برگزاري دومين گردهمایی علمي-آموزشي تفكيك آپارتمانها با رويكرد قانون حد نگار در مشهد مقدس ریاست سازمان نظام مهندسي ساختمان استان خراسان رضوی

برگزاري دومين گردهمایی علمي-آموزشي تفكيك آپارتمانها با رويكرد قانون حد نگار در مشهد مقدس

در این گردهمایی كه با حضور مسئولان كشوري و استاني در هتل پرديسان مشهد برگزار گردید، محمد حسين شركاء - ریاست سازمان نظام مهندسي ساختمان استان خراسان رضوی بیان کرد: تفاهم نامه نظام و ثبت از سال نود اجرايي گردیده كه تا سی ام بهمن بیست و دو ميليون و سیصد و هفتاد و نه هزار و پانصد و هشتاد و چهار متر با تعداد 123328 واحد در حال اجرا است.

کد خبر: 971212013 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ اسفند ۹۷ - ۴:۰۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان  نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی،در این گردهمایی كه با حضور مسئولان كشوري و استاني در هتل پرديسان مشهد برگزار گردید، محمد حسين شركاء – ریاست سازمان نظام مهندسي ساختمان استان خراسان رضوی بیان کرد: تفاهم نامه نظام و ثبت از سال نود اجرايي گردیده كه تا سی ام بهمن بیست و دو ميليون و سیصد و هفتاد و نه هزار و پانصد و هشتاد و چهار متر با تعداد ۱۲۳۳۲۸ واحد در حال اجرا است.

برگزاري دومين گردهمایی علمي-آموزشي تفكيك آپارتمانها با رويكرد قانون حد نگار در مشهد مقدس

برگزاري دومين گردهمایی علمي-آموزشي تفكيك آپارتمانها با رويكرد قانون حد نگار در مشهد مقدس

برگزاري دومين گردهمایی علمي-آموزشي تفكيك آپارتمانها با رويكرد قانون حد نگار در مشهد مقدس

وی ادامه داد: خوشبختانه با نگاه مثبت مسئولين تفاهم نامه يك جانبه اجرايي و در هفته گذشته شيوه نامه اجرايي در نشست های متعدد (هفته اي يك تا دوبار) در دفتر عرب احمدي برگزار شد، تصويب و در هفته گذشته تقديم شوراي شهر شده و منتظر تصويب شورا و تاييد حق الزحمه پيشنهادي هستيم تا ان شاء الله جامعه هدف كه شهروندان هستند از اين موضوع بهره مند گردند.
شرکا تصریح کرد: ما بايد با تعهد اخلاقي و حرفه اي خود را به جامعه مهندسي معرفي كنيم به طوري كه در نهايت صداقت در كردار و عمل ما تضميني قاطع بر تكريم ارباب رجوع باشد.
در ادامه گردهمایی، محمدهادي مهدي نيا – عضو شوراي شهر مشهد و رئيس كميسيون عمران شوراي شهر مشهد، گفت: ما هنوز بر اساس قانون ۱۳۳۴ شهرداريها، شهر را اداره ميكنيم.
رئيس سازمان افزود: مديريت شهري، علاوه بر اين که نيازمند قانون و ضوابط هست، نيازمند هماهنگي در ميان نهادها نيز هست.
شرکا ضمن اشاره به يكپارچه سازي مديريت شهري بیان داشت: ۱۰ سال است لايحه يكپارچه سازي شهري در راهروهاي مجلس در رفت و برگشت است. مديريت يكپارچه شهري محقق نمي گردد مگر اين كه ما اطلاعاتي يكپارچه داشته باشيم.
رئيس سازمان ادامه داد: هيچ منعي وجود ندارد كه اطلاعات و داده ها يكپارچه شود؛ چرا که تصميم گيري و يكپارچه سازي ضريب خطاي ما را كاهش دهد.
محمدهادي مهدي نيا گفت: امروزه به بركت آي تي و شبكه جهاني اينترنت شفاف سازي بمراتب بيش تر شده است. مستندات و صورت جلسات، يك دقيقه بعد در سايتها گذاشته ميشود. اگر به اين شكل باشد حاضرين در نشست به كسانيكه تصميمات بر آن ها اثر ميگذارد و به تبعات كار و تصميماتي كه ميگيرند فكر خواهند كرد. بنابراين تصميماتي خواهند گرفت كه بهتر براي عموم و قابل دفاع باشد و در مظان اتهام نباشند. در معرض عموم گذاشتن اطلاعات سبب جلوگيري از فساد خواهد شد.
مهدی نیا افزود: يكي از اين اطلاعات، زمين مرجع است؛ يعني اطلاعات يك پلاك و پروژه چيست؟ موقعيتش كجاست؟
وی گفت: سومين شاخص، حضور مردم اعم از آحاد مردم و گروهها و سازمانهاي مردم نهاد تخصصي هستند. مجموعه نقشه برداران سازمان نظام مهندسي ساختمان، يك تشكل تخصصي است كه بايد نقشي اساسي بازي كند.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري مشهد نيز در اين گردهمایی ضمن ايراد سخنراني بیان داشت: در يك بدنه متخصص كه باهم هستيم، ميگوييم كوتاه كردن پروسه ها. به دنبال راه كارهايي هستيم تا مسيرهاي پيش رو را سهل و نزديك كنيم.
محمدرضا حسين نژاد گفت: عامل انساني و اراده انساني در كشور بايد به سمت خدمت به مردم و كوتاه كردن مسير باشد. اگر انفعالي عمل كنيم نميتوانيم به اهداف دست يابيم.
حسین نژاد تصریح کرد: ما در اين زمينه به اصلاح فرايندها دست پيدا كرديم از هر جا استعلام ميتوان گرفت و نيازي به حضور نيست و بدين صورت سريعتر پاسخ گويي به مردم صورت ميگيرد.
حسین نژاد اضافه کرد: مطالبه گري مردم از مسئولين بايد اتفاق بيفتد. مسئله مهم اطلاع مردم از حقوق شهرسازي است و ما نسبت به اطلاع رساني به مردم وظيفه داريم. عدم اطلاع رساني سبب بزرگ جلوه دادن كار و ايجاد رانت و… مي گردد. بنابراين شفافيت و اطلاع رساني براي تسريع در امور و پاسخ گويي به مردم خیلی مهم است.

