بخش نامه‌ های وزیر راه موجب فرصت سوزی شد محسن بهرام غفاری بیان کرد:

بخش نامه‌ های وزیر راه موجب فرصت سوزی شد

 ریاست اسبق سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران با عنوان این که کسانیکه در فضای مجازی در نقد سیاست ‌های وزارت راه در حوزه نظام‌ مهندسی شهید نمایی می‌ کنند و البته نه همه آن‌ ها، جزء کسانی هستند که در سال ‌های اخیر کارها را به قبضه خود درآورده‌اند، عنوان داشت: بخش‌ نامه ‌های جنجالی اخیر وزارت راه نابهنگام بود و آن مخل اجرای سیاست ‌های مترقی و اصلاحگر این وزارت خانه در حوزه کنترل ساختمان است.

کد خبر: 970310003 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۰ خرداد ۹۷ - ۱۲:۰۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، ریاست اسبق سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران با عنوان این که کسانیکه در فضای مجازی در نقد سیاست ‌های وزارت راه در حوزه نظام‌ مهندسی شهید نمایی می‌ کنند و البته نه همه آن‌ ها، جزء کسانی هستند که در سال ‌های اخیر کارها را به قبضه خود درآورده‌اند، عنوان داشت: بخش‌ نامه ‌های جنجالی اخیر وزارت راه نابهنگام بود و آن مخل اجرای سیاست ‌های مترقی و اصلاحگر این وزارت خانه در حوزه کنترل ساختمان است.

بخش نامه‌ های وزیر راه موجب فرصت سوزی شد

بخش نامه‌ های وزیر راه موجب فرصت سوزی شد

بخش نامه‌ های وزیر راه موجب فرصت سوزی  شد/ نظام ‌مهندسی به پاچال توزیع نقشه تبدیل‌شده است/ قهرمانان فضای مجازی عموماً کارها را قبضه کرده‌اند

محسن بهرام غفاری با عنوان مطلب فوق گفت: ذی نفعان نظام ناکارآمد فعلی کنترل ساختمان و مخالفان اصلاح آن، هجمه ‌های زیادی به بنده مبنی بر این که با گرداوری پیش ‌نویس آیین‌نامه کنترل ساختمان قصد تضعیف سازمان نظام‌مهندسی ساختمان را داشته‌ام وارد کردند.
غفاری تصریح کرد: این اظهار نظرها و انتقادات در حالیست که من اولین کسی بوده‌ام که به عضویت سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان درآمدم و این نشانه ایمان اعتقادی است که به تأسیس این نهاد به ‌عنوان مرجع فراگیر مهندسی در کشور داشته و دارم و با سربلندی اعلام می ‌کنم که شماره کارت عضویت بنده در سازمان نظام ‌مهندسی عدد یک است.
به گفته وی اگر فردی خود را دلسوزتر از بنده برای سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان بنماید می ‌توان گفت این همان دایه دلسوزتر از مادر است که باید در درستی ادعایش تردید نمود؛ البته آن سازمان نظام‌ مهندسی که بنده با کمک شادروان کازرونی، عباس آخوندی و رضا هاشمی راه‌اندازی کرده بودیم، اهداف و آرمان ‌هایش با خط مشی سوداگرانه حاکم بر نظام ‌مهندسی ساختمان فعلی درتنافر و تضاد است.
وی با بیان این موضوع که قرار نبود که سازمان نظام‌مهندسی ساختمان به پا چال توزیع نظارت مبدل گردد، ادامه داد: زمانی که سازمان نظام‌ مهندسی با اهداف تنسیق و اعتلای حرفه مهندسی تأسیس گردید به ‌هیچ ‌وجه قرار نبود که در آینده این سازمان به چارسوق تقاطع بین شهرداری، مالک، ناظر و حرفه تبدیل گردد و سپس با اخذ پول و سپرده‌گذاری آن ‌ها در نزد بانک ‌ها به بنگاه ‌داری بپردازد. سرگرم کردن سازمان نظام‌مهندسی به نشستن پای دخل عواید مهندسی مانند واداشتن دکتر هشترودی به تحصیلداری در حجره بازار است.
موسس شوراي تدوين مقررات ملي ساختمان با عنوان این که ترکیب اولیه هیئت‌ مدیره سازمان نظام‌مهندسی عموماً از افراد شاخص در حوزه مهندسی و شهرسازی بود، گفت : در اوایل راه‌اندازی سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان مشاهیر مهندسی مانند مرحوم مزینی در آن حضور داشتند و مؤسسان نظام ‌مهندسی، این سازمان به تصور حضور اساتید بزرگ دانشگاه، مهندسان مشاور و پیمانکارانی که آثار قابل‌ ذکری در کشور طراحی و اجرا کرده‌اند و مدیران بلند مرتبه حوزه صنعت ساخت و بخش‌ های عمرانی دولت راه‌اندازی کرده بودند.
غفاری، فراهم کردن زمینه برای حضور مشاهیر حوزه مهندسی را علت عدم کاندیدا شدن سایر افراد در دوره ‌های آزمایشی و اول و دوم نظام‌ مهندسی دانست و افزود: در دوره ‌های بعدی به‌تدریج از این هدف منحرف گردید و کم کم با هجوم صنف گرایان به اشغال ارکان مدیریتی و انتظامی سازمان، آنها که شامه کاسب‌ کاری تیزتری داشتند اکثریت یافتند و دسته اول در اقلیت قرار گرفتند و سازمان به سمت بنگاه‌ داری رفت.
وی با بیان این موضوع که به گفته آقای ترکان در حال حاضر بیست و هفت شرکت در سازمان نظام ‌مهندسی تمام‌ کارها را قبضه کرده‌اند، مطرح کرد: همین‌ ها خواستاران جدی ادامه وضع اسفبار و اهانت‌ آمیز فعلی هستند و معرکه ‌گردانان پنهان و آشکار کانال‌ های رنگارنگ می‌ باشند و در مقابل هرگونه اصلاحی در وضع موجود افکار عمومی مهندسان را تحریک به مقابله می ‌کنند و از خواستاران تغییر بنیادی نظام مهندسی، چهره شمر ابن ذی الجوشن در چشم آنها می‌ سازند.
رییس پیشین سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با یادآوری این موضوع که بنده گرداوری کننده پیش ‌نویس آیین ‌نامه کنترل ساختمان جدید بوده‌ام از این‌ که در این اقدام حیاتی سهیم بوده ‌ام خوشنودم و به آن افتخار می ‌کنم، خاطر نشان کرد: بنده یک آیین‌نامه صد و شصت و چهار ماده‌ای را با الهام از تجربه شصت سال اخیر شهرداری ‌ها و تجربه ۲۵ سال اخیر نظام ‌مهندسی و اقتباس از کشورهای توسعه‌ یافته و درحال‌توسعه مثل مالزی و آلمان و کانادا و ترکیه گرداوری کردم که با اجرای آن خدمات صوری مهندس حذف و پیمانکار کل مسئولیت و تضمین کیفیت ساخت را بعهده می ‌گرفت که همزمان با گذاردن مسئولیت بازرسی به گردن شهرداری‌ ها و پاسخگو کردن آن ‌ها در برابر کیفیت ساختمان، پیش‌بینی ایجاد دست‌ کم ۲۰ هزار شغل بازرسی حرفه ‌ای تمام‌ وقت در رشته ‌های مهندسی مورداستفاده در ساختمان برای مهندسان کرده بودم.
وی با تأکید بر این که از ۲ سال گذشته که بنده این پیش‌ نویس را به وزارت راه ارائه کرده‌ام تا به حال ارتباطی در مورد آن با دولت ندارم در عین‌ حال به‌نقد عملکرد وزارت راه پرداخت و افرود: بزرگ ‌ترین اشتباه وزارت خانه راه شهرسازی در اجرای سیاست ‌های بنیادی‌ اش این بود که با ابلاغ بخش‌ نامه‌ های جنجالی نابهنگامش که با هدف انجام اصلاحات در نظام‌ مهندسی بود، زمینه ‌ای را فراهم کرد که طرف مقابل با شبهه افکنی و مغلطه‌کاری مانع از اجرای اهداف اصلی این وزارتخانه گردد.

