در گفت و گو با ریاست سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان استان خراسان‌رضوی مطرح گردید:

بررسی علل حریق هتل روتانای مشهد/ استفاده از مصالح ساختمانی بدون استاندارد و فقدان ناظر مقیم/ تشکیل کمیته شناسایی ساختمانهای پرخطر اطراف حرم مطهر رضوی

ریاست سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان استان خراسان‌رضوی با اعلام استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب در هتل روتانای شهر مشهد از ایجاد کمیته شناسایی ساختمانهای پرخطر در شهر مشهد و اطراف حرم مطهر رضوی و ارایه گزارش این کمیته در ۳ ماه آتی برای ساختمانهای گروه دال (بالای پنج هزار متر و یازده طبقه) در استان، خبر داد.

کد خبر: 960506002 تاریخ انتشار: جمعه ۶ مرداد ۹۶ - ۷:۴۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،ریاست سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان استان خراسان‌رضوی با اعلام استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب در هتل روتانای شهر مشهد از ایجاد کمیته شناسایی ساختمانهای پرخطر در شهر مشهد و اطراف حرم مطهر رضوی و ارایه گزارش این کمیته در ۳ ماه آتی برای ساختمانهای گروه دال (بالای پنج هزار متر و یازده طبقه) در استان، خبر داد.استفاده از مصالح ساختمانی بدون استاندارد و فقدان ناظر مقیم

استفاده از مصالح ساختمانی بدون استاندارد و فقدان ناظر مقیم

استفاده از مصالح ساختمانی بدون استاندارد و فقدان ناظر مقیم

استفاده از مصالح ساختمانی بدون استاندارد و فقدان ناظر مقیم

حسین کامران‌دیسفانی ریاست سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان استان خراسان‌رضوی, در مورد دلایل حریق هتل روتانای شهر مشهد در خیابان امام رضای آن شهر و در اطراف حرم مطهر رضوی نکاتی را ارایه کرد.
وی بیان کرد: این پروژه در مقطع میانی انجام عملیات ساختمانی قرار داشته است. نقشه‌ها در سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان بررسی شده ولی گواهی پایانکار هنوز بسازمان ارایه نشده بود.
کامران گفت: گزارشی که در باره حریق هتل درحال ساخت روتانا ارایه شده است این است که هتل در بخشهایی در حال جوش کاری بوده که به علت قابل‌اشتعال بودن نما، جرقه‌ای ایجاد شده و آتش آغاز میشود و این فاجعه روی میدهد.
وی با بیام این که مصالح غیراستاندارد و نمای کامپوزیت قابل‌اشتعال نامرغوب و هم چنین عدم وجود ناظر مقیم در حین انجام عملیات ساختمانی علت این حریق (هتل روتانای شهر مشهد) است، ادامه داد: ورود مصالح غیراستاندارد بکشور چالشی است که امروز با آن مواجه هستیم. معمولا قیمت نماهای کامپوزیت غیراستاندارد و مشتعل شونده نصف نمای کامپوزیت استاندارد است و بهمین علت نیز عده زیادی به علت صرفه اقتصادی کوتاه مدت به این سمت گرایش دارند.
کامران با اعلام این که حریق برج سلمان مشهد در سال پیش شبیه به هتل روتانا بوده است، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در مورد عدم استفاده از نوعی ورق آتشزا در نمای ساختمان اطلاعیه داده است و مهندسین موظفند در این خصوص در بحث نظارت دقت لازم را بعمل آورند. ولی از آنجایی که عموما ناظر مقیم در پروژه ها وجود ندارد و ناظران مرحله ای ورود میکنند عموما مشکلات عدیده ای وجود دارد که امید است تا در اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مسائلی از این دست اصلاح گردند.
رییس سازمان نظام مهندسی ستختمان استان رضوی افزو: اتفاق دیگری هم که در حریق هتل روتانای مشهد روی داد عدم دسترسی مناسب خودروهای آتش نشانی بود که امکان استقرار آن ها در جبهه نمای پشتی ساختمان نبود و این اتفاق روی داد.
وی مطرح کرد: قاعدتا در این حریق باید کارفرما مصالح استاندارد تهیه میکرد. مهندس ناظر باید کنترل لازم را انجام میداد و مجری نیز باید کنترل و نظارت دقیقی میداشت.
وی در بیان چالشهایی که ساختمانهای فعلی با آن مواجه هستند، عنوان کرد: نظارت بر مصالح ساختمان بعهده ناظران ساختمانی است ولی مشکلی که داریم این است که در پروژه‌های بزرگ هم ناظرین بصورت مرحله‌ای تعریف میشوند. اعتقادی که داشته و دارم و اکنون در استان هم در حال پی گیری موضوع هستم اینست که این نوع نظارت برای ساختمانهای بزرگ جواب گو نیست و باید اصلاح گردد.


