شناسایی شش میلیون خانه خالی در ایران‌شناسایی شش میلیون خانه خالی در ایران  عضو کمیسیون عمران مجلس

روایت رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از مشکلات اصلی مهندسان ساختمانی

عضو کمیسیون عمران مجلس، ریشه اختلافات وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی را بی توجهی دولت به قوانین و هم چنین نادیده گرفتن بخش خصوصی دانست.

کد خبر: 961219008 تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ اسفند ۹۶ - ۳:۱۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی  عضو کمیسیون عمران مجلس، ریشه اختلافات وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی را بی توجهی دولت به قوانین و هم چنین نادیده گرفتن بخش خصوصی دانست.

روایت رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از مشکلات اصلی مهندسان ساختمانی

روایت رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از مشکلات اصلی مهندسان ساختمانی

روایت رئیس سازمان نظام مهندسی  ساختمان از مشکلات اصلی مهندسان ساختمانی /بخش خصوصی در ایران جدی گرفته نمیشود

فرج الله رجبی، با تاکید بر لزوم توجه به جامعه مهندسان در کشور، بیان کرد: هر چند سخت شدن شرایط زندگی برای همه اقشار جامعه مشکلاتی ایجاد کرده ولی مهندسین با معضلات بیش تری درگیر هستند زیرا میزان ساخت و ساز به پایین ترین رقم خود در سالهای اخیر رسیده و ساخت مسکن سال گذشته بدترین رکود پانزده سال اخیر را شاهد بوده که به تبع آن بیکاری مهندسین قابل مشاهده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار در رشته مهندسی، گفت: متاسفانه رشد آمار مهندسان در سالهای اخیر از یک طرف و این که اساسا نظام دولتی ما نمیخواهد بپذیرد که تشکیلات نظام مهندسی با یک تشکیلات غیردولتی متفاوت است مشکلات عدیده ای را برای این قشر ایجاد کرده است.
دولت خواهان زیر نظر گرفتن تشکیلات خصوصی است
رجبی، با عنوان این که سازمان نظام مهندسی به عنوان تشکیلات غیر دولتی باید روی پای خود بایستد، تاکید کرد: متاسفانه دولت بویژه وزارت راه و شهرسازی علاقمند به زیر نظر گرفتن این تشکیلات است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اکنون وزارت راه و شهرسازی فارق از این که قانون و آیین نامه ها چه میگویند مدتها است حتی با بخش نامه های هیات دولت نیز مخالفت میکند، خاطر نشان کرد: صدور بخش نامه و دستورالعملها از طرف این وزارتخانه مشکلاتی را در روند فعالیت سازمان نظام مهندسی ایجاد کرده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با عنوان این که جامعه مهندسان به لحاظ اشتغال در حداقل بوده و به لحاظ حمایت اجتماعی از طرف دستگاههایی مانند وزارت راه در فشار هستند، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری جامعه مهندسان نیازمند مراقبت و محافظت هستند در غیر اینصورت تبعات آن زیاد خواهد بود.
عمل به قانون پایان اختلافات است
این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این پرسش که این اختلافات به کجا خواهد رسید، مطرح کرد: اگر همه ما مقررات و قوانین را رعایت کنیم اختلافات مرتفع خواهد گردید.
رجبی با اشاره به این که سازمانهای نظام مهندسی قطعا بعنوان یک اصل معتقد به تبعیت از قانون و آیین نامه های مصوب است، یاد آور شد: متاسفانه دیگران از قانون عدول میکنند و نمود بارز آن آقای وزیر راه وشهرسازی است که حتی بخش نامه دولت و آیین نامه آن را نیز رعایت نمیکند و با تفسیرهای من درآوردی و برداشتهای شخصی از قانون تلاش در ورود به این حیطه دارد.

روایت رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از مشکلات اصلی مهندسان ساختمانی

وی، با عنوان این که وزیر راه و شهرسازی قوانین مرتبط با سازمان نظام مهندسی را به سمتی هدایت میکند که خود نیز از آینده آن بی اطلاع است، اظهار داشت: شاید ساختار شکل گرفته حول محور مهندسان با بیش از ۲ دهه از شکل گیری دارای ایراداتی باشد ولی قابل اصلاح است.
وزارت راه در قالب قانون به اصلاح بخش نامه ها و نظام نامه ها اقدام کند
رجبی گفت: دولت باید در قالبی مشخص که قانون هم مجوز داده مانند بخش نامه ها و نظام نامه های مختلف به اصلاح، حفظ و تقویت سازمان نظام مهندسی اقدام میکرد.
وی با عنوان این که دعوای سازمان نظام مهندسی و وزارت راه بر سر قانون است، ادامه داد: این ماجرا باید حوزه اختیارات قانون مرتفع گردد.
این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس در مورد اصلاح قانون نظام مهندسی تعلل میکند، افزود: طرح مجلس در این باره آماده شده و نمایندگان یک ماه به وزارتخانه برای ارایه لایحه داده اند ولی لایحه دولت خام و غیراجرایی بود.
وی، تاکید کرد: با توجه به بررسی بودجه در مجلس رسیدگی به طرح اصلاح قانون نظام مهندسی به تاخیر افتاد ولی باید سریعتر به اصلاح قانون برگردیم.
رجبی گفت: در مورد اصلاح قانون نظام مهندسی باید رویکرد کاملا نو و تاثیر گذاری در پیش گرفته شود.
وی با عنوان این که متاسفانه بخش خصوصی در ایران جدی گرفته نمیشود، یاد آور شد: باید بپذیریم که بخش خصوصی میتواند روی پای خود بایستد و بدون اتکا به دولت کار خود را انجام دهد این برای قسمت دولتی ما غیر قابل قبول است که باید اصلاح گردد.

منبع : خانه ملت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی عمران (اجرا)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ اسفند ۹۶
883 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0