بخش نامه‌ های وزیر راه موجب فرصت سوزی شد

غفاری با تأکید بر این که بهتر بود وزارت راه شهرسازی به‌جای ابلاغ بخش ‌نامه ‌های جنجالی و اساساً غیر لازم، تمامی نیروی خود را بر روی پیش برد جریان تصویب آئین‌ نامه کنترل ساختمان متمرکز کند و به آتش پهلو کاملاً بی‌ اعتنا باقی می ‌ماند و میدان‌ های جدیدی برای یکه‌ تازی مخالفان اصلاحات باز نمی ‌کرد، ادامه داد: ابلاغ نابهنگام بخش نامه ‌های غیر ضروری وزارت راه موجب شد که موانع ایذائی بسیاری در راه این وزارتخانه برای تعقیب هدف کاملاً ضروری و درست در زمینه اعمال اصلاحات بنیادی در نظام کنترل ساختمان فعلی ایجاد گردد و آن را از دسترس دور و دورتر کند.
این پیشکسوت نظام مهندسی با عنوان این مه غوغا ‌سازی‌های مجازی کسانیکه منافع خود را در این اصلاحات از دست می ‌دهند را نباید دست ‌کم گرفت، تصریح کرد: این غبار انگیزی ‌ها حتی پیش چشم بعضی از مدیران ارشد کشور و بلند پایگان سابق سازمان نظام ‌مهندسی را نیز تیره کرده و آن‌ ها را بران داشته که در مکتوبات و بیانات خود نظراتی را ابراز کنند که اگر فرصت می‌ داشتند که یک ‌بار آئین ‌نامه پیشنهادی را بخوانند از بیان آن‌ ها خودداری می‌ کردند.
وی در خاتمه یاد آور شد: این آیین ‌نامه اگر امروز هم تصویب و اجرائی نگردد در آینده به سمت تصویب پیش خواهد رفت؛ با این که موانع موجود امروز چندی است که این مهم را به تأخیر خواهد انداخت که خالی از خسارت نیست.
منبع : صما

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی
مهندسین نیوز
۱۰ خرداد ۹۷
242 بازدید
امتیاز به این خبر:
0 0