مراسم رونمایی از کتاب پیشینه مهندسی در قزوین، حکایتی از آبادانی اثر مهرزاد پرهیزکاری مراسم رونمایی از کتاب پیشینه مهندسی در قزوین، حکایتی از آبادانی اثر مهرزاد پرهیزکاری

مراسم رونمایی از کتاب پیشینه مهندسی در قزوین، حکایتی از آبادانی اثر مهرزاد پرهیزکاری

مراسم رونمایی از کتاب پیشینه مهندسی در قزوین، حکایتی از آبادانی اثر مهرزاد پرهیزکاری ، به سفارش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین انجام شد

کد خبر: 991004006 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۴ دی ۹۹ - ۷:۴۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مراسم رونمایی از کتاب پیشینه مهندسی در قزوین، حکایتی از آبادانی اثر مهرزاد پرهیزکاری ، به سفارش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین انجام شد

مراسم رونمایی از کتاب پیشینه مهندسی در قزوین، حکایتی از آبادانی اثر مهرزاد پرهیزکاری

مراسم رونمایی از کتاب پیشینه مهندسی در قزوین، حکایتی از آبادانی اثر مهرزاد پرهیزکاری
هم‌زمان با هفته پژوهش:
ازکتاب “پیشینه مهندسی در قزوین، حکایتی از آبادانی” رونمایی گردید
هم‌زمان با گرامی‌داشت هفته پژوهش طی مراسمی از کتاب “پیشینه مهندسی در قزوین، حکایتی از آبادانی” اثر مهرزاد پرهیزکاری به سفارش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین رونمایی گردید.
در این آئین که با حضور اعضای هیئت مدیره ادوار سازمان، نائینی رئیس دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) و نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی برگزار و بصورت زنده از طریق اینستاگرام پخش گردید، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ضمن تبریک هفته پژوهش به معرفی این کتاب که توسط سازمان انتشار یافته، پرداخت و گفت: با توجه به پیشینه معماری و ساخت و سازی که در تاریخ کشور ما وجود دارد؛ توجه به این حوزه امری الزامی محسوب می ‌گردد و نباید از آن غفلت کرد.
سید کاظم مجابی با اشاره به رشد چشمگیر صنعت ساختمان بیان داشت: پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان و افزایش قابل توجه تقاضا در این صنعت از سوی بهره‌برداران و سازندگان ساختمان، انجام پژوهش ‌هایی را در این حوزه ضروری کرده است.
مجابی با اشاره به تألیف کتاب پیشینه مهندسی در قزوین گفت: ظرفیت‌ ها و جاذبه ‌های حایز اهمیتی که در حوزه مختلف به ویژه مهندسی استان وجود دارد؛ نشان می‌ دهد که این صنعت از قدمت و تاریخچه‌ای غنی برخوردار است، از این رو تألیف این کتاب که در واقع گذری بر پیشینه مهندسی استان است در دستور سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین قرار گرفت.
وی در ادامه گفت: کتاب پیشینه مهندسی در قزوین بیشتر به حوزه معماری پرداخته است؛ چرا که حوزه معماری در استان پیشینه غنی داشته و با توجه به این که بطور معمول موضوع طراحی با حوزه معماری آغاز می گردد؛ سبب شد کتاب پیشینه مهندسی با این عنوان تالیف شود و باید تلاش کرد تا با مستندسازی در حوزه صنعت ساختمان بتوانیم رشد چشمگیری در این زمینه داشته باشیم و نیازهای بهره‌برداران ساختمان ‌ها را در سایر حوزه‌های اقتصادی، بهداشتی، رفاهی و زیست محیطی مطابق با شاخص ‌های کیفی تامین کنیم.
وی تصریح کرد: امیدوار هستیم که از طریق پژوهش ‌هایی که در قالب دفتر پژوهشی سازمان در پارک علم و فناوری قزوین و استفاده از ظرفیت پژوهشگران سازمان، هم‌چنین توجه به کیفی سازی در قالب دفتر استانداردسازی در حال انجام است؛ شاهد افزایش عمر مفید ساختمان و حفظ محیط زیست باشیم.
وی با عنوان این که علم و تکنولوژی دائم درحال رشد بوده و نیازهای مردم از ساختمان درحال ارتقاء است؛ اظهار داشت: با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی توجه به موضوعات نظری از موارد حایز اهمیت است و باید سعی کنیم که مباحث نظری به کاربردی تبدیل گردند.
