حمایت شهرسازان عضو سازمان از اصلاح قانون نظام‌ مهندسی‌ ساختمان با حضور معاونت وزیر راه و شهرسازی برگزار گردید:

تشکیل اتاق ‌فکر شهرسازان برای رفع موانع و چالش‌ های پیش ‌روی شهرسازی و شهرسازان/ حمایت شهرسازان عضو سازمان از اصلاح قانون نظام‌ مهندسی‌ ساختمان/ درخواست جدی شدن نقش نظارتی شهرسازان در ساخت و ساز

نشست عضوهای گروه تخصصی شهرسازی شورای‌ مرکزی سازمان‌ نظام‌ مهندسی ‌ساختمان، طی جلسه ای با معاونت وزیر راه و شهرسازی، درخواست‌ های خود را در پنج محور با اعلام حمایت از اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، تشریح نمودند.

کد خبر: 960806002 تاریخ انتشار: شنبه ۶ آبان ۹۶ - ۷:۳۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، نشست عضوهای گروه تخصصی شهرسازی شورای‌ مرکزی سازمان‌ نظام‌ مهندسی ‌ساختمان، طی جلسه ای با معاونت وزیر راه و شهرسازی، درخواست‌ های خود را در پنج محور با اعلام حمایت از اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، تشریح نمودند.حمایت شهرسازان عضو سازمان از اصلاح قانون نظام‌ مهندسی‌ ساختمان

حمایت شهرسازان عضو سازمان از اصلاح قانون نظام‌ مهندسی‌ ساختمان

حمایت شهرسازان عضو سازمان از اصلاح قانون نظام‌ مهندسی‌ ساختمان

تشکیل اتاق ‌فکر شهرسازان برای رفع موانع و چالش‌ های پیش ‌روی شهرسازی و شهرسازان/ حمایت شهرسازان عضو سازمان  از اصلاح قانون نظام‌ مهندسی‌ ساختمان/ درخواست جدی شدن نقش نظارتی شهرسازان در ساخت و ساز

اولین همایش اعضای شهرسازی شورای ‌مرکزی سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان با معاونت معماری ‌و ‌شهرسازی وزیر راه ‌و شهرسازی و مدیران کل دفاتر طرح‌ های کالبدی از حوزه معاونت معماری ‌و ‌شهرسازی و هم چنین مدیران کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان و مقررات ملی و کنترل ساختمان از حوزه معاونت مسکن و ساختمان با هدف دست یابی به ادبیات مشترک برای بهبود کیفیت شهرسازی، تشکیل اتاق‌ فکر بمنظور رفع موانع و چالش‌ های حوزه شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی، برگزار گردید.
در این نشست عضوهای گروه تخصصی شهرسازی شورای ‌مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور حضور داشتند و درخواست‌ های خود را در ۵ محور مطرح نمودند.
درخواست عضوهای شورای‌ مرکزی سازمان نظام‌ مهندسی ‌ساختمان کشور در ۵ سرفصل کلی، شامل جدی ‌شدن نقش شهرسازان در جایگاه نظارتی، حمایت از تهیه، تصویب و ابلاغ مبحث انطباق شهری ساختمان ذیل مقررات ملی ساختمان، حمایت از عملیاتی شدن صلاحیت‌ های شهرسازی توسط مهندس شهرسازی در کل کشور، حمایت از اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و پی گیری اصلاح صلاحیت ‌های کارشناسی در رشته شهرسازی توسط شهرسازان و نه صاحبان دیگر حرفه‌ ها عنوان گردید.
طبق همین اساس، درخواست اول اعضای شورای مرکزی با عنوان نظارت شهرسازی طی نامه‌ای به معاونت معماری و شهرسازی بدین شرح مطرح گردید:

۱.طی بیش از پنجاه سال اخیر موضوع نظارت شهرسازی در کشور بطور کلی مورد غفلت مانده و عدم حضور مهندسین شهرساز در جایگاه‌ های نظارتی سبب شده تا طرح‌ های جامع و تفصیلی شهرهای کشور یا اجرا نگردند و یا تغییرات زیادی در مراحل اجرایی آن ها صورت گیرد که حاصل آن ضایع شدن حقوق شهروندان در حوزه عمومی و بروز آلودگی‌ های زیست ‌محیطی، ناکارآمدی عملکردی و سیما و منظر نا مطلوب شهرهای کشور بوده است. بهمین منظور درخواست داریم موضوع نظارت شهرسازی را که بواقع از وظایف وزارت راه و شهرسازی مصرح در ماده سی و پنج قانون است با استفاده از خدمات مهندسین شهرساز فعال نمایید. در همین رابطه نیز اخیرا پیش نویس شیوه نامه بازرسی شهرسازی توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه گردیده که درخواست داریم تا نقطه نظرات اصلاحی عضوهای گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی در مورد این شیوه نامه موردتوجه قرار بگیرد.

