مسئول مستقیم این حادثه خطای کاربران در استفاده غیر ایمن از ساختمان بوده است، ولی نباید نقش سایر سازمانها در جلوگیری از ادامه فعالیت تجاری و صنعتی در چنین ساختمانی را نادیده گرفت. دستگاههای مختلفی در اعطای مجوز فعالیت و عدم جلوگیری از کاربریهای غیر ایمن در این ساختمان مسئولیت دارند.
منبع : اندیشه ها

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آمادگی آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ آبان ۹۶
1089 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0