علت ورود افراد غیرمتخصص در فرآیند ساخت و ساز ناشی از ضعف در قوانین علت ورود افراد غیرمتخصص در فرآیند ساخت و ساز ناشی از ضعف در قوانین

علت ورود افراد غیرمتخصص در فرآیند ساخت و ساز ناشی از ضعف در قوانین

علت ورود افراد غیرمتخصص در فرآیند ساخت و ساز ناشی از ضعف در قوانین ، است و باید با هماهنگی سیستمی بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شهرداری این معضل حل گردد

کد خبر: 991114004 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹ - ۸:۴۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، علت ورود افراد غیرمتخصص در فرآیند ساخت و ساز ناشی از ضعف در قوانین ، است و باید با هماهنگی سیستمی بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شهرداری این معضل حل گردد

علت ورود افراد غیرمتخصص در فرآیند ساخت و ساز ناشی از ضعف در قوانین

علت ورود افراد غیرمتخصص در فرآیند ساخت و ساز ناشی از ضعف در قوانین
معاون شهردار تهران اظهار داشت:
لزوم به کارگیری مجری ذی صلاح در ساخت و سازها
عبدالرضا گلپایگانی بیان کرد: ورود افراد غیرمتخصص در فرآیند ساخت و ساز ناشی از ضعف در قوانین است و باید با هماهنگی سیستمی بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شهرداری این معضل حل گردد.
اخیراً برخی از اعضای جامعه مهندسی ضمن صدور بیانیه‌ای اعتراضی در مورد عدم به کارگیری افراد فاقد صلاحیت در ساخت و ساز در عین حال تاکید کردند که طی ماه ‌های اخیر تفاهم نامه‌ای بین نظام مهندسی، شهرداری و شورای شهر تهران مبنی بر الزام به ثبت و حضور سازندگان دارای صلاحیت و حضور سرپرستان کارگاه در زمان شروع به کار در گروه‌های ساختمانی گروه‌های «ج» و «د» در شهر تهران و تمامی کارهای منطقه دو در شهریور ماه نود و نه، انجام پذیرفته است.
طبق اظهارات مهندسان علی رغم این که این مصوبه در کمیته پنج نفره استان تهران نیز تصویب و توسط وزارت راه و شهر سازی ابلاغ شده است اما کماکان تعداد زیادی از پروژه‌های ساختمانی بدون حضور و استفاده از خدمات سازندگان ذیصلاح اجرایی می ‌گردد.
عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در مورد فرجام تفاهم نامه مذکور، بیان کرد: نیت اصلی شهرداری اجرای تفاهم نامه مذکوراست و مقدمات اجرای این تفاهم نامه در حال اجرایی شدن است اما مساله اصلی بحث هماهنگی سیستمی است که باید بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و شهرداری تهران اتفاق بیفتد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: البته فرآیند در حال انجام شدن است و قصد شهرداری اجرای این تفاهم نامه است، اما مقدمات کاری یک مقدار طولانی‌تر شده است و ان شاءالله طبق همان تفاهم نامه‌ای که منعقد شده است کار پیش خواهد رفت.
گلپایگانی در مورد لزوم به کارگیری مجری ذی صلاح در ساخت و سازها بیان کرد: بدون شک هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که ساختمان توسط سازنده‌ای که فاقد صلاحیت است احداث گردد و همه می ‌دانیم که اساساً ساختمان باید توسط افراد دارای تخصص و صاحب صلاحیت احداث گردد.
معاون شهردار تهران با عنوان این که هم‌چنان که برای درمان بیماری به سراغ پزشک متخصص می‌رویم برای ساخت مسکن نیز باید به سراغ افراد صاحب صلاحیت برویم، گفت: به لحاظ منطقی هیچکس مشکلی با این موضوع ندارد، اما اتفاقاتی که به واسطه ضعف در قوانین ومقررات در چندین سال گذشته رخ داده سبب شده است که مجری ذی صلاح تبدیل به یک کار غیرواقعی گردد.
وی ادامه داد: مجریان غیرواقعی فقط پولی را دریافت می ‌کنند و برگه‌ای را امضا می‌کنند اما به هیچ وجه در فرآیند کار حاضر نمی ‌شود و چنین پروسه‌ای متأسفانه سبب تخریب مقوله مجری ذی صلاح شده است.
وی ادامه داد: واقعیت امر این است مجریان غیرواقعی سبب تخریب چهره سازندگان واجد شرایط شده‌اند و همین مساله موجب شده است که نهادینه کردن این مهم با معضلاتی همراه باشد، این در حالی است که ساختمان باید طبق اصول منطقی و مهندسی احداث گردد.
وی تصریح کرد: دانش مهندسی در اختیار سازنده دارای صلاحیت است و بی شک سازنده ذی صلاح باید نسبت به اجرای ساخت و ساز اقدام کند اما پاره‌ای از مسائل و فقدان روال قانونی و فرایندهای واقعی سبب بروز مشکل در به کارگیری افراد صاحب صلاحیت شده است.
وی گفت: بدین ترتیب نباید انتظار داشت که صرفاً با یک مقرره قانونی، یک الزام منطقی و عقلی در فرآیند ساخت و ساز نهادینه شود و تحقق این مهم نیاز به فرهنگ سازی، گرداوری ضوابط و مقررات سخت‌گیرانه، اتصال به مکانیزم ‌های مالی و.. دارد و تا زمانی که این بسترها مهیا نگردد، قطعاً صرف قانون گذاری به تنهایی کار را بر روی روال منطقی و واقعی‌اش نمی‌اندازد.
منبع: خبرگزاری مهر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ بهمن ۹۹
1083 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0