تبدیل شدن نَمای تبدیل شدن نَمای

تبدیل شدن نَمای “رومی” و “یونانی”  به معضل ساختمان ‌سازی در کشور

تبدیل شدن نَمای "رومی" و "یونانی"  به معضل ساختمان ‌سازی در کشور ، لازم است مسوولان و مهندسان برای کم‌رنگ کردن آن اقدام کنند. در این نوع نما از سنگ‌ های تراورتن، مرمر، گرانیت و برخی مواقع هم از سیمان سفید استفاده می ‌گردد

کد خبر: 990516003 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۶ مرداد ۹۹ - ۸:۱۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تبدیل شدن نَمای “رومی” و “یونانی”  به معضل ساختمان ‌سازی در کشور ، لازم است مسوولان و مهندسان برای کم‌رنگ کردن آن اقدام کنند. در این نوع نما از سنگ‌ های تراورتن، مرمر، گرانیت و برخی مواقع هم از سیمان سفید استفاده می ‌گردد

تبدیل شدن نَمای “رومی” و “یونانی”  به معضل ساختمان ‌سازی در کشور

تبدیل شدن نَمای "رومی" و "یونانی"  به معضل ساختمان ‌سازی در کشور

نَمای “رومی” و “یونانی” به معضل ساختمان ‌سازی کشور تبدیل شده است

تبدیل شدن نَمای رومی و یونانی  به معضل ساختمان ‌سازی در کشور
نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان بیان کرد: به کار بردن سَبک‌ های نَمای “رومی” و “یونانی” در ساختمان‌ سازی کشورمان به معضل تبدیل شده و لازم است مسوولان و مهندسان برای کم‌رنگ کردن آن اقدام کنند.
نمای رومی و یونانی که به کلاسیک نیز شناخته میشود، شباهت و کپی برداری از مصالح، جزییات و تناسبات ساختمان‌ های دوره کلاسیک یونان و روم باستان یا دوره نئوکلاسیک است. در این نوع نما از سنگ‌ های تراورتن، مرمر، گرانیت و برخی مواقع هم از سیمان سفید استفاده می ‌گردد.
علی محجوب در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان گفت: در سال ‌های اخیر شاهد گسترش استفاده از سبک‌ های نمای رومی یا یونانی در ساختمان‌ سازی شهرهای مختلف از جمله اصفهان هستیم در حالی‌که این نماها، سنخیتی با اقلیم و جغرافیای کشورمان ندارند.
محجوب با تاکید بر این که ناهمگونی نَما یکی از دغدغه‌ های جدی نظام مهندسی ساختمان اصفهان است، تصریح کرد: هر کشور و منطقه‌ای با توجه به تمدن و شرایط اقلیمی خود دارای سبک ‌های معماری است و ایران نیز چهار سبک شاخص معماری دارد ولی در سال‌ های اخیر با افزایش استفاده از سبک ‌های اروپایی روبرو شده‌ایم.
محجوب با اشاره به این که اگر هر یک از سبک ‌های معماری در جایگاه اصلی خود استفاده نشود با مشکل مواجه خواهیم شد، ادامه داد: استفاده از سبک ‌های نمای رومی و یونانی در اصفهان به نزدیکی آثار و بناهای فاخر ملی رسیده است و وضعیت بدتری در مقایسه با شهرهایی مانند یزد دارد.
نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با عنوان این که سبک‌ های رومی و یونانی متعلق به اروپا و متناسب با شرایط جغرافیایی آن است، این پرسش را مطرح کرد که آیا در ساختمان ‌سازی کشورهای ایتالیا یا یونان از سبک‌ های ایرانی، صفوی یا اصفهان استفاده می‌ شود.
وی با تاکید بر این که طبق ضوابط بالادستی، استفاده از نمای رومی ممنوع است، ادامه داد: ولی در عمل، این موضوع توسط برخی بساز و بفروش ‌ها و سوداگران در حال اجراست.
به گفته محجوب، برای کم‌رنگ کردن این پدیده نیازمند اراده وسیع در سطح مهندسان طراح ساختمان و مسوولان نهادهای مربوطه از جمله وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری ‌ها هستیم.
وی هم‌چنین با اشاره به ساختمان‌ هایی که به حریم آثار تاریخی و میراث فرهنگی اصفهان تجاوز کرده‌اند، افزود: چند مورد از این ساختمان‌ ها از جمله در جوار چهارباغ عباسی و خیابان استانداری و سعدی وجود دارد که به حریم ارتفاعی آثار تاریخی از جمله میدان نقش جهان تجاوز کرده‌اند.
به گفته نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، مالک یکی از این ساختمان‌ ها از دیوان عدالت اداری آرایی گرفته و در حال ساخت ساختمان است و بنای او  ممکن است از ارتفاع مجاز در محدوده میدان نقش جهان تجاوز کند.
وی با تاکید بر این که لازم است این معضل توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان و رسانه‌ ها پی‌گیری گردد، هشدار داد: اگر این پدیده ادامه یابد، مجموعه نقش جهان در خطر حذف شدن از آثار جهانی قرار می‌ گیرد.
نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در پاسخ به این که سازمان نظام مهندسی ساختمان چه اقدامی در این زمینه می ‌تواند انجام دهد، گفت: ما از نظر قانونی می‌توانیم با مسوولان و مراجع ذی‌ربط مکاتبه کنیم و از آنها بخواهیم تا این موضوع را پی‌گیری و مهندسان معمار و شهرساز نیز از نظر صنفی می‌ توانند این امر را مطالبه کنند.
محجوب، در مورپ افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر نیز بیان کرد: در این موضوع فقط نقش سوداگران مطرح نیست بلکه قیمت زمین، هزینه ساخت و ساز، ارزش پولی ملی، شرایط اقتصادی کشور، عوارض شهرداری و امور اداری نیز دخیل است.
وی در مورد ساختمان ‌های سبز نیز افزود: از سال نود و هفت، کنترل نقشه‌های معماری را برای مبحث نوزدهم مقررات ساختمان الزامی کردیم که مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی به ویژه در جداره‌های خارجی ساختمان، فضای آزاد دیوارها، پشت بام و کف‌هاست که این اولین گام برای صرفه‌جویی انرژی و طراحی خانه‌های سبز محسوب می ‌گردد.
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان سال هفتاد و چهار تاسیس گردید و دارای سی و دو هزار عضو در رشته‌های مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک است.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ مرداد ۹۹
561 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0