متن مصاحبه رییس نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران متن مصاحبه رییس نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

متن مصاحبه رییس نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

متن مصاحبه رییس نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ، به شرح زیر است. واقعی کردن قیمت خدمات مهندسی سبب افزایش کیفیت ساخت و سازها می گردد

کد خبر: 000913003 تاریخ انتشار: شنبه ۱۳ آذر ۰۰ - ۷:۰۷ ق.ظ
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، متن مصاحبه رییس نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ، به شرح زیر است. واقعی کردن قیمت خدمات مهندسی سبب افزایش کیفیت ساخت و سازها می گردد

متن مصاحبه رییس نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

متن مصاحبه رییس نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی بیان کرد:
واقعی کردن قیمت خدمات مهندسی موجب افزایش کیفیت ساخت و ساز است
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: واقعی کردن قیمت خدمات مهندسی سبب افزایش کیفیت ساخت و سازها می گردد و برای تحقق این امر باید به سمت واقعی‌سازی قیمت ‌ها حرکت کرد.
رضا دیزجی با عنوان اینکه معیشت و اشتغال از اصلی ترین مشکلات و دغدغه های جامعه مهندسی است، گفت: افزایش تعداد دانش آموختگان رشته های مهندسی و کاهش فزاینده روند ساخت و ساز سبب کاهش تقاضا برای خدمات مهندسی شده است.
دیزجی با عنوان اینکه طبق آمارهای مختلف به ازای هر ده هزار نفر ایرانی پنجاه مهندس وجود دارد که این میزان بالاتر از میانگین جهانی است، ادامه داد: هم اکنون بیش از ششصد هزار مهندس در کشور وجود دارد که بیش از پانصد هزار نفر از آنان عضو سازمان نظام مهندسیهای کشور بوده و از این تعداد نیز سی و چهار هزار و دویست نفر عضو سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی هستند.
وی افزود: از کل اعضای سازمان نظام مهندسی استان حدود شانزده هزار نفر دارای پروانه بوده و حدود پانزده هزار و نهصد و چهل و هفت نفر فاقد پروانه هستند.
وی افزود: در کل دنیا حق الزحمه خدمات مهندسی تقریبا پنج تا یازده درصد هزینه ساخت یک ساختمان بوده در حالی که در کشور ما هزینه های واقعی خدمات مهندسی ۱.۵ تا دو درصد هزینه ساخت است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی بزرگ‌ترین سازمان مردم نهاد شمال‌غرب و جزو ۴ استان کشور در تعداد اعضا است، تصریح کرد: برای حل مشکلات و دغدغه های جامعه مهندسی در کوتاه مدت، راه‌کاری که میتواند همزمان باعث ارتقا کیفیت ساخت و ساز شهری و اشتغال مهندسان شود، به کارگیری ظرفیت معطل مانده قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است.
وی ادامه داد: کنترل ساختمان برای به کارگیری مجریان ذی صلاح و اجرایی کردن برخی مباحث مقررات ملی ساختمان از جمله مبحث ببست و دوم مقررات ملی ساختمان با موضوع نگه‌داری از ساختمان از دیگر راه‌کارها در این زمینه است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی، گفت: در کشور ما حق الزحمه و هزینه های واقعی خدمات مهندسی متناسب با خدمات نبوده و در این زمینه به سمت حرفه ای کردن خدمات حرکت نشده است.
دیزجی گفت: فراوانی تعداد مهندسان در استان موجب بروز مشکل در عرضه و تقاضا شده و در نتیجه قیمتهای خدمات مهندسی و کیفیت ساخت و سازها کاهش یافته است و برای پیش‌گیری از آن باید به سمت سیستم های کنترل و تضمین کیفیت مستمر حرکت کرد.
صنعتی سازی و تخصصی کردن ساخت و سازها، راهکار حل مشکلات صنعت ساختمان است
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی افزود: راهکار حل مشکلات صنعت ساختمان و ارتقای کیفیت ساخت و ساز فقط ورود افراد با صلاحیت به حوزه ساختمان، استفاده از مصالح درجه یک و افزایش نظارتها از سوی دستگاههای ناظر شامل شهرداریها و سازمانهای نظام مهندسی ساختمان است.
وی، خاطر نشان کرد: اجرای ضوابط و مقررات در طراحی و اجرای ساختمانها و عملیاتی کردن پروژه های ساختمانی طبق مباحث ملی مقررات ساختمان از دیگر راه‌کارها در این زمینه است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی گفت: برای رفع مشکلات موجود در حوزه ساخت و ساز ساختمان نیاز به فراهم کردن زمینه بروز و ظهور نسل پنجم ساخت و ساز در کشور بوده تا صنعتی سازی ساختمان جایگزین سنتی سازی آن شود و تسریع پروژه های ساختمانی و استمرار نظام تضمین کیفیت از نتایج عینی ساخت و سازهای صنعتی است.