برگزاري دومين گردهمایی علمي-آموزشي تفكيك آپارتمانها با رويكرد قانون حد نگار در مشهد مقدس

وی ضمن اشاره به تفاهم نامه في ما بين سازمان نظام مهندسي ساختمان استان، سازمان ثبت اسناد و املاك شهرداري مشهد گفت: مهمترين دستاورد اجراي تفاهم نامه جلوگيري از اتلاف وقت و سر درگمي مالكين به خاطر يكپارچه شدن نقشه هاي پايانكار و ثبت و حذف موازي كاري كه برايند آن تكريم ارباب رجوع و رضايت مندي جامعه هدف خواهد بود.
مدير كل اداره كل كاداستر كشور نيز طي سخناني گفت: در سال نود و سه كاداستر شهري به اتمام رسيد، كاداستر جامع را مجلس شوراي اسلامي بعهده اداره كل ثبت اسناد و املاك گذاشت و بیان كرد كه در پايان اجراي قانون جامع حدنگار هيچ نقطه اي از كشور بدون سند حدنگار نماند.
شيخ عليشاهي گفت: کلیه دستگاهها مكلف شدند، نقشه املاك تحت توليد يا مالكيت خود را به ثبت ارائه دهند. فصل اول روبرو بوديم با کلیه دستگاهها. دستگاههايي كه در كشور هستند شامل ده هزار دستگاه دولتي در سطح ملي، استاني و شهرستاني هستند.
وی افزود: با آمدن سيستمهاي اطلاعاتي، اين اطلاعات ثبت مي گردد و اگر همه اطلاعات را كنار هم قرار دهيم به نوعي ميتوانيم مديريت بهتري بر كشور داشته باشيم.
علیشاهی خاطر نشان کرد: در دنيا كاداستر بستري است براي توسعه پايدار. اگر قرار باشد اطلاعات كشور يكجا جمع گردد، توسعه پايدار اتفاق نخواهد افتاد. به اشتراك گذاري اطلاعات لازم است.
وی ضمن تاكيد بر تجميع و شفافيت اطلاعات ادامه داد: به هرحال حجم كار پنجاه و چهار ميليون قطعه در سراسر كشور است كه اگر قرار باشد کلیه اين قطعات در كنار هم موزاييك شود ما نيازمند يك سيستم تعيين مختصات يكپارچه هستيم و هم چنين استفاده از نيروهاي متخصص بمعناي تحديد حدود قطعات و تعيين دقيق مختصات و نميتوانيم بگوييم ميتوانيم پنجاه و چهار ميليون پازل را در كنار هم بچينيم. ما مجبور هستيم از مهندسين نقشه بردار استفاده كنيم. براي ابزارش سازمان ثبت اقدامي انجام داد و طي رايزني با شركت لايكاي سوئيس اقدام به نصب صد و چهل و چهار ايستگاه دائم روي ۱۴۴ ساختمان واحد ثبتي کرد.
قابل ذكر است در حاشيه اين گردهمایی كارگروه تخصصي با حضور نمايندگان هيات مديره استان‌ها برگزار شد كه در آن نقطه نظرات و تجربيات نمايندگان به اشتراك گذاشته شد كه مهم ترين آن ها به شرح زیر است:
ارجاع هوشمند
نحوه نظارت بر نقشه هاي تهيه شده
فرآيندهاي تبادل اطلاعات في ما بين دستگاه هاي برون سپار و نظام مهندسي
وحدت رويه در توليد اطلاعات مورد نياز
بررسي راهكارهاي نرم افزاري در طراحي و جانمايي و قدرت مانور پاركينگ ها توسط متخصصان

بر پايه اين خبر؛ اين دوره با تلاش گروه تخصصي نقشه برداري سازمان نظام مهندسي ساختمان استان خراسان رضوي و پي گيري عضو نقشه بردار هيئت مديره دوره هشتم سازمان، مهندس جعفر حسين پور انجام شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی نظارت تاسیسات برقی-اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ اسفند ۹۷
497 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0