رییس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی اظهار کرد: باید تشکلهای حقوقی مسئولیت نظارت را بعهده بگیرند و حتما باید ساختمانهای دارای اهمیت و اصولا تمامی ساختمانها، ناظر مقیم هم داشته باشند که آن ها هرگونه مصالحی که در ساختمان استفاده میشود را تایید کنند. همچون طرحهای عمرانی بویژه طرحهای با اهمیت که شن و ماسه را کنترل و نمونه‌گیری میکنند، سیمان را بلحاظ مقاومتی کنترل میکنند، بتن و جوش را تست میگیرند، مصالحی که عمدتا مصرف میشوند باید به تایید کمیته نظارت برسد و این تایید حتی در برگیرنده نوع کاشی، سرامیک نیز بشود.
وی تصریح کرد: وقتی پروژه‌ها ناظر مقیم ندارند و ناظرها بصورت مرحله‌ای هستند مشکلاتی ایجاد میشود که نمیتوان تخمین زد که ناظرین ساختمان که مرحله ای هم وارد شده‌اند تا چه میزان بتعهدات خود پای‌بندی هستند.
کامران در پاسخ به این سوال که آیا سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان خراسان‌رضوی آماری از ساختمانهای نا ایمن در جوار حرم ‌مطهر رضوی دارد و آیا در این زمینه برنامه‌ای دارد؟ تصریح کرد: حدود ۱ ماه پیش نشیتی با حضور معاونت عمرانی استانداری خراسان‌رضوی تشکیل گردید و موضوع نشست هم این بود که ساختمانهای موجود اطراف حرم مطهر رضوی از نظر ایمنی مورد بازنگری قرار گیرند و آماری دقیق از ان ها ارایه گردد. سازمان نظام مهندسی ساختمان با هم کاری شهرداری مشهد اعلام آمادگی کرد و مقرر گردید گروهی تشکیل گردد و به ساختمانها بروند و نهایتا وضع موجود را گزارش کنند.
وی خلطر نشان کرد: گزارش اولیه از وضعیت ایمنی ساختمانهای موجود در اطراف حرم‌مطهر رضوی در بازه زمانی سه ماهه تهیه و ارایه میشود. هم چنین، ضمن شناسایی اولیه ساختمانهای موجود با دادستانی مشهد مکاتبه‌ای انجام میشود تا بتوانند مالکین را برای انجام یک سری از اقدامات برای ایمن‌سازی ساختمانهای موجود متعهد کند. زیرا برخی از واحدهای تجاری سرقفلی هایشان واگذار گردیده و مالکین کنونی که سهم کوچکی دارند و باید موضوعات قانونی رعایت گردد.
کامران افزود: مقرر گردید تا کمیته حقیقت یاب ایمنی ساختمانهای اطراف حرم مطهر رضوی، در ساختمانهای گروه دال که از نظر تقسیم‌بندی وزارت راه و شهرسازی بالای پنجاه هزار متر و یازده طبقه را شامل میشود ورود اولیه پیدا کنند و به تدریج این را تسری بدهند به ساختمان هایی که ممکن است به لحاظ زیربنا مساحت بسیاری را بخود اختصاص نداده باشند ولی به لحاظ اهمیت بویژه در مواقع بحران، ایمنی لازم را داشته باشند.

منبع: پایگاه خبری ورزارت راه و شهرسازی

 

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ مرداد ۹۶
1273 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0