رئیس سازمان استان ادامه داد: مجموعه نظام مهندسی ساختمان نیز بعنوان تشکل تخصصی می‌تواند پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت باشد و در این راستا نیز باید توجه به پژوهشگران و استفاده از مباحث نظری آنها تقویت گردد.
وی گفت: بمنظور تبدیل مباحث نظری به کاربردی، سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین با مرکز تحقیقات ساختمان تعامل ایجاد کرده است تا از این ظرفیت نیز برای تبدیل مباحث پژوهشی به مباحث اجرایی و انجام الزامات قانونی به دستورالعمل ‌ها و شیوه‌های اجرایی ساختمان استفاده شود.
کتاب پیشینه مهندسی در قزوین در سه فصل تالیف شده است
ناظر علمی و نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین نیز در مورد کتاب پیشینه مهندسی در قزوین گفت: برای انجام بهینه امور در تمامی حوزه ها نیازمند توجه به هویت و پیشینه آن صنعت هستیم؛ ولی در برخی حوزه‌ها که حساسیت بالاتری دارند به ویژه حوزه مهندسی توجه به پیشینه ضرورت بیشتری می ‌یابد.
عباس وثیق نیا ادامه داد: در حوزه مهندسی و زیرساخت‌ها، پژوهش‌های زیادی از نگاه‌ های مختلف انجام شده است؛ اما سازمان نظام مهندسی ساختمان این حوزه را بصورت تخصصی و با نگاه علمی مورد بررسی قرار داد.
ناظر علمی کتاب پیشینه مهندسی در قزوین با عنوان این که کار تألیف این کتاب از سال ۱۳۹۲ شروع گردید و شهریور سال گذشته به اتمام رسید و در مراحل تأمین بودجه و چاپ قرار گرفت؛ تصریح کرد: برای نخستین بار است که در حوزه معماری، فردی متخصص و با سابقه پژوهشی به این موضوع ورود و تاریخ مهندسی قزوین را گرداوری کرده است.
وی ادامه داد: ابتدا قرار بود تا این کتاب شرح مختصری باشد؛ اما وقتی به این حوزه ورود کردیم با توجه به گستردگی حوزه مهندسی قزوین این کتاب بسط یافت تا آنجایی که این کتاب در سه فصل شامل: راه، راه‌آهن و خطوط هوایی؛ برنامه ریزی شهرسازی و تاسیسات شهری؛ معماری نیارش و تزئینات، گرداوری شد.
وثیق نیا خاطر نشان کرد: درحال حاضر برای جلد دوم آن برنامه‌ریزی شده است و امیدوار هستیم بتوانیم سایر رشته‌های هفتگانه مهندسی را مورد بررسی قرار دهیم.
توسعه پایدار در هر کشوری با توجه به پژوهش محقق می گردد
رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین نیز در این مراسم گفت: توسعه پایدار در هر کشوری با توجه به پژوهش محقق می ‌گردد؛ بنابراین باید بر روی این حوزه برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گیرد.
ابوالحسن نایینی گفت: آثار تاریخی موجود در استان نشان می ‌دهند که حوزه مهندسی در این استان تاریخچه طولانی دارد؛ از این‌رو باید در این حوزه پژوهش‌های بیشتری انجام شود.
کتاب پیشینه مهندسی در قزوین، چراغ راهی برای مهندسان است
خطیبی عضو هیات مدیره ادوار و از معماران پیشکسوت استان نیز در آیین گفت: کتاب پیشینه مهندسی در قزوین اقدام مهمی در حوزه مهندسی است و می‌ تواند منبع علمی ارزشمند و چراغ راهی برای مهندسان باشد.
خطیبی با عنوان این که مهندسی تنها توجه به ساخت و ساز نیست و در این حوزه توجه به مبانی نظری نیز حایز اهمیت است که از آن غافل بوده‌ایم، بیان داشت: اگر معماری و ساختمان‌های ما بی‎‌هویت شده‌اند به علت بی توجهی به پیشینه این صنعت است؛ کتاب پیشینه مهندسی در قزوین دریچه جدیدی را بر روی مهندسان گشوده و فصل تازه‌ای در این صنعت ایجاد کرده است.
در این آئین، ویدیو کلیپی حاوی سخنان سید محمد بهشتی و سیدمهدی مجابی اساتید دانشگاه و پژوهشگر، حامد مانی فر ناظر علمی و مهرزاد پرهیزکاری مولف کتاب نیز پخش شد و در پایان از عوامل تهیه و نشر کتاب تقدیر گردید.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ دی ۹۹
658 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0