ساخت و ساز مبتنی بر اقتصاد کلان در وضعیت اشتغال و معیشت مردم تاثیرگذار است
دیزجی با عنوان اینکه ساخت و ساز در کشور گرداننده یک سیستم به شمار می رود، افزود: با توجه به اینکه این حوزه مبتنی بر اقتصاد کلان بوده در وضعیت اشتغال و معیشت مردم و جامعه مهندسان تاثیر گذار است.
وی، گفت: مسکن به واسطه اینکه تقریبا بیش از سیصد صنف و صنعت را به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر می‌کند پتانسیل ارزشمندی برای اشتغال زایی داشته و در بهبود معیشت مردم نقش بسزایی ایفا می کند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر سوق یافتن ساخت و سازها به سمت تخصصی سازی و استفاده از توان مهندسان در این حوزه، گفت: استفاده از نیروهای متخصص در این حوزه موجب افزایش اشتغال، ارتقای کیفیت ساخت و ساز و صیانت از سرمایه های ملی کشور می گردد.
دیزجی افزود: این سازمان طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال هفتاد و‌ چهار در راستای تامین نیروی انسانی متخصص و مورد نظر، مشارکت مهندسان برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز و حفظ سرمایه های ملی ایجاد شده است.
وی، گفت: اهداف قانونی این سازمان در چهار بعد اصلی استفاده از نیروی مهندسی خلاق کشور برای ارتقای ساخت و ساز و اشاعه معماری ایرانی – اسلامی و استفاده از تکنولوژیهای جدید در این راستا، تنسیق مهندسان، آموزش مهندسان و ترویج مقررات ملی ساختمان مشخص شده و رسانه ها در رسیدن به اهداف این سازمان نقش بسزایی ایفا می کنند.
تخصصی و حرفه ای کردن ساخت و سازها موجب کاهش آمار تلفات و خسارتهای زلزله شده است
وی با تاکید بر لزوم سوق یافتن ساخت و سازها به سمت تخصصی و حرفه ای کردن، افزود: تخصصی و حرفه ای کردن ساخت و سازها و استفاده از توان مهندسان در سالهای اخیر موجب کاهش آمار تلفات و خسارتهای زلزله شده است.
وی، گفت: طبق آمار، در زلزله ۷.۲ ریشتری رودبار چهل هزار نفر، در زلزله ۶.۶ ریشتری بم پنجاه هزار نفر، در زلزله ۶.۶ ریشتری کرمانشاه ششصد و بیست نفر، در زلزله سال نود و یک ورزقان حدود سیصد و شصت نفر و در زلزله اخیر در بندرعباس یک نفر آن هم در اثر برخورد تیرچراغ برق فوت کرده اند و این روند کاهشی آمار تلفات انسانی حاکی از نقش تخصصی و حرفه ای کردن ساخت و سازها است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان با گرداوری مقررات ساخت و ساز و عملی کردن این مقررات گام مهمی در ارتقای کیفیت ساخت و سازها در کشور برداشته و خدمات این سازمان در کاهش آمار تلفات زلزله ها تاثیر گذار بوده است.
پایین بودن جرایم ماده صد موجب افزایش تخلفات ساختمانی می شود
دیزجی با بیان اینکه مسایل مربوط به ماده صد موجب بروز مشکلات در سطح شهرها و استان ها می شود، افزود: تعداد پرونده های ماده صد و خلافهای ساختمانی در این استان به مراتب بیشتر از پروانه های ساختمانی صادره است.
وی، افزود: در سال نود و نه حدود چهار هزار و صد پروانه ساختمانی در استان صادر شده و بیش از ۴ هزار پرونده اصلاحیه عمدتا ناشی از ماده صد نیز در این بین به این سازمان ارجاع شده است.
دیزجی گفت: این موضوع موجب بروز چالش در ساخت و سازها شده و پایین بودن جرایم ماده صد موجب هدایت سازندگان مسکن به تخلفات در ساخت و ساز شده است.
وی افزود: برای جلوگیری از تخلفات سازندگان در حوزه ساخت و ساز باید قوانین خاصی در این زمینه گرداوری گردد یا جرایم ماده صد آنقدر افزایش یابد که کسی مبادرت به انجام خلاف در این حوزه نکند.
وی، با اشاره به اینکه موضوعات معماری و شهرسازی بطور مستقیم با منافع مادی و معنوی جامعه در ارتباط است، گفت: تا زمانی که برخی از تخلفات ساختمانی تبدیل به جرم نشده و یا ضمانتهای اجرایی برای جلوگیری از آنها ایجاد نشده است، نمی توان از بروز آن ها جلوگیری کرد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ آذر ۰۰
352 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0