نمای رومی ایمنی ساختمان و ساکنان را در زمین لرزه به خطر می اندازد ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان کرد:

نمای رومی خطری برای ایمنی ساختمان و ساکنان در زمین لرزه

امین مقونی ادامه داد: نمای رومی با توجه به حجم سازه ای که بر ساختمان تحمیل میکند، ایمنی آن و ساکنان را هنگام زمین لرزه به خطر می اندازد.

کد خبر: 971006016 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۶ دی ۹۷ - ۲:۳۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی​ کشور،امین مقونی ادامه داد: نمای رومی با توجه به حجم سازه ای که بر ساختمان تحمیل میکند، ایمنی آن و ساکنان را هنگام زمین لرزه به خطر می اندازد.

نمای رومی ایمنی ساختمان و ساکنان را در زمین لرزه به خطر می اندازد

نمای رومی ایمنی ساختمان و ساکنان را در زمین لرزه به خطر می اندازد

نمای رومی ایمنی ساختمان و ساکنان را در  زمین لرزه به خطر می اندازد

وی، گفت: شهروندان در ساخت ساختمان باید بیش از اینکه به تزیینات خانه بپردازند، نسبت به ایمنی آن توجه ویژه داشته باشند.

مقومی گفت: مواردی از جمله اتصال دیوارها و اجزایی که سازه ای نیستند با ستونها در ساختمان خیلی مهم است و عدم رعایت مسائل ایمنی میتواند آسیب زا باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با عنوان اینکه نمای رومی در زمین لرزه خطرساز است، افزود: البته با فرهنگ سازی صورت گرفته، اقبال عمومی به نمای رومی در این استان کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: زمانی که زمین لرزه ای رخ میدهد، قرار نیست ساختمان آسیب نبیند، بلکه تمام تلاش ما برای افزایش تاب آوری آن است که این مساله با آگاهی مردم از اقدامات صحیح قابل تحقق است.
مقومی گفت: ساخت و ساز ۳ حلقه شامل اجرا، طراحی و نظارت دارد که دو حلقه طراحی و نظارت در قم بصورت کامل وجود دارد، اما در حوزه اجرا با مشکلاتی روبرو هستیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم اظهار داشت: وجود افرادی که سازنده ذیصلاح نیستند و پروانه اشتغال نیز ندارند، مشکل قم در حوزه ساخت و ساز است که میتواند سبب آسیبهایی گردد.

نمای رومی ایمنی ساختمان و ساکنان را در زمین لرزه به خطر می اندازد

وی ادامه داد: از طرف دیگر برخی دستگاهها نیز در حل این مساله همراهی خوبی ندارند و از این نظر عللی برای خود دارند.
مقومی یاد آور شد: زمانیکه سازنده ذیصلاح نباشد و پروانه اشتغال نداشته باشد، پاسخگویی به بهره بردار پیش نمی آید و شرکتهای بیمه ای نیز خدمات نخواهند داد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم تصریح کرد: با توجه به اطلاع رسانی صورت گرفته این مطلب برای مردم استان قم کاملا قابل لمس است که باید برای استحکام بنا هزینه های کافی صورت گیرد.
وی گفت: با وجود تلاشهای صورت گرفته برای فرهنگ سازی، هم چنان از اجرای کامل مقررات ملی ساختمان فاصله داریم، بویژه در حوزه انرژی باید اقدام جدی صورت گیرد.
مقومی خاطر نشان کرد: نمای ساختمان، معماری، ریزه بندیهای داخلی و اجزای غیرسازه ای ساختمانها از دیگر نکاتی است که در ساخت ساختمانها باید مورد توجه مالکان قرار گیرد و تغییراتی که در ساختمانها صورت میگیرد، باید با هماهنگی مهندسان ناظر باشد.
مقومی افزود: فناوریهای جدیدی که ایمنی ساختمانها را برابر زمین لرزه افزایش میدهد، وارد استان قم شده است، اما استقبال کم است و پذیرش آن با کندی جلو میرود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با تاکید بر فرهنگ سازی در استفاده از فناوریهای جدید، گفت: بخشی از فناوریهای نوینی که وارد قم شده، از نظر سازه ای سبک و مشخصات فنی قابل قبولی دارد که این ویژگیها سبب افزایش تاب آوری ساختمان ها در برابر زمین لرزه میشود.
بیش از ۵ هزار و دویست مهندس در هفت رشته نظام مهندسی عضو سازمان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم هستند.
۵ دی ماه همزمان با سالروز زلزله بم، «روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی» نامگذاری گردیده است.
منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی عمران pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ دی ۹۷
886 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0