حمایت شهرسازان عضو سازمان از اصلاح قانون نظام‌ مهندسی‌ ساختمان


۲.خواهانیم تا حمایت لازم را از تهیه، تصویب و ابلاغ مبحث انطباق شهری ساختمان ذیل مقررات ملی ساختمان موردتوجه قرار دهید. لازم به ذکر است که متن مقدماتی این مبحث در بیست و دوم سرفصل مختلف طی یکی دو سال اخیر توسط اعضای گروههای تخصصی شهرسازی شورای مرکزی و سازمانهای استانها تهیه شده و بزودی آماده نظرسنجی از استادان و کارشناسان قرار میگیرد. الزامات مندرج دراین مبحث، طراحان و مجریان را موظف میکند تا ساختمانهایی را طراحی و اجرایی کنند که با بافت حول خود هماهنگ بوده و عنصر مفیدی برای پازل بزرگ شهر باشند.
۳.خواهشمندیم از عملیاتی شدن صلاحیتهای شهرسازی توسط مهندسین شهرساز در کل کشور حمایت و پی گیری نمایید تا مهندسین شهرسازی بتوانند در چارچوب مسئولیت های حرفه ای خود، صلاحیتهایی را که تا به حال در قانون برای آن ها پیش بینی شده (تهیه طرحهای تفکیک اراضی، تهیه گزارشهای انطباق شهری ساختمان و کاربری اراضی، کنترل ضوابط مربوط به پدافند غیرعامل) را محقق کنند. متاسفانه اکنون در بسیاری از نقاط کشور، مدیران اجرایی نسبت به عملیاتی سازی صلاحیتهای مهندسین شهرساز ريال بی توجه و یا کم توجه هستند.
۴.خواستاریم از اصلاحات مورد نظر عضوهای گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی در مورد اصلاح قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان که در حال حاضر در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، حمایت کنید.
لازم به ذکر است، اگرچه در متن کنونی قانون، مکررات از الزامات رعایت اصول شهرسازی در اهداف قانون یاد شده، اما در قانون و آیین نامه اجرایی آن تعریف دقیق و روشنی از نقش شهرسازی و مهندسین شهرساز در تحقق ساختمان‌ های پایدار وجود ندارد که این موضوع طی ۲ دهه گذشته سبب بروز ابهامات فراوانی شده است.
۵.متاسفانه هنوز تعدادی از صلاحیتهای کارشناسی در رشته شهرسازی از قبیل قیمت گذاری اراضی شهری که در حوزه تخصصی مهندسین شهرساز قرار دارد توسط صاحبان دیگر حرفه ها انجام میشود که از این رهگذر تا به حال خسارات جبران ناپذیر مالی به مردم و دولت وارد شده است. تقاضا درایم اصلاح صلاحیت کارشناسی را از کانون کارشناسان رسمی دادگستری درخواست و پی گیری کنید.
در نشست فوق، علاوه بر نامه، برخی از اعضا به ارایه پیشنهادات خود پرداختند.
به گفته صنیع‌ زاده یکی از عضوهای گروه شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان که در نشست فوق حضور داشت، مبحث بیست و پنج قانون مقررات ملی ساختمان با عنوان انطباق شهری ساختمان در گروه تخصصی شهرسازی در دست تهیه است که تا به حال هفتاد درصد، پیشرفت داشته است.
وی در همین رابطه گفت: تا به حال بیست و دو مبحث از مقررات ملی ساختمان تصویب و ابلاغ گردیده که هریک از آن ها وجهی از ابعاد ساختمان را مورد مداقه قرار داده‌اند تا ساختمان ‌ها مستحکم، ایمن و… و. ساخته گردند. وجود این مباحث سبب شد تا در سال های اخیر، ساختمان ها با کیفیت بهتری ساخته شوند و در این مورد هیچ تردیدی وجود ندارد اما متاسفانه بعضا دیده شده که ساختمان بدون توجه به بستری که در آن قرار گرفته، احداث شده که این موضوع عوارض و تبعاتی را برای شهرهای کشورمان ایجاد کرده است.
صنیع زاده ادامه داد: این مبحث مشتمل بر بیست و دو سرفصل است و هدف اصلی آن گرداوری الزاماتی است که رعایت اصول شهرسازی در طراحی و اجرای ساختمان‌ ها را قانونمند سازد و اجازه ندهد ساختمان هائی احداث شوند که حقوق شهروندان را در حوزه عمومی مخدوش سازد و یا موجب بروز آلودگی‌ های زیست ‌محیطی، عدم کارآئی عملکردی و نامناسب بودن سیما و منظر شهرها بشوند.
عضو گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان، پیش بینی کرد تا پیش نویس اولیه این مبحث طی چند ماه آینده آماده نظرسنجی از استادان و کارشناسان حوزه شهرسازی در کشور بشود.
منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی برق طراحی اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ آبان ۹۶